Skip to main content

Αυτά που φαίνονται δεν είναι αυτά που είναι

Βασισμένη στο έργο του Ευριπίδη, «Ίων», που γράφτηκε γύρω στα 412 π.Χ. και αποτελείται από 1.622 στίχους, η παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη, «Ίων, μια εκδοχή για δύο πρόσωπα», παρουσιάζεται σε νέα μετάφραση στο πλαίσιο του 60ού Φεστιβάλ Φιλίππων στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, στις 9 Αυγούστου, στις 7 το απόγευμα.

Οι παραστάσεις του 60ού Φεστιβάλ Φιλίππων θα παρουσιαστούν στις 9 και 10 Αυγούστου, στο Αρχαίο Θέατρο των Φιλίππων, ως αποτέλεσμα του εντατικού εργαστηρίου – camp που ξεκίνησε στην περιοχή των Κρηνίδων, στις 20 Ιουλίου. Τιμώμενο πρόσωπο της διοργάνωσης είναι ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Τερζόπουλος.

Ελπίζοντας στον θάνατο ή στην εξαφάνισή του

Στον «Ίωνα» του Ευριπίδη, ο μύθος θέλει την Κρέουσα, κόρη του Βασιλιά της Αθήνας, Ερεχθέα, να μένει έγκυος χωρίς τη θέλησή της από τον θεό Απόλλωνα και, ύστερα από εννέα μήνες, να φέρνει στον κόσμο ένα αγόρι, το οποίο γεννά μόνη και αβοήθητη, κρυφά από την οικογένειά της. Με φόβο προς τον πατέρα της και σεβασμό προς τη βασιλική της γενιά, αποφασίζει, παρότι πονάει για αυτό, να εγκαταλείψει το παιδί με τα σπάργανά του μέσα στην ίδια τη σπηλιά που συνευρέθηκε με τον Φοίβο, ελπίζοντας στον θάνατο του βρέφους ή στην εξαφάνισή του.

Με απόφαση του ίδιου του Απόλλωνα, όμως, ο Ερμής μεταφέρει το νεογέννητο στους Δελφούς, στον Ομφαλό της Γης, για να το αναθρέψει η Πυθία μέσα στο μαντείο και να σωθεί. Ο μικρός μεγαλώνει τρεφόμενος από τις σπονδές και τα πρόσφορα των πιστών και, ως έφηβος, ορίζεται φύλακας του Μαντείου. Χρόνια μετά, η μητέρα του, η Κρέουσα, θα επισκεφτεί το Μαντείο με τον σύζυγό της, τον Ξούθο, με σκοπό να πάρει χρησμό, γιατί ο γάμος της παραμένει άκαρπος. Τη στιγμή που το ζεύγος καταφτάνει, από το ιερό βγαίνει ο Ίωνας.

Κωμική τραγωδία ή προπαγάνδα;

Είναι η τραγωδία αυτή κωμική; Είναι η τραγωδία αυτή μια προπαγάνδα; Μια προσπάθεια του ποιητή να επινοήσει τη θεϊκή προέλευση της ιωνικής φυλής και, άρα, των Αθηναίων, με σκοπό να δικαιολογηθεί η διεκδίκησή τους για την κυριαρχία του Αιγαίου; Στον «Ίωνα», αυτά που φαίνονται δεν είναι αυτά που είναι. Το πραγματικό δεν το βλέπεις, σου αποκαλύπτεται. H ορατοποίηση του αόρατου, η εμφάνιση των κρυμμένων, των απόκρυφων στοιχείων μέσα από το κείμενο (νυν οράς α χρη σε οράν, μοτίβο κοινό σε «Οιδίποδα» και «Ίωνα») και, τελικά, η σύνθεση μιας σκηνικής ιστορίας, η οποία φέρνει στο φως αυτά, τα οποία υπονοούνται, αποσιωπώνται και αποκρύπτονται, είναι το κεντρικό ζητούμενο αυτής της νέας εκδοχής για δυο πρόσωπα.

Στην παράσταση, καθώς δύει ο ήλιος, ο νεαρός Ίωνας – ο μετέπειτα γενάρχης των Ιώνων, των Αθηναίων – καταφτάνει στο μέσο της σκηνής του Αρχαίου Θεάτρου των Φιλίππων, ενώ η Κρέουσα, η μητέρα του, στέκεται στις θέσεις των θεατών και παραμονεύει. Ο ήρωας γοητεύεται από την παράξενη αυτή γυναίκα, νιώθοντας μαζί της μια απόκοσμη οικειότητα. Και για να κατακτήσει την αγάπη της, αποφασίζει να της εξιστορήσει όλα του τα πάθη. Τον Ίωνα και επτά ακόμα ρόλους ερμηνεύει ο φετινός νικητής του Βραβείου «Δημήτρης Χορν», Κωνσταντίνος Μπιμπής, και την Κρέουσα ενσαρκώνει η Δήμητρα Χατούπη. Ο μουσικός Νίκος Τουλιάτος δημιουργεί ένα ζωντανό ηχοτοπίο επί σκηνής.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση – σκηνοθεσία – κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη, προσαρμογή για δύο πρόσωπα: Ιόλη Ανδρεάδη – Άρης Ασπρούλης, σκηνογραφία – κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα, ηχοτοπίο: Νίκος Τουλιάτος, κατασκευές: Περικλής Πραβήτας, βοηθός σκηνοθέτη: Αθηνά Μιτζάλη, video trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος, φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ. Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Μπιμπής (Ίων, Ερμής, δύο γυναίκες του Χορού, Ξούθος, παιδαγωγός, υπηρέτης, Πυθία), Δήμητρα Χατούπη (Κρέουσα).

Συμμετέχει ζωντανά ο μουσικός Νίκος Τουλιάτος.

Πληροφορίες

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων: Κρηνίδες – Καβάλα.

[email protected]