Η παλαιότερη από τις σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή, αλλά ενδεικτική της θεατρικής ιδιοφυΐας του, ο «Αίας», παρουσιάζεται από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε μετάφραση Δ. Ν. Μαρωνίτη και σκηνοθεσία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, την Παρασκευή 17 και το Σάββατο 18 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Δίχως το τεκμήριο του ηρωικού μεγαλείου
Μια από τις φορτισμένες πολιτικά τραγωδίες της ελληνικής γραμματείας και η αρχαιότερη από τις σωζόμενες του Σοφοκλή, ο «Αίας», διατηρεί ζωντανό τον ομηρικό απόηχο πάνω σε έναν προβληματισμό: πως το πολεμικό – ηρωικό ιδεώδες δεν κάμπτεται από τον πολιτικό συμβιβασμό.
Ο μύθος του Αίαντα εκτυλίσσεται στην Τροία, έπειτα από τον θάνατο του Αχιλλέα. Ως ο δυνατότερος πολεμιστής, αξιώνει να αποκτήσει τα όπλα του θανόντα. Όταν αυτά αποδίδονται στον Οδυσσέα, ο Αίας νιώθει ατιμασμένος∙ και, δίχως το τεκμήριο του ηρωικού μεγαλείου, αυτοκτονεί. «Τον χθεσινό ήρωα δεν τον χρειάζεται η νέα εποχή, πρέπει να τον ακυρώσει» παρατηρεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.
Ανυπέρβλητα γενναίος, παλεύει με τη μοίρα του
Μετά τον θάνατο του Αχιλλέα, ο καλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων είναι ο Αίας. Ωστόσο, κατά την κρίση των όπλων, οι Έλληνες αρχηγοί αποφασίζουν τα όπλα του νεκρού ήρωα να δοθούν στον Οδυσσέα. Ο Αίας θίγεται βαθιά από τη μεγάλη αδικία. Θυμωμένος, επιχειρεί να επιτεθεί στους Αχαιούς, όμως η Αθηνά θολώνει το μυαλό του και η φονική του μανία ξεσπάει στα κοπάδια τους. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, η αξιοπρέπειά του έχει πληγεί τόσο, που επιλέγει να αυτοκτονήσει.
Ανυπέρβλητα γενναίος, ο Αίας παλεύει με τη μοίρα του, καθώς επιθυμεί μόνος του να ορίζει ζωή και θάνατο, απορρίπτοντας σταθερά τη θεϊκή βοήθεια. Ακέραιος χαρακτήρας με ακλόνητη πίστη στις ηθικές του αξίες, αρνείται και την παραμικρή έκπτωση σε αυτές. Ταυτίζει την τιμή με την ύπαρξή του, κι όταν χάνει την πρώτη, η δεύτερη δεν έχει πια κανένα νόημα. Ο δυνατός ήρωας έχει απόλυτη αδυναμία να υποχωρήσει και να προσαρμοστεί σε οτιδήποτε αντιβαίνει στις αντιλήψεις του. Μακριά από το πεδίο της μάχης, όπου το προβάδισμα κερδίζουν η πολιτική και η διπλωματία, ο άριστος πολεμιστής απομονώνεται, δεν έχει πια θέση στη νέα τάξη πραγμάτων.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Δ. Ν. Μαρωνίτης, σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, μουσική: Νίκος Κυπουργός, σκηνικά – κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, χορογραφίες: Αγγελική Στελλάτου, σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης, μουσική διδασκαλία: Αναστάσης Σαρακατσάνος, βοηθός σκηνοθέτη: Βάσια Χρήστου. Διανομή: Αίας: Νίκος Κουρής, Τέκμησσα: Μαρία Πρωτόπαππα, Τεύκρος: Γιάννος Περλέγκας, Οδυσσέας: Γιάννης Τσορτέκης, Αθηνά: Ελένη Ουζουνίδου, Άγγελος: Παντελής Δεντάκης, Μενέλαος: Γιάννης Κλίνης, Αγαμέμνων: Δημήτρης Παπανικολάου, Χορός: Θύμιος Κούκιος, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Χρήστος Μαλάκης, Δαβίδ Μαλτέζε, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Δημήτρης Πασσάς, Κρις Ραντάνοφ, Σταύρος Σβήγκος, Θοδωρής Σκυφτούλης, Μάνος Στεφανάκης, Μιχάλης Τιτόπουλος, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος.
Πληροφορίες
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Επίδαυρος – Αργολίδα, τηλ.: 27530 22026, 27530 22096. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 40, 32 (ομαδικό) ευρώ, ζώνη Α: 30, 24 (ομαδικό) ευρώ, ζώνη Β: 20, 16 (ομαδικό) ευρώ, άνω διάζωμα: 15, 12 (ομαδικό) ευρώ, φοιτητικό: 15, 10 ευρώ, άνεργοι – ΑΜΕΑ: 5 ευρώ. Πώληση εισιτηρίων: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 – εντός στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα – Παρασκευή: 9:00 – 17:00, Σάββατο: 9:00 – 15:00), καταστήματα: Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, Seven Spots, Reload, Media Markt, ηλεκτρονικά: greekfestival.gr, viva.gr, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινά και Κυριακές: 9:00 – 21:00), 11876. Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τα οποία εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας και ανοίγουν δύο ώρες πριν την έναρξή της.