Ο εικαστικός Αστέριος Τόρης παρουσιάζει την ατομική του έκθεση, με τίτλο «Άπλετος χώρος», η οποία εγκαινιάζεται στην γκαλερί Dépôt (Νεοφύτου Βάμβα 5 – Κολωνάκι), την Τρίτη 30 Ιανουαρίου, από τις 8 έως τις 11.30 το βράδυ, και θα διαρκέσει έως τις 3 Φεβρουαρίου, με ελεύθερη είσοδο.
Στο κείμενό του που συνοδεύει την έκθεση, ο καλλιτέχνης σημειώνει: «…κάθε συμβάν διασταυρώνεται με την αιτία του και, παράλληλα, είναι από μόνο του αιτία για ένα άλλο συμβάν. Τα συμβάντα λειτουργούν σε ανεξάρτητο χρόνο, το ένα πάνω στο άλλο, και μοιάζουν με πολυκατοικία. Διαφορετικά γεγονότα σε όμοια διαμερίσματα. Το κατεστημένο σύστημα ισχύει για όλα το ίδιο, και τα θέματα προκύπτουν από την ομοιότητα στην αντιμετώπιση.
Κάθε επεκτασιμότητα είναι επιθυμητή, όταν αντιλαμβάνομαι ότι, από μόνη της, έχει παραγωγικές τάσεις. Σε κάθε περίπτωση και σε οποιαδήποτε πυκνότητα, υπάρχει ΑΠΛΕΤΟΣ ΧΩΡΟΣ. Δεν υπάρχει αίσθηση στην καταγραφή, παρά μόνον η ανάγκη αντιμετώπισης χωρίς έλεγχο. Ουσιαστικά, όμως, φαίνεται πως είναι απολύτως υπό έλεγχο, διότι το αποτέλεσμα είναι επαγγελματικών προδιαγραφών, όπως ένα “έγκλημα εν βρασμό”».
Έκρηξη αισιοδοξίας στην τέχνη του Αστέριου Τόρη
Με τη σειρά της, η ιστορικός τέχνης και συγγραφέας Ευριδίκη Τρισόν – Μιλσανή γράφει στο κείμενό της που συνοδεύει την έκθεση: «Ο Αστέριος Τόρης, από τα τρία στάδια της καλλιτεχνικής πορείας – τη δημιουργία στο ατελιέ και τη διακίνηση των έργων χάρη στην επιχειρηματική νοοτροπία του καλλιτέχνη, προτιμάει τη στιγμή της έκθεσης: τη χαρά της συνομιλίας του με τον θεατή. Είναι μια χαρισματική στιγμή έντονης εσωτερικής επικοινωνίας.
Όταν μιλά για τη ζωγραφική του, αναφέρεται σε “τομές ακτινογραφίας, σε νευρώνες, σε αιφνιδιασμούς”. Η έκφραση, γι’ αυτόν, είναι “το σύνολο των εντολών του DNA”. Η δομημένη σκέψη του, οι χαρακτηρισμοί του, η ευαίσθητη στάση του στη σφαίρα των αισθήσεων αποκαλύπτουν ένα πνεύμα εναργές, κινητικό και μοντέρνο.
Οι πίνακές του υπογραμμίζουν τούτη την ιδιαιτερότητα. Έντονα χρώματα, παχιά υλικά, φόρμες υπαινικτικές, ευρηματικές. Στιγμές παραγωγικότητας, δονήσεις, κατολισθήσεις, εκρήξεις. Ένας κόσμος σε αέναη κίνηση που γοητεύει με τις έντονες αντιθέσεις, τις υφές, την αίσθηση υγρασίας και ρευστότητας. Εικόνες που τραβούν ακατανίκητα το βλέμμα και προβληματίζουν τη νόηση.
Αν έπρεπε κανείς να τις κατατάξει σε κάποια Σχολή, θα έπρεπε, ίσως, να αναφερθεί στον αφηρημένο αμερικανικό εξπρεσιονισμό, ο οποίος κατέκτησε τη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μια εποχή που η τέχνη όφειλε να δημιουργήσει κάτι το απόλυτα νεωτεριστικό που θα διοχέτευε στην οικουμένη ελπίδα και θρίαμβο. Ο Τόρης χρωστά, σίγουρα, πολλά στους τενόρους αυτής της καθαρτήριας τάσης, τον Πόλοκ, τον Ντε Κούνιγκ, τον Κλίφορντ Στιλ: μια τέχνη χειρονομιακή με πρωτόγονα υλικά, παρμένα από τον βιομηχανικό κόσμο. Φόρμες που παρήχθησαν από μια αυτόματη γραφή στην απόλυτη κορύφωσή της.
Σήμερα, σε μια εποχή που η τέχνη, συχνά ανερμάτιστη, στρέφεται νοσταλγικά στο παρελθόν προσπαθώντας να αυτοπροσδιοριστεί, τα έργα του Τόρη, μέσα στην ευοίωνη και αισιόδοξη έκρηξή τους, μας βεβαιώνουν πως δεν είναι μόνο η παράσταση και ο ακαδημαϊσμός που μπορούν να εκφράσουν το ελληνικό ταμπεραμέντο. Ένα ιδίωμα σαν το δικό του, πολύ πιο ελεύθερο, που ερεθίζει τη φαντασία, βάζει σε κίνηση αντιστάσεις και προβληματισμούς, διοχετεύει αισιοδοξία, μπορεί να καλύψει θαυμάσια τις ανάγκες μας».
Πληροφορίες
Γκαλερί Dépôt: Νεοφύτου Βάμβα 5 – Κολωνάκι, τηλ.: 210 3648174. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή: 14:00 – 20:00, Σάββατο: 11:00 – 15:00, Κυριακή: κλειστά, Δευτέρα: κατόπιν ραντεβού.