Skip to main content

Γιάννης Βούρος: «…Να μπορούμε να ονειρευόμαστε κάτι για την κάθε επόμενη μέρα μας»

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Πρωταγωνιστής σε μία απολαυστική κωμωδία, η οποία έρχεται από μια άλλη εποχή που, όμως, μοιάζει τόσο με τη δική μας και αποκαλύπτει με αξιοθαύμαστη τόλμη τις μεθόδους και τις πρακτικές που, από τότε, διέπουν το πολιτικό μας σύστημα, ο ηθοποιός Γιάννης Βούρος μάς μιλά για το έργο «Του Κουτρούλη ο γάμος».

Η πιο «αριστοφανική» κωμωδία του νεοελληνικού θεάτρου, το έργο που γράφτηκε από τον Αλέξανδρο Ρίζο Ραγκαβή, στα 1843, αμέσως μετά το «μνημόνιο» με τους δανειστές εκείνης της εποχής και την επιβολή στη χώρα μας, από τις Μεγάλες Δυνάμεις, δυσβάστακτων όρων, που οδήγησαν στην εξέγερση της 3ης του Σεπτέμβρη, «Του Κουτρούλη ο γάμος», παρουσιάζεται σε επεξεργασία κειμένου και σκηνοθεσία του Γιάννη Καλατζόπουλου και περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα, ξεκινώντας σήμερα, Δευτέρα 27 Ιουνίου, από το Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» στον Βύρωνα.

Ως ήρωας του έργου, ο Γιάννης Βούρος παρασύρεται από έναν παράφορο έρωτα, σε τέτοιο βαθμό που χάνει ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό, και μιλά για την παράσταση και την αντανάκλασή της στη σύγχρονη Ελλάδα.

Πότε γράφτηκε το έργο και ποιο ήταν το ιστορικό – πολιτικό πλαίσιο εκείνης της εποχής;

Το έργο γράφτηκε το 1843, μια εποχή πανομοιότυπη – σε μεγάλο βαθμό – με τη σημερινή. Είναι τα πρώτα χρόνια ύπαρξης του νέου ελληνικού κράτους και οι τρεις μεγάλες δυνάμεις: Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία, υποστηρίζοντας ότι θα βοηθήσουν την Ελλάδα, επηρεάζουν τα εσωτερικά της χώρας  ποικιλοτρόπως και δημιουργούν τρία κόμματα: το Αγγλόφιλον που ιδρύθηκε κατά τη διάρκεια της δεύτερης εθνοσυνέλευσης στο Άστρος, το 1824, με αρχηγό τον Φαναριώτη Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο, το Γαλλόφιλον, με ιδρυτή τον Ιωάννη Κωλέττη, και το Ρωσόφιλον που διαμορφώνεται το 1825 – 26, με αρχηγό τον Ανδρέα Μεταξά. Οι συνέπειες είναι γνωστές, και ο απόηχος αυτών των εκ του εξωτερικού παρεμβάσεων φτάνει μέχρι και τις ημέρες μας.

Με ποιον τρόπο κατορθώνει ο Ραγκαβής να αναβιώσει και να ανανεώσει τη φόρμα της αριστοφανικής κωμωδίας;

Ο Ραγκαβής χρησιμοποιεί εκ πεποιθήσεως σε όλα τα θεατρικά έργα του, δραματικά και κωμωδίες, την αρχαΐζουσα γλώσσα, η οποία, όμως, ήταν απρόσφορη για σκηνική παρουσίαση. Στο έργο “Του Κουτρούλη ο γάμος”, επιχειρεί τη μορφολογική αναγέννηση της κλασικής αριστοφανικής κωμωδίας, με χρήση των αρχαϊκών μέτρων, των χορικών και της παράβασης.

Τι συμβαίνει στον καλοκάγαθο ήρωα του έργου;

Η πλήρης μετάλλαξη. Για τα μάτια της όμορφης Αθηναίας Ανθούσας, εγκαταλείπει το νησί του, τη Σύρο, εγκαταλείπει το προσοδοφόρο επάγγελμά του, τη ραπτική, προσπαθεί να γίνει υπουργός (σύμφωνα με τη θέληση της αγαπημένης του),  μετερχόμενος όλων των μέσων, κυρίως ανεπίτρεπτων (ρουσφέτια κ.λπ.), και, τέλος, ακυρωμένος συνειδησιακά και ταπεινωμένος, επιστρέφει στην κανονική του ζωή.

Ποια θέματα θίγει ο συγγραφέας μέσα από την ιστορία του;

Τα θέματα, που απασχολούν τον Ραγκαβή, είναι αυτά, που απασχολούν και σήμερα τον πολίτη αυτής της χώρας. Η επιρροή των μεγάλων δυνάμεων στα εσωτερικά της χώρας, τα ρουσφέτια, οι παράνομοι διορισμοί, το διεφθαρμένο εν πολλοίς πολιτικό προσωπικό, η μεγαλομανία, η εξουσιομανία. Οτιδήποτε μπορεί να προκαλέσει κραδασμούς στην ήρεμη ζωή ενός φιλήσυχου εργατικού πολίτη αποτυπώνεται πεντακάθαρα στους στίχους του έργου του Ραγκαβή. Το ιδιοφυές του συγγραφέα έγκειται στο ότι όλα αυτά προκύπτουν και αναδεικνύονται μέσα από τον παθιασμένο έρωτα του αγαθού Κουτρούλη για τα μάτια της μεγαλομανούς όμορφης Ανθούσας.

Πόσο αντικατοπτρίζονται στη σύγχρονη κοινωνία μας;

Όπως προανέφερα, τα θέματα είναι καρμπόν. Καταρχάς, κινητήριος άξονας του έργου είναι ο έρωτας. Κάτι που, και στις μέρες μας, πάρα τις δυσκολίες και τις ανακατατάξεις της κοινωνίας, εξακολουθεί και κρατά τα σκήπτρα σε πολλές από τις αποφάσεις της ζωής μας. Ύστερα, η παρουσία των μεγάλων συμμαχικών δυνάμεων είναι έντονη, όπως και σήμερα. Οι διάφοροι κομματάρχες, που παρελαύνουν στο έργο επηρεάζοντας ψηφοφόρους, είναι αναγνωρίσιμοι και σήμερα ως opinion leaders. Κάθε σελίδα του έργου του Ραγκαβή έχει αναφορά στο σήμερα. Σπάνια έχουμε την ευκαιρία να βρεθεί στα χέρια μας κείμενο τόσο παλιό, αλλά και τόσο σύγχρονο.

Πώς αισθάνεστε για τη σημερινή Ελλάδα; Τι είναι αυτό, που, πραγματικά, χρειαζόμαστε;

Καθαρή ματιά, αντικειμενική κρίση και κριτική, αποστασιοποίηση από την καχυποψία και τη μισαλλοδοξία. Ενδοσκόπηση, αυτοκριτική και γενναία αναγνώριση των δικών μας ευθυνών. Και, βέβαια, υπομονή και σκληρή επί της ουσίας εργατικότητα και όχι επανάπαυση, αναμένοντας τα ευρωπαϊκά οικονομικά «βοηθήματα».

Τι εύχεστε για την κάθε επόμενη μέρα μας;

Υγεία, πάνω από όλα. Να είμαστε καλά και ο καθένας μας να υπηρετεί αυτό, που αποφάσισε να ακολουθεί, με πείσμα και αξιοπρέπεια. Να μπορούμε να ονειρευόμαστε κάτι για την κάθε επόμενη μέρα μας.

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία – απόδοση κειμένου: Γιάννης Καλατζόπουλος, μουσική ενορχήστρωση: Δημήτρης Λέκκας – Φίλιππος Περιστέρης, χορογραφίες: Κατερίνα Ανδριοπούλου, σκηνικά – κοστούμια: Άννα Μαχαιριανάκη, φωτογραφίες: Νικόλας Κομίνης – Studio Kominis, παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Λεμπέση. Παίζουν: Γιάννης Βούρος, Τάνια Τρύπη, Κώστας Φλωκατούλας, Γιώργος Γιαννόπουλος, Άγγελος Μπούρας, Θοδωρής Αντωνιάδης, Λευτέρης Δημηρόπουλος, Δέσποινα Μπουγατιώτη, Θάλεια Χαραρά, Δανάη Αγγελάτου, Γιάννης Καλατζόπουλος.

Πρόγραμμα περιοδείας

27.6  Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη Βύρωνας, 4.7  Αρχαίο Θέατρο Άργους,  6.7 Προαύλιος Χώρος Γυμνασίου- Λυκείου Ραφήνας,  Ραφήνα, 7.7 Σινέ Γέρακας, Γέρακας 8.7 Πολιτιστικό και Αθλητικό Κέντρο Νέας Μάκρης, Νέα Μάκρη, 12.7 Δήμος Συκεών, Θεσσαλονίκη, 13.7 Κηποθέατρο Αλκαζάρ, Λάρισα 14.7 Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Τρικάλων  Τρίκαλα, 15.7Ανοιχτό Δημοτικό Θέατρο Μελίνα  Βόλος, 16.7  Θέατρο Ορέστης Μακρής Χαλκίδα, 19.7 Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου, 20.7 Θέατρο Πέτρας Πετρούπολη 21.7 Ανοιχτό Θέατρο Βασίλης Γεωργιάδης, Ξυλόκαστρο, 22.7 Υπαίθριο Θέατρο Γιώργος Παππάς, Αίγιο 23.7 Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας  Ήλιδα  26.7 Βεάκειο  Θέατρο Πειραιάς, 27.7 Θέατρο Άλσους Μελίνα Μερκούρη, Βέροια 28.7 Πέτρινο Θέατρο Πετρούσας Δράμα, 29.7 Σίβηρη, 31.7 Δημοτικό Θέατρο Πάρκου Κατερίνης Κατερίνη, 1.8 Θάσος, 2.8 Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων 3.8  Aνοιχτό Αμφιθέατρο ΤΕΙ Σέρρες, 4.8 Θερινό Δημοτικό Θέατρο Κομοτηνής Κομοτηνή, 5.8  Θερινό Δημοτικό Θέατρο Ξάνθης Ξάνθη,  67.8  Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Πάρκου Αλεξανδρούπολη, 8.8 ΝΕΟΙ ΠΟΡΟΙ , 9.8 Υπαίθριο Θέατρο ΕΗΜ- ΦΡΟΝΤΖΟΥ Γιάννενα, 10.8 Θέατρο ΜΟΝ ΡΕΠΟ- ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ Κέρκυρα, 11.8 Κηποθέατρο Γιάννης Ρίτσος  Πρέβεζα, 12.8  Ληξούρι και 13.8 ΑργοστόλιΚεφαλλονιά, 22.8 Θερινό Σινεμά Άλεξ  Πόρτο Ράφτη, 23.8 Σαρωνίδα, 25.8Αρχαίο Ωδείο Πάτρας, Πάτρα 27.8Ευριπίδειο Θέατρο Σαλαμίνας Σαλαμίνα, 29.8 Θέατρο Άλσους  Ηλιούπολης Δημήτρης Κιντής  Ηλιούπολη, 1.9 Ανοιχτό Θέατρο Μίκης Θεοδωράκης – Δήμος Αχαρνών Μενίδι, 3.9  Θέατρο Άλσους Νέας Σμύρνης Νέα Σμύρνη, 5.9Θέατρο Αλίκη Βουγιουκλάκη ΝταμάριΒριλησσίων  Βριλήσσια, 7.9 Ανοιχτό Θέατρο Θανάσης Βέγγος Κορυδαλλός, 12.9Κηποθέατρο Νίκαιας Νίκαια, 14.9 Θέατρο Άλσους Βεϊκου Γαλάτσι.

Πληροφορίες

Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη»: Βύρωνας – Αθήνα. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 15 ευρώ, φοιτητικό: 12 ευρώ, ανέργων και άνω των 65: 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr.