Η μοναδική σωζόμενη τραγωδία, όπου ο Διόνυσος συμμετέχει ως πρόσωπο του δράματος, αλλά και ως παντεπόπτης σκηνοθέτης – συγγραφέας, οι «Βάκχες» του Ευριπίδη, παρουσιάζονται από το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας, σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου – Αργολίδα), στις 14 και 15 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Ο θεός Διόνυσος φτάνει στην πόλη με ανθρώπινη μορφή και ο βασιλιάς Πενθέας παλεύει να οχυρώσει τον εαυτό του και το άστυ απέναντι στην έλευση μιας θρησκείας που εξισώνει τους πάντες – νυν και πρώην βασιλιάδες, θεούς και δούλους, μάντεις και αγγελιοφόρους, γυναίκες και άνδρες – σε έναν κόσμο συμφιλίωσης του ανθρώπου με τα πιο ζωώδη, αλλά και αγνά του ένστικτα.
Το έργο γράφτηκε το 407 π.Χ., όταν ο ποιητής βρισκόταν στην Πέλλα της Μακεδονίας, στην αυλή του βασιλιά Αρχέλαου, και σκηνοθετήθηκε από τον γιο του το 405 π.Χ. στην Αθήνα. Η τραγωδία αυτή διδάχθηκε (παίχτηκε) μετά τον θάνατο του δημιουργού της.
Μερικοί, στηριζόμενοι σε κάποιες εσωτερικές μαρτυρίες και αναφορές, πιστεύουν πως το έργο γράφτηκε για να διδαχτεί σε δραματικούς αγώνες που οργάνωσε ο Μακεδόνας βασιλιάς προς τιμή των Μουσών και του Διονύσου.
Στο έργο του Ευριπίδη συνυπάρχουν το τραγικό, το δραματικό και το θεατρικό στοιχείο. Είναι το μοναδικό έργο της αρχαιότητας, όπου ο Διόνυσος πρωταγωνιστεί ως ανθρωποποιημένος θεός, καθώς αυτό αποτελεί το δράμα του θεού, που είναι το δράμα του ανθρώπου. Δραματοποιούνται τα Θεοφάνια του Διόνυσου και εξανθρωπίζεται το θείο. Μια καινούργια θρησκεία απειλεί, μια νέα δύναμη εισχωρεί που θέλει να επιβάλει τη δική της λατρεία.
Η παράσταση του Έκτορα Λυγίζου εξερευνά τη σύγκρουση ανάμεσα στην ατομικότητα του ήρωα και την πολυφωνικότητα του Χορού: οκτώ αφηγητές, εντάσσοντας τα χορικά στη βασική πλοκή, παρακολουθούν τη διαδικασία της σταδιακής σύνθεσης και αποσύνθεσης ενός μεικτού συνόλου, την αντίσταση των μελών του, αλλά και τη λαχτάρα τους να ανέβουν φαντασιακά στο ιερό βουνό ως Μαινάδες και να μετατραπούν σε Βάκχες. Μια τελετή μύησης στη λατρεία του «άλλου», της οποίας πρώτο στάδιο είναι να σταθούν δύο άτομα αντιμέτωπα, υπό το βλέμμα ενός θεατή – μάρτυρα.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς, διασκευή – σκηνοθεσία: Έκτορας Λυγίζος, σκηνικό – κοστούμια: Κλειώ Μπομπότη, φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης, μακιγιάζ: Ιωάννα Λυγίζου, αγγλικοί υπέρτιτλοι: Λύο Καλοβυρνάς, βοηθός σκηνοθέτις: Εύα Βλασσοπούλου, βοηθός σκηνογράφου: Στεφανία – Ηλέκτρα Πανταβού, δραματολογική συνεργασία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου, σωματική προετοιμασία – τεχνική Alexander: Βίκυ Παναγιωτάκη, φωνητική προετοιμασία: Ρηνιώ Κυριαζή.
Παίζουν: Ανθή Ευστρατιάδου, Έκτορας Λυγίζος, Βασίλης Μαγουλιώτης, Άρης Μπαλής, Αργύρης Πανταζάρας, Ανέζα Παπαδοπούλου, Μαρία Πρωτόπαππα, Χρήστος Στέργιογλου.
Πληροφορίες
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου: Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου, Επίδαυρος – Αργολίδα, τηλ.: 27530 22026, 27530 22096. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: από 10 έως 45 ευρώ, φοιτητικό: από 5 έως 13 ευρώ, άνεργοι – ΑΜΕΑ: 5 ευρώ.
Πώληση εισιτηρίων: κεντρικά εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πανεπιστημίου 39 – εντός στοάς Πεσμαζόγλου (Δευτέρα – Παρασκευή: 9:00 – 16:00, Σάββατο: 10:00 – 15:00), καταστήματα Reload και βιβλιοπωλεία Ευριπίδης, ηλεκτρονικά: greekfestival.gr, τηλεφωνικά: 210 3272000 (καθημερινά και Κυριακές: 9:00 – 21:00). Εκδοτήρια εισιτηρίων λειτουργούν σε όλους τους χώρους των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τα οποία εξυπηρετούν μόνο την παράσταση της ημέρας και ανοίγουν δύο ώρες πριν την έναρξή της.