Skip to main content

«Τόποι διαφυγής» ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα

Σε «Τόπους διαφυγής» μάς ξεναγεί η εικαστικός Ρένα Αβαγιανού, μέσα από την ατομική της έκθεση ζωγραφικής, η οποία παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης (Παλαιό Συσσίτιο: Σωκράτους 179), στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, και θα διαρκέσει έως την 1η Σεπτεμβρίου, με ελεύθερη είσοδο.

Με πηγαία έμπνευση και αισθαντικότητα

Η επιμελήτρια της έκθεσης, Ιστορικός της Τέχνης & της Θεωρίας του Πολιτισμού και πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του δήμου Ρόδου, Αθηνά Σχινά, σημειώνει στο κείμενό της με τίτλο «Μετουσιώσεις»: «Ο κόσμος της Ρένας Αβαγιανού είναι ονειρικός, παραμυθένιος. Η εικαστική αυτή δημιουργός, με την πηγαία έμπνευση και την αισθαντικότητα, με το εξαιρετικό σχέδιό της και, από την άλλη πλευρά, με τη μελετημένη χρωματική της παλέτα, η οποία, όμως, δεν της ανακόπτει τον αυθορμητισμό, διαμορφώνει χωροχρονικά τοπία, που υποβάλλουν στον θεατή μια διαφορετική κάθε φορά διάσταση. Πρόκειται για τη “διάσταση” που ευχαριστεί και ξαφνιάζει, που συνεπαίρνει και, ταυτοχρόνως, γεννά απορίες σε όλους εκείνους που αποπειρώνται να την εξιχνιάσουν, καθώς η ατμοσφαιρικότητα και, κυρίως, η υφολογία της ζωγράφου αφορούν τη διαμεσότητα ανάμεσα στο όνειρο και στην πραγματικότητα, στη μνήμη και στην καθημερινότητα, στη συνείδηση και στο υποσυνείδητο, στην εγγύτητα και στις αποστάσεις, στην “αντικειμενικότητα” και στο όραμα.

Μέσα από μια επαλληλία χρωματικών επεξεργασιών και διαφάνειας, παλίμψηστης εικαστικής στρωματογραφίας και χειρονομιακής εκφραστικότητας, η ζωγράφος χρησιμοποιεί – ως καταλύτες – μορφικά σύμβολα και άλλοτε αρχέτυπα, τα οποία, από την ίδια και μόνο τη “γραφή” τους ή τη θέση τους στη σύνθεση, εκλύουν ενέργεια. Αυτή η ενέργεια προκαλεί τον θεατή να αποπειραθεί να διαμορφώσει μια διαδραστική και μυθοποιητική αφήγηση, που γεννιέται από μια ποικιλία συνειρμών, όσο κι από έναν ενδιάθετο υπαρξιακό δυναμισμό, χαρακτηριστικό άλλωστε γνώρισμα, το οποίο αναδύεται μέσα από τον χώρο και την επιτελεστική μορφοπλασία, στα συγκεκριμένα έργα.

Ο χώρος, στα έργα της Ρένας Αβαγιανού, αποκαλύπτει εντάσεις και υφέσεις, την ώρα που πολώνει – από την ενδοχώρα του βάθους προς την επιφάνεια – ένα δονούμενο εντέλει φως, φυγοκεντρίζοντας με εσωτερικό παλμό και ρυθμικότητα τα μοτίβα της ζωγράφου. Τα τοπία αυτά της φαντασίας και της μετουσίωσης, της αποδρομής και της επανεμφάνισης των διαφόρων μοτίβων, της ελλειπτικότητας και της παρασημαντικής, καθώς και της δομικής, επίσης, στοιχειοθεσίας των μορφικών τους μονάδων, διαθέτουν μια υπόγεια κυκλοτερή κίνηση, η οποία περιθάλπει μια άτυπη “αφηγηματικότητα”. Εκείνη της μυθογενούς υπέρβασης, που εμφανίζει – μέσα από τις μουσικές ποιότητες των χρωμάτων – ημιτόνια από αλήθειες και πλανέματα του νου, μαζί με συνηχήσεις από σταθερότητες επαναφορών, αλλά κι ατονικά διαστήματα με αστάθειες ή αναιρέσεις κάθε βεβαιότητας, για όσα βλέπει και προσπαθεί να ερμηνεύσει, συμμετέχοντας με την προβολή του υποσυνειδήτου του, ο θεατής.

Στο οπτικό πεδίο του κάθε έργου της Ρένας Αβαγιανού, διακρίνει κανείς αναγωγές, οι οποίες διαμορφώνονται με συναισθαντικότητα και χωρίς εγκεφαλισμούς, μέσα από συνεχόμενες μεταλλαγές της συγκεκριμένης “γραφής” του αφαιρετικά λυρικού και, παράλληλα, του υποβλητικού αυτού εικονισμού, που φέρνει στο προσκήνιο με αινιγματικότητα, εξπρεσιονιστικό δυναμισμό και ποιητικό τρόπο, την ευδαιμονική παραμυθία και την προσδοκία για ελπιδοφόρες – έστω κι αστάθμητες “αναχωρήσεις”, – άλλοτε πάλι για “διελεύσεις” της ανθρώπινης παρουσίας, οι οποίες, ωστόσο, υπόσχονται αέναες επαναφορές στους “παραδείσους” ή στη γοητευτική καταφυγή της ζωής, την ορατή και, ταυτοχρόνως, την αθέατη».

Πληροφορίες

Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης (Παλαιό Συσσίτιο): Σωκράτους 179 – Μεσαιωνική Πόλη Ρόδου. Ώρες λειτουργίας έκθεσης: καθημερινά: 09:00 – 22:00, Κυριακή και Δευτέρα: κλειστά.

[email protected]