Skip to main content

Διπρόσωπος νους χαοτικού μυστηρίου

Η ανισορροπία και η διαταραχή της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας ενσωματώνεται σε ένα ερωτικό ψυχολογικό θρίλερ με ευρύτερες πολιτικές και κοινωνικές προεκτάσεις, σε μια ιστορία πάθους και τρέλας που αποκαλύπτει τα δύο πρόσωπα του νου.

Αιωρούμενο ανάμεσα στο παραλήρημα του ονείρου και τη γρήγορη εναλλαγή εφιαλτικών εικόνων που μοιάζει να ανακλά ένα ταραγμένο υποσυνείδητο, το νέο μυθιστόρημα του Γιάννη Παπαγιάννη, «Το διπλό πρόσωπο του νου», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κριτική, παρουσιάζεται στην ταράτσα του bar – cafe – restaurant O2 (Όμικρον 2), την Τρίτη 23 Ιουνίου, στις 8.30 το βράδυ.

Για το βιβλίο, θα μιλήσουν ο μεταφραστής και συγγραφέας Σπύρος Γιανναράς και ο συγγραφέας Δημήτρης Οικονόμου, ενώ η ηθοποιός Έφη Λιάλιου θα διαβάσει αποσπάσματα από το μυθιστόρημα.

Μόνον όταν έχουν τοποθετηθεί όλες οι ψηφίδες

Πρόκειται για μια ιστορία πάθους και εκδίκησης, ένα ερωτικό ψυχολογικό θρίλερ με στοιχεία μεταμοντέρνου, που μιλάει για τις αντιστροφές αξιών στη σημερινή Ελλάδα, με υποκειμενική αφηγηματική οπτική, όπου συναισθήματα και γεγονότα υπονοούνται, αντί να περιγράφονται, μέσα από σειριακές αφηγήσεις διαφορετικών προσώπων. Ένα αφήγημα – παζλ, το οποίο, με νευρώδη γλώσσα και κοφτό ύφος, ακολουθεί τεχνική ψηφιδωτού, καθώς κάθε νέα σκηνή προσθέτει πληροφορία στον αναγνώστη και το χαοτικό μυστήριο επιλύεται, μόνον όταν έχουν τοποθετηθεί όλες οι ψηφίδες.

Όλα αυτά τα στοιχεία, σε συνδυασμό με τη μη γραμμική πολυπρόσωπη αφήγηση, δένουν αρμονικά με το κεντρικό θέμα του μυθιστορήματος: τον απατηλό και μάλλον κατακερματισμένο χαρακτήρα της πραγματικότητας, όπως αυτή προσλαμβάνεται από το ανθρώπινο μυαλό.

Παθιασμένος έρωτας που ξεσηκώνει σκάνδαλο

Η αφήγηση ξεκινά σε ένα ελληνικό νησί, όπου ο έφηβος Βασίλης ερωτεύεται την Ευγενία. Σχεδιάζει να την παντρευτεί, όμως εκείνη αρραβωνιάζεται άλλον. Όταν επιστρέφει μετανοημένη, ο Βασίλης την εκδικείται σαδιστικά. Είκοσι χρόνια αργότερα, γιατρός, διευθυντής της ψυχιατρικής κλινικής, επιστρέφει στον τόπο του και ερωτεύεται δεύτερη φορά την Ευγενία. Όμως, δεν είναι η Ευγενία. Η παθιασμένη σχέση τους ξεσηκώνει σκάνδαλο στο νησί. Ο Βασίλης δέχεται απειλές ακόμα και για τη ζωή του. 

Ο συγγραφέας του βιβλίου συναντά τυχαία τον Βασίλη και τρεις άγνωστες κοπέλες, χωρίς να γνωρίζει τίποτα από όσα έχουν προηγηθεί. Πηγαίνουν μαζί διακοπές. Το πρωί, η μία κοπέλα έχει δολοφονηθεί και οι υπόλοιποι έχουν εξαφανιστεί. Κατηγορούμενος για φόνο, ξεκινάει μια έρευνα, που θα τον οδηγήσει στον Βασίλη και στο νησί, όπου εκείνος διαμένει. Ταξιδεύει, για να τον συναντήσει και, ταυτόχρονα, για να υλοποιήσει ένα σχέδιο, που έχει σκεφτεί, αλλά και για να γράψει την ιστορία.

Πολλές αφηγηματικές μορφές σε ενιαίο αποτέλεσμα

Το μυθιστόρημα καταφέρνει να συνδυάσει πολλές αφηγηματικές μορφές σε ενιαίο αποτέλεσμα. Μοιάζει να προσπαθεί να εντάξει όλες τις έως τώρα γνωστές μορφές αφήγησης σε ένα νέο ολοκληρωμένο είδος. Η κεντρική αφηγηματική ροή είναι κλασικό ερωτικό πολιτικό θρίλερ. Η εμπλοκή του συγγραφέα ως φυσικού προσώπου, ενός, για την ακρίβεια, προσωπείου του συγγραφέα, παραπέμπει σε μεταμοντέρνες τεχνικές. Και η σε πρώτο πρόσωπο αφήγηση παραπέμπει στον εσωτερικό μονόλογο του Ζέμπαλντ, του Βίλα – Μάτας, αλλά και του Πεντζίκη.
Η ιστορία ξεκινά με την επίσκεψη του συγγραφέα στο νησί και συνεχίζεται με μια τεχνική παζλ, όπου η εικόνα σχηματίζεται σταδιακά με την τοποθέτηση αφηγηματικών ψηφίδων. Οι τελευταίες σκηνές ερμηνεύουν το σύνολο. Το ζοφερό σκηνικό της σύγχρονης Ελλάδας, η παράνοια και η ανισορροπία, στην οποία οδηγεί τους ανθρώπους της, βρίσκονται στην καρδιά του βιβλίου.

Πληροφορίες
O2: Τριπτολέμου & Βουτάδων – Γκάζι (στάση Μετρό: Κεραμεικός).

[email protected]