Ο Κουβανός φωτογράφος Αλμπέρτο Κόρντα ήταν μια μοναδική περίπτωση. Σε μία πρώτη φάση, στα μέσα της δεκαετίας του 1950, ήταν προσωπικότητα της μόδας στην Αβάνα.
Την εποχή της Κουβανικής Επανάστασης, το 1959, έγινε για δέκα χρόνια ο χρονικογράφος του καστροϊσμού και δημιούργησε το εικονικό πορτρέτο του Τσε Γκεβάρα, το οποίο κρέμασαν στο δωμάτιό τους πάρα πολλοί νέοι σε όλο τον κόσμο.
Το 1968, το καθεστώς έκλεισε το στούντιό του. Αλλά δεν απαρνήθηκε την Επανάσταση. Κατέφυγε στην υποβρύχια φωτογραφία. Πέθανε στο Παρίσι το 2001, σε ηλικία 72 ετών. Ο Φιντέλ Κάστρο, ο οποίος παρέστη στην κηδεία του στην Αβάνα, ρώτησε: «Πώς πέθανε αλήθεια;» «Από καρδιακή προσβολή, στον ύπνο του, σε δωμάτιο ξενοδοχείου» του απάντησαν. «Αυτός είναι ο Κόρντα» ήταν η απάντηση του Κάστρο, σύμφωνα με τη «Le Monde».
Τα θρυλικά πορτρέτα
Έκθεση στο Κιότο, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Φωτογραφίας «Kyotographie» που διεξάγεται κάθε χρόνο για τέσσερις εβδομάδες την άνοιξη στην πόλη της Ιαπωνίας, είναι αφιερωμένη στα πορτρέτα γυναικών του Αλμπέρντο Κόρντα.
Στην έκθεση παρουσιάζονται φωτογραφίες μόδας της δεκαετίας του 1950 και τα θρυλικά πορτρέτα των γυναικών επαναστατριών της δεκαετίας του 1960. Οι γυναίκες του Κόρντα αποτελούν πρότυπα ιδεώδους ομορφιάς, αισθησιασμού και ζωτικότητας που βρίσκονταν πάντα στο προσκήνιο της εποχής.
Η επιτυχία του Κόρντα ήταν ότι από τη γυναίκα-αντικείμενο πρόβαλλε τη γυναίκα-υποκείμενο. Ενδιαφέρθηκε περισσότερο για την προσωπικότητά της παρά για τα ρούχα. Την οδήγησε έξω από το στούντιο για να επιβάλει τη ζωτικότητά της στον δημόσιο χώρο.
Η έκθεση με τίτλο «About Her» εντάσσεται σε τριλογία μαζί με άλλα δύο αφιερώματα στην Κούβα με τίτλο «Αbout Me» και «Αbout Them», το πρώτο στον φωτογράφο Ρενέ Πένια και το δεύτερο στον Αλεχάντρο Γκονζάλες.
Η επιμελήτρια της τριλογίας Κρίστινα Βίβες αναφέρει ότι ο Αλμπέρτο Κόρντα είναι ένας από τους καλύτερους αντιπροσώπους της ιστορικής μετάβασης στην Κούβα και ότι η έκθεση δεν προβάλλει τα πορτρέτα ηγετών και τις φωτογραφίες πολιτικών γεγονότων του καλλιτέχνη, αλλά τις εικόνες όμορφων γυναικών.
«Οι γυναίκες του Κόρντα εξελίσσονται από τη μποέμικη ζωή της Αβάνας τη δεκαετία του 1950 στην ομορφιά που περιγράφει ο καλλιτέχνης ως “νέου τύπου” -την οποία ανακαλύπτει στις φωτογραφίες των γυναικών της πολιτοφυλακής που συμμετείχαν στις πολιτικές συγκεντρώσεις στις αρχές της δεκαετίας του 1960» τονίζει.
«Ο Αλμπέρτο Κόρντα κατέγραψε, όπως κανένας άλλος, την αισθητική της Επανάστασης, χωρίς να το συνειδητοποιεί. Ο αισθησιασμός, η νεότητα και η φρεσκάδα εμφανίστηκαν από τον καλλιτέχνη ως κοινά χαρακτηριστικά στις φωτογραφίες των γυναικών και της Επανάστασης. Αλλά οι ιστορικές διαδικασίες αλλάζουν τη φύση τους και, επίσης, τις γερνούν», εκτιμά η Κριστίνα Βίβες.