Η Αίγυπτος ετοιμάζει τη νέα της πρωτεύουσά της, στην έρημο ανατολικά του Καΐρου, η οποία θα αποτελεί το διοικητικό κέντρο της χώρας.
Η πανδημία του κορωνοϊού έχει επιβραδύνει ήδη την πρόοδο και η πρώτη από τρεις φάσεις που έχουν σχεδιαστεί, η οποία καλύπτει 168 τετραγωνικά χιλιόμετρα, δεν θα έχει ολοκληρωθεί όταν η κυβέρνηση αρχίσει τη μεταφορά της. «O βαθμός ολοκλήρωσης της πρώτης φάσης έχει περάσει το 60% σε όλα τα προγράμματα» είπε ο Καλέντ ελ Χουσεΐνι, εκπρόσωπος της Νέας Πρωτεύουσας – προσθέτοντας πως η καθυστέρηση της μεταφοράς των δημοσίων λειτουργών θα άρχιζε τον Ιούλιο, εν όψει επίσημων εγκαινίων που έχουν σχεδιαστεί για τα τέλη του 2021.
Στο κέντρο της πόλης πραγματοποιούνται οι τελευταίες εργασίες σε μια λεωφόρο με υπουργεία που παραπέμπουν στην αρχιτεκτονική των ναών των Φαραώ και βρίσκονται κοντά σε ένα ισλαμικό συγκρότημα, με δύο θολωτά κτήρια και ένα εντυπωσιακό προεδρικό συγκρότημα. Ένα φουτουριστικό τρένο (monorail) θα διέρχεται μέσα από μια περιοχή όπου ολοκληρώνεται ένας κεντρικός πύργος ύψους 385 μέτρων, ενώ λίγο πιο πέρα διαμορφώνεται το περίγραμμα ενός πάρκου 10 χλμ που εκτείνεται ως ένα γιγαντιαίο τέμενος.
Η πόλη θα περιλαμβάνει, επίσης, Πανεπιστήμια, ψυχαγωγικές εγκαταστάσεις και μια διπλωματική συνοικία. Ωστόσο, η πρόοδος γίνεται μετ’ εμποδίων, και μετά το τέλος της χρηματοδότησης από τα Εμιράτα λίγο μετά την ανακοίνωσή της το 2015, ο στρατός και η κυβέρνηση ανέλαβαν το κόστος, ύψους 25 δισ. δολαρίων, της πρώτης φάσης, με επενδύσεις εκτός προϋπολογισμού. Ήδη έχουν εξασφαλιστεί κάποια ξένα δάνεια και χρηματοδότηση.
Όταν ολοκληρωθεί, η πόλη προορίζεται να στεγάζει τουλάχιστον 6 εκατ. κατοίκους. Έχουν ήδη πωληθεί περίπου 5.000 από τις 20.000 μονάδες στην πρώτη οικιστική περιοχή που αναμένεται να ανοίξει τον Μάιο.
Σχεδιάζεται ως μοντέλο υψηλής τεχνολογίας για το μέλλον της Αιγύπτου. Κέντρα ελέγχου θα επιτηρούν τις υποδομές και την ασφάλεια ηλεκτρονικά, οι στέγες θα καλύπτονται από συλλέκτες ηλιακής ενέργειας, οι πληρωμές θα γίνονται ανέπαφα και θα αντιστοιχούν 15 τετραγωνικά μέτρα πρασίνου ανά κάτοικο.
Ο λόγος που οδήγησε την κυβέρνηση της Αιγύπτου στην απόφαση να επεξεργαστεί τη «μετακόμιση», είναι ο υπερπληθυσμός του Καΐρου, όπου σήμερα ζουν 18 εκατομμύρια άνθρωποι και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο αριθμός αυτός πρόκειται να διπλασιαστεί μέσα στα στις επόμενες δεκαετίες.
Ανάλογη ενέργεια πραγματοποιήθηκε -πριν από 50 περίπου χρόνια- και στην Βραζιλία, όταν μετέφερε την δική της πρωτεύουσα, στην Νιγηρία τη δεκαετία του ’90 και στη Μιανμάρ.