Ο ρωμαϊκός κόσμος της εξουσίας, της διαπλοκής, της διαφθοράς και των δολοφονιών αναδομείται μέσα από μια παράσταση, που – υπό το ανακριτικό φως της Διεθνούς Αστυνομίας και των ιατροδικαστών – ανοίγει ξανά μια παλιά μυστηριώδη υπόθεση, τη δολοφονία του αυτοκράτορα Κλαύδιου.
Γραμμένο το 1664, το έμμετρο αριστουργηματικό έργο του Ρακίνα, «Βρετανικός», ενέπνευσε τη σκηνοθέτιδα Αναστασία Κουμίδου να το διασκευάσει και να το σκηνοθετήσει, δημιουργώντας την παράσταση, με τίτλο «Criminal Code: Britannicus», η οποία παρουσιάζεται στο Beton7, για 8 παραστάσεις, στις 15, 16, 20, 21, 22, 27, 28 και 29 Απριλίου, στις 9 το βράδυ.
Στην κόψη του ξυραφιού
Στο έργο του Ρακίνα, η Αγριππίνα, δεύτερη σύζυγος και πρόσφατη χήρα του αυτοκράτορα Κλαύδιου, προσπαθεί μέσα από μηχανορραφίες να οδηγήσει τον γιο της, Νέρωνα, στον θρόνο. Παρόλο που ο φυσικός γιος του Κλαύδιου, Βρετανικός, είναι ο επίσημος διάδοχος του θρόνου, η Αγριππίνα πείθει τον Κλαύδιο να δώσει στο γιο της τον τίτλο του επόμενου Ρωμαίου αυτοκράτορα. Μερικές εβδομάδες αργότερα, ο Κλαύδιος πεθαίνει. Ο Νέρων αρχίζει να λατρεύει την εξουσία και αποξενώνεται από τη μητέρα του. Κινεί μηχανορραφίες, για να κατακτήσει την κοπέλα του Βρετανικού, την Ιουνία, και απειλεί τη ζωή του. Η Ρώμη βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού.
Ήταν αλλεργικός στα μανιτάρια ή δηλητηριάστηκε;
Μέσα από τη νέα σκηνοθετική ματιά και διασκευή της ρακινικής εκδοχής του Νέρωνα, μεταφερόμαστε στα γραφεία της Διεθνούς Αστυνομίας, όπου ξανανοίγει ο φάκελος του αιφνίδιου θανάτου του ανώτατου άρχοντα, Κλαύδιου. Ανιχνεύονται δηλητήρια και ερευνώνται ειδεχθείς φόνοι, αλλά ο ένοχος παραμένει ασύλληπτος. Όλοι απειλούν και απειλούνται σε ένα πολιτικό περιβάλλον πλήρους πολιτικής αστάθειας.
Όπως εξηγεί η Αναστασία Κουμίδου: «Η διασκευή του “Βρετανικού”, με τίτλο “Criminal Code: Britannicus”, μεταθέτει το σημείο αφετηρίας της ιστορίας και, επομένως, το κεντρικό πρόβλημα του έργου. Ξεκινά με την επανεξέταση των αρχείων του μυστήριου θανάτου του αυτοκράτορα Κλαύδιου. Παρόλο που η υπόθεση αρχικά είχε κλείσει, καθώς η νεκροψία έδειξε απλή τροφική δηλητηρίαση ως αιτία θανάτου, υπάρχουν πρόσφατα ισχυρές ενδείξεις ότι ο Κλαύδιος δολοφονήθηκε με δηλητήριο.
Μια ειδική μονάδα ερευνών, μέσα στη Μυστική Υπηρεσία, ερευνά την υπόθεση, καθοδηγούμενη από κάποια πρόσφατα ευρήματα. Οι πράκτορες ρίχνουν φως στο αρχείο του κάθε χαρακτήρα, δημιουργώντας τα προφίλ τους από την αρχή, και τα αντιπαραθέτουν στους χαρακτήρες του Ρακίνα. Ανάμεσα στις διάφορες σκηνές, οι ερευνητές αποσυναρμολογούν και συναρμολογούν το παζλ του θανάτου του Κλαύδιου, ενώ μια ειδική τοξικολόγος δίνει διαλέξεις πάνω σε πιθανά δηλητήρια, προκειμένου να βρεθεί το ακριβές δηλητήριο που αφαίρεσε τη ζωή του Κλαύδιου.
Μέσω της μετατόπισης της δραματουργικής εστίασης, η διασκευή φέρνει στο προσκήνιο το εξής ερώτημα: ο Κλαύδιος ήταν αλλεργικός στα μανιτάρια ή δηλητηριάστηκε με δόλο, μέσω των αγαπημένων του ορντέβρ; Και έτσι, ένα έργο του 1664 μετατρέπεται σε μια εξαντλητική διερεύνηση των χαρακτήρων του Ρακίνα. Ο καθένας από αυτούς θεωρείται και μάρτυρας και ύποπτος, μέχρι να διαλευκανθεί η υπόθεση του μυστήριου θανάτου του Κλαύδιου».
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση έργου Ρακίνα: Ανδρέας Στάικος, διασκευή – σκηνοθεσία: Αναστασία Κουμίδου, συνεργάτις διασκευής: Άννυ Ζερβού, σκηνικά – κουστούμια: Ανδρέας Σκούρτης, σχεδιασμός φώτων: Κατερίνα Μαραγκουδάκη, κίνηση: Κωνσταντίνος Μίχος, μουσική: Αντριάνα Μίνου, φωτογραφία: Δημήτρης Ευλαμπίδης, βοηθός σκηνοθέτη: Χιονία Χιωτέλλη. Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): με βάση το κείμενο του Ρακίνα: Νέρων: Θοδωρής Ελευθεριάδης, Νάρκισσος: Μαρία – Ελένη Μακρή, Ιουνία: Ερατώ Πίσση, Αγριππίνα: Εύρη Σωφρονιάδου, Βρετανικός: Νικήτας Χολόγκιτας, Διεθνές Εγκληματολογικό Κέντρο: det 1: Κώστας Πασχαλίδης, det 2: Χιονία Χιωτέλλη, τοξικολόγος: Άννυ Ζερβού.
Πληροφορίες
Πολυχώρος Beton7: Πύδνας 7 – Βοτανικός, τηλ. κρατήσεων: 210 7512625. Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 10 ευρώ, φοιτητικό – ανέργων: 5 ευρώ.
naftemporiki.gr