Με αναρτήσεις του στον προσωπικό λογαριασμό του στον κοινωνικό ιστότοπο Τwitter, ο πρωθυπουργός αναφέρει ότι στη συνάντηση που είχε με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Ελληνικού Φεστιβάλ την Τετάρτη, στο Μέγαρο Μαξίμου, τόνισε την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές.
Σημειώνει, επίσης, ότι ο Γιαν Φαμπρ και ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα προς αυτή την κατεύθυνση.
Ειδικότερα, ο Αλέξης Τσίπρας έγραψε σε μηνύματα στο Twitter: «Παρακολουθώ τη συζήτηση για την φυσιογνωμία του Διεθνούς Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Είναι ευπρόσδεκτη. Στη συνάντηση με τον Γιάν Φάμπρ τόνισα την ανάγκη να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές του φεστιβάλ. Ο Γ. Φάμπρ και ο Υπουργός Πολιτισμού συμφώνησαν να εξετάσουν το ζήτημα προς αυτή την κατεύθυνση».
Θυμίζουμε πως μεγάλη αντίδραση δημιούργησε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών που ανακοινώθηκε την Τρίτη 29 Μαρτίου από τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του, Γιαν Φαμπρ.
Το πρόγραμμα είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο στον πολιτισμό της χώρας του, το Βέλγιο, γιατί όπως ανέφερε ο Φλαμανδός καλλιτέχνης, δεν είχε τον απαιτούμενο χρόνο να ετοιμάσει τις ελληνικές προτάσεις.
«Για το πρώτο έτος της θητείας μου και επειδή δεν είχα χρόνο από την ώρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου, αποφάσισα με την ομάδα μου να ασχοληθούμε με το Βέλγιο και σιγά σιγά να χτίσουμε μαζί, χρόνο με τον χρόνο, το περιεχόμενο και τη κατεύθυνση του Ελληνικού Φεστιβάλ, του οποίου δηλώνω επιμελητής» είχε δηλώσει ο Φαμπρ.
Επίσης, έπειτα από πρωτοβουλία πολλών ηθοποιών, οργανώνεται ανοικτό κάλεσμα, σήμερα το μεσημέρι, στο θέατρο Σφενδόνη (Μακρή 4, Μακρυγιάννη), προκειμένου να ακουστούν απόψεις και να αναζητηθεί ένας κοινός τρόπος αντίδρασης.
Κυριάκος Μητσοτάκης: «Ο κ. Τσίπρας αποδέχτηκε τον αφελληνισμό του Ελληνικού Φεστιβάλ»
Ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, σχετικά με την κατάργηση της παρουσίας Ελλήνων δημιουργών στο Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Το Ελληνικό Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, για σχεδόν 60 χρόνια, αγκαλιάζει και αναδεικνύει διεθνώς την ελληνική πολιτιστική δημιουργία. Μέσα από αυτόν το θεσμό ουσιαστικά αναπαράγεται, εξελίσσεται και μεταδίδεται στις επόμενες γενιές το αρχαίο ελληνικό θέατρο. Κυρίως όμως τροφοδοτείται η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.
Με έκπληξη, αλλά κυρίως με λύπη, πληροφορηθήκαμε ότι ο Υπουργός Πολιτισμού, κ. Μπαλτάς, προχωρά ανάμεσα στα άλλα και στην κατάργηση της παρουσίας των Ελλήνων δημιουργών. Ταυτόχρονα, ο πρωθυπουργός αποδέχτηκε τον αφελληνισμό ενός κατεξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος, έστω και με όρους εξευτελιστικής ποσόστωσης.
Έστω και τώρα, ζητώ από τον κ. Τσίπρα να αναιρέσει αυτήν την άστοχη και πρωτοφανή απόφαση. Το Ελληνικό Φεστιβάλ θα πρέπει να συνεχίσει να εκπέμπει διεθνώς τον ελληνικό πολιτισμό».
Το Ποτάμι – Τομέας Πολιτισμού
«Το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου μετά από μια δεκαετία πρωτόγνωρης ακμής χάρη στις άοκνες και στρατηγικά καλοσχεδιασμένες προσπάθειες του Γιώργου Λούκου, που έφεραν εκατοντάδες χιλιάδες νέους στα ακροατήριά του και εκατοντάδες νέους καλλιτέχνες στις σκηνές του (σε πείσμα των πιέσεων του παλαιού καλλιτεχνικού κατεστημένου), αποκτά τώρα έναν ”Καλλιτεχνικό Διευθυντή” που δικαίως δεν αποδέχεται καν τον τίτλο και δικαίως δεν ομολογεί την αμοιβή του.
Διότι ο αποπέμψας τον Γιώργο Λούκο υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς, ως οικοδεσπότης της παρουσίασης του ”Διεθνούς” Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου, άκουσε και αυτός ως παθητικός ακροατής να εκχωρείται το πολύτιμο Φεστιβάλ στον ”Βελγικό Πολιτιστικό Οργανισμό Γιαν Φαμπρ”, στους καλλιτεχνικούς τομείς του Φεστιβάλ να προΐστανται αποκλειστικά Βέλγοι συνεργάτες του καλλιτεχνικού διευθυντή, ενώ στον προγραμματισμό των παραγωγών να προβλέπεται ποσόστωση (!!!) 1/3 για τους Έλληνες καλλιτέχνες.
Η προχειρότητα και η κενολογία, τα μασημένα και τα φτωχά (όταν η Ιζαμπέλ Υπέρ είναι το μόνο σχεδόν όνομα μιας περιόδου 5 ετών…) αλλά και τα ψευτο – νέα (λες και η Ιζαμπέλ Υπέρ ή ο Μπαρίσνικοφ δεν έχουν ξανάρθει στην Ελλάδα) αν δεν ήταν τόσο προσβλητικά για τους Έλληνες και ξένους φίλους του καταξιωμένου Φεστιβάλ θα ήταν απλά κωμικά.
Τέλος, η φλυαρία περί «χρημάτων και λέξεων» ταιριάζει απόλυτα με την όλη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και στον Πολιτισμό, όπου η κενή ρητορική υποκαθιστά την ουσία.
Λυπηθήκαμε αφάνταστα με την αναιτιολόγητη αποπομπή του Γιώργου Λούκου. Τώρα όμως λυπούμαστε διπλά για τον ευτελισμό του σημαντικότερου Φεστιβάλ μας και την ταυτόχρονη προσβολή του καλλιτεχνικού δυναμικού της χώρας από έναν πρόχειρο και κενολόγο αποικιοκράτη συζητήσιμων προδιαγραφών».
Δήλωση Κώστα Τασούλα
Ο πρώην υπουργός Πολιτισμού κ. Κώστας Τασούλας με αφορμή το θόρυβο που δημιουργήθηκε από την απουσία ελληνικής δημιουργίας στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η κατά κόρον τοποθέτηση μη Ελλήνων πολιτών σε κορυφαίους δημόσιους φορείς προβολής και ανάδειξης του ελληνικού πολιτισμού όπως είναι, μέχρι στιγμής, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Κινηματογράφου δεν μαρτυρά κοσμοπολιτισμό που δεν διστάζει να εμπιστευθεί κορυφαίες διοικητικές θέσεις του πολιτισμού σε καταξιωμένους στον σχετικό τομέα Ευρωπαίους πολίτες. Μαρτυρά δυστυχώς γραικυλισμό γιατί φθάνει στο άλλο άκρο στην ελληνοφοβία και στη δουλοπρέπεια προς κάθε τι ξένο. Ο ελληνικός πολιτισμός είναι από την φύση του ανοικτός και διεθνής και δεν χρειάζεται απανωτά διαπιστευτήρια για να το αποδείξει. Ο ΣΥΡΙΖΑϊκός αριστερισμός είναι από την φύση του όμως βαθύτατα υποκριτικός γιατί, ενώ παριστάνει ότι εμπιστεύεται τους Έλληνες δημιουργούς, ψάχνει ταμπέλες προοδευτισμού από την Εσπερία.
Αλλά να ξέρει ο υπουργός Πολιτισμού που επέλεξε με αντισυνταγματικό τρόπο Διευθυντές στα σχολεία, ότι το ‘’παν μέτρον άριστον’’ ισχύει και διεθνώς!».
Απάντηση του Αρ. Μπαλτά σχετικά με τον οργανισμό «Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ»
Εντύπωση προκαλεί η πολιτική ταύτιση που διαφαίνεται πίσω από τη συγχρονισμένη επίθεση που εξαπέλυσαν η Νέα Δημοκρατία και το Ποτάμι.
«Με έκπληξη, αλλά κυρίως με λύπη» ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης ανακαλύπτει «την κατάργηση της παρουσίας των Ελλήνων δημιουργών» και «τον αφελληνισμό ενός κατεξοχήν εθνικού, πνευματικού, αλλά και τουριστικού προϊόντος».
Ο «αφελληνισμός» συνίσταται στην ανάθεση της καλλιτεχνικής ευθύνης του Ελληνικού Φεστιβάλ σε μία καλλιτεχνική προσωπικότητα του διαμετρήματος του Γιαν Φαμπρ και στο πρόγραμμα που αυτός πρότεινε, μια πολιτιστική μεταρρύθμιση που εμπεριέχει και μια ουσιαστική παιδαγωγική διαδικασία.
Θα παραμείνει έκπληκτος, αλλά με χαρά αυτή τη φορά, όταν πληροφορηθεί και τα ελληνικά δρώμενα του Φεστιβάλ. Τον παραπέμπουμε στη σημερινή ανακοίνωση του διοικητικού συμβουλίου του «Ελληνικού Φεστιβάλ» ΑΕ.
Τον δε διεθνή προσανατολισμό του Φεστιβάλ υποσχέθηκε να διευρύνει ο κ. Γιαν Φαμπρ και μέσα από ένα συστηματικό πρόγραμμα που εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της θητείας του και πρόκειται να συνδέσει στενότερα την ούτως ή άλλως πολύ σημαντική ελληνική καλλιτεχνική παραγωγή με την Ευρώπη και τον κόσμο.
Μετά τον κ. Μητσοτάκη, ο κ. Σταύρος Θεοδωράκης λυπήθηκε – και αυτός – «αφάνταστα με την αναιτιολόγητη αποπομπή του Γιώργου Λούκου». Δηλαδή το Ποτάμι θα επιθυμούσε να διατηρούνται στις θέσεις τους διευθυντές δημοσίων οργανισμών, οι οποίοι είναι κατηγορούμενοι για κακουργηματικές πράξεις που αφορούν κακοδιαχείριση δημοσίου χρήματος;
Τέλος, να πληροφορήσουμε τον κ. Θεοδωράκη ότι η αμοιβή του κ. Φαμπρ είναι η κατώτερη αμοιβή που έχει λάβει ποτέ καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ και θα αναρτηθεί στη Διαύγεια από τον αρμόδιο φορέα, όπως και όλες οι αμοιβές των καλλιτεχνικών συντελεστών, κάτι που δεν συνέβαινε ποτέ έως τώρα.
naftemporiki.gr