Εκφράζοντας την ανάγκη μας να επιστρέφουμε εκεί που όλα αρχίζουν με το «Μια φορά κι έναν καιρό…» και να λέμε και να ακούμε ιστορίες, αναπολώντας τη γλυκύτητα της παιδικής ηλικίας, ένας ασυμβίβαστος συγγραφέας φλερτάρει με τη βία και την τρυφερότητα μέσα από την αντίφαση ενός σκοτεινού παραμυθιού.
Με μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στον κωμικό παραλογισμό και τη γνήσια κλασική τραγωδία, το συνταρακτικό θρίλερ του πολυβραβευμένου Ιρλανδού συγγραφέα Μάρτιν ΜακΝτόνα, «Ο πουπουλένιος» («The pillowman»), σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, μετά την τεράστια επιτυχία του στην Αθήνα, ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη, όπου και θα παρουσιάζεται στο θέατρο Αριστοτέλειον, από την Κυριακή του Πάσχα 12 Απριλίου.
Βίαιη τρυφερότητα σε πουπουλένια σκοτάδια
Το βραβευμένο έργο – χωρίς να παραλείπει το πολιτικό σχόλιο για τη βία της εξουσίας – μιλάει, στην ουσία, για την τρυφερότητα της παιδικής ηλικίας, μέσα από μία σκοτεινή ιστορία με συνεχείς ανατροπές, αστυνομική πλοκή, μαύρο χιούμορ, ευφυείς διαλόγους και στοιχεία θρίλερ.
«Μην ξεγελιέστε από τα γκρίζα μαλλιά, τα ρούχα και τις συζητήσεις για την οικονομία. Μεγαλώνουμε, φεύγουμε απ’ το σπίτι, φτιάχνουμε τις δικές μας οικογένειες, η ζωή απλώνει στρώματα λήθης πάνω στα παιδικά μας χρόνια, αλλά ό,τι ζήσαμε ως παιδιά: οι βασικές μας ανασφάλειες, οι πρωταρχικοί μας φόβοι και όλες οι πληγές, απλώς μεγαλώνουν μαζί μας. Γινόμαστε ό,τι χάσαμε. Ψηλώνουμε, ασπρίζουμε, γερνάμε, αλλά, στην ουσία, είμαστε πάντα κάτι παιδιά, που τρέχουν πάνω – κάτω σε μια αλάνα, προσπαθώντας απεγνωσμένα να χωρέσουν στη ζωή» σημειώνει ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης.
Νοσηρή πραγματικότητα ή αρρωστημένη φαντασία;
Σε ένα άγνωστο αυταρχικό καθεστώς, ένας συγγραφέας ανακρίνεται από δύο αστυνομικούς ερευνητές για τις παράξενες ιστορίες που έχει γράψει. Ιστορίες με παιδιά. Όχι, όμως, «για παιδιά». Κάποιες είναι αστείες και τρυφερές, κάποιες σκληρές και ζοφερές. Είναι, λοιπόν, κακό να γράφεις ιστορίες; Όσα γράφει είναι βγαλμένα από τη νοσηρή φαντασία του ή πρόκειται για αληθινά περιστατικά, που οδηγούν την έμπνευσή του; Τι ακριβώς έχει συμβεί στην πόλη; Τι έπαθε το κοριτσάκι που βρέθηκε στους θάμνους; Λένε αλήθεια οι αστυνομικοί; Τι συνέβη στον μικρό Εβραίο; Γιατί δεν το έγραψαν οι εφημερίδες; Είναι ο ίδιος ο συγγραφέας ο εκτελεστής ή μήπως ο ηθικός αυτουργός των πράξεων ενός διαταραγμένου νου; Είναι αλήθεια πως κάποιος έχει μιμηθεί τις ιστορίες του; Τι σχέση έχει με όλα αυτά ο αδελφός του; Γιατί πάσχει από νοητική στέρηση; Τι τους συνέβη, όταν ήταν παιδιά; Τι συνέβη σε όλους μας, όταν ήμασταν παιδιά;
Ασυμβίβαστη γραφή που αναστατώνει το κοινό
Με τα έργα του να αντικατοπτρίζουν τις ανησυχίες μιας νέας ασυμβίβαστης γενιάς συγγραφέων, που επιχειρεί να επηρεάσει και να αναστατώσει το κοινό μέσα από το επιθετικό, συγκρουσιακό, βίαιο ύφος της και την εκρηκτική, αθυρόστομη – έως και χυδαία θα έλεγαν κάποιοι – γραφή της, ο Μάρτιν ΜακΝτόνα είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συγγραφείς, με επιτυχημένη πορεία τόσο στο θεατρικό κείμενο και το κινηματογραφικό σενάριο, όσο και στη σκηνοθεσία κινηματογράφου.
Γεννημένος στο Λονδίνο, το 1970, από Ιρλανδούς γονείς, που λέγεται ότι τον εγκατέλειψαν σε ηλικία 14 ετών, αναγκάζοντας τον ίδιο και τον αδερφό του, σκηνοθέτη Τζον Μάικλ ΜακΝτόνα, να μεγαλώσουν μόνοι, άφησε το σχολείο στα 16 του χρόνια, με αφορμή τις επικρίσεις των καθηγητών για το ύφος των γραπτών που παρουσίαζε. Κυνήγησε το όνειρό του γράφοντας ραδιοφωνικά σενάρια για το BBC, που, όμως, όλα απορρίφθηκαν. Όταν αποφάσισε να γράψει θεατρικά έργα, η επιτυχία ήρθε γρήγορα.
Σήμερα, θεωρείται από τα πλέον πολύπλευρα ταλέντα της Μεγάλης Βρετανίας. Έχει καταξιωθεί ως σημαντικός θεατρικός συγγραφέας από νεαρή ηλικία και ενώ τα πολυβραβευμένα θεατρικά του κάνουν μεγάλη επιτυχία τόσο στην Αγγλία, όσο και στο εξωτερικό, η πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα στον κινηματογράφο με τη μικρού μήκους ταινία «Six shooter» έχει τιμηθεί με Όσκαρ και πολλά ακόμα βραβεία.
Το έργο «The Pillowman» έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 2003, στο Βασιλικό Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου και, όπου και αν ανέβηκε διεθνώς, σημείωσε πολύ μεγάλη επιτυχία, αναστατώνοντας το κοινό. Το 2004, διακρίθηκε ως το καλύτερο νέο θεατρικό έργο, αποσπώντας το βραβείο Olivier, τιμήθηκε με το βραβείο Drama Desk Award 2004 – 2005 εξαιρετικού θεατρικού έργου το 2005, ενώ την ίδια χρονιά, ήταν υποψήφιο ως το καλύτερο θεατρικό έργο για το βραβείο Tony.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση – σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, σκηνικά – κοστούμια: Αθανασία Σμαραγδή, μουσική: Μίνως Μάτσας, φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, εικονογράφηση: Φίλιππος Φωτιάδης, βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Σκουλά, παραγωγή: Θεατρικές επιχειρήσεις Κάρολος Παυλάκης. Παίζουν: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Νίκος Κουρής, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Γιώργος Πυρπασόπουλος.
Πληροφορίες
Θέατρο Αριστοτέλειον: Εθνικής Αμύνης 2 – Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310 262051. Διάρκεια παράστασης: 125 λεπτά (μαζί με το διάλειμμα). Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Κυριακή: 21:00, Σάββατο και Κυριακή απογευματινή: 18:00 (θα πραγματοποιηθούν παραστάσεις και τη Δευτέρα 13 και την Τρίτη 14 Απριλίου). Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 20 ευρώ, μειωμένο (φοιτητικό – ανέργων – άνω των 65): 15 ευρώ (εκτός βραδινής Σαββάτου). Προπώληση: ταμείο θεάτρου, καταστήματα Γερμανός, τηλεφωνικά: 210 8938111, ηλεκτρονικά: tickethour.com.
naftemporiki.gr