Skip to main content

Πέντε ώρες με τους αδερφούς Καραμάζοφ

Οι «Αδερφοί Καραμάζοφ», το μεγαλειώδες κύκνειο άσμα του Ντοστογιέφσκι, μια πεντάωρη, ανατρεπτική και ακατάλληλη για ανηλίκους παράσταση από τον Κονσταντίν Μπογκομόλοφ, αποτελεί την πρώτη μεγάλη παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση για τη νέα χρονιά.

Η πολυσυζητημένη παράσταση του ιστορικού θιάσου του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, θα παρουσιαστεί – για πρώτη φορά εκτός ρωσικών συνόρων – από 3 έως 6 Ιανουαρίου 2016, στην κεντρική σκηνή της Στέγης.

Αισθητικά αντισυμβατική και πολιτικά ανήσυχη, η παράσταση του Μπογκομόλοφ μεταφέρει τους Αδερφούς Καραμάζοφ από τη Ρωσία του ύστερου 19ου αιώνα και της κατάργησης της δουλοπαροικίας σε εκείνη της σημερινής μπουρζουαζίας των ολιγαρχών, για να στηλιτεύσει με μαύρο χιούμορ την τωρινή κοινωνική και ηθική παρακμή. Η λέξη «Αδερφοί» φεύγει από τον τίτλο και ο νεότερος από τους Καραμάζοφ ερμηνεύεται από γυναίκα ηθοποιό. Γιατί ο εμφύλιος αλληλοσπαραγμός δεν αφορά μόνο μία οικογένεια ή αποκλειστικά το ανδρικό φύλο, αλλά όλη την ανθρωπότητα.

Σε ένα κατάμαυρο σαλόνι, σαν προθάλαμο VIP μαυσωλείου, με εταιρικά γραφεία, μαρμάρινες επενδύσεις και οθόνες plasma, όπου προβάλλονται, κινηματογραφημένες σε πραγματικό χρόνο, οι εκφράσεις των ηθοποιών, ο δολοφονημένος πατέρας Καραμάζοφ κείτεται εντός ενός hi-tech μηχανήματος σολάριουμ. Αλλόκοτες φιγούρες παρελαύνουν και παράδοξες μουσικές ακούγονται – από ρώσικη ποπ μέχρι μπαλάντες του Freddie Mercury και του Nick Cave.

Ακραίες προσωπικότητες και οριακές σχέσεις. Αστυνομικό μυστήριο και δικαστική πλοκή γύρω από μια στυγερή πατροκτονία. Ερωτικές ίντριγκες και πυρετικοί λόγοι περί δικαιοσύνης, ηθικής, ελεύθερης βούλησης, πίστης, ηδονής και ακολασίας. Στους «Αδερφούς Καραμάζοφ» (1880), ο Ντοστογιέφσκι διερευνά τη σύνθετη και αντιφατική φύση του ανθρώπου μέσα από την ιστορία του κτηνώδους Φιοντόρ Παύλοβιτς Καραμάζοφ και των γιων του.

Το κύκνειο άσμα του Ντοστογιέφσκι

Η πατροκτονία αποτελεί σταθερό μοτίβο στο έργο του Ντοστογιέφσκι και τον κεντρικό άξονα των «Αδερφών Καραμάζοφ». Μάλιστα, ο Φρόυντ δημοσίευσε το 1928 τη μελέτη «Ο Ντοστογιέφσκι και η πατροκτονία», όπου εξετάζει με ψυχαναλυτικούς όρους την προσωπικότητα του Ντοστογιέφσκι.

 Άνθρωπος οξύθυμος και τυραννικός, o πατέρας του Ντοστογιέφσκι, Μιχαήλ Αντρέγεβιτς, στρατιωτικός ιατρός, διευθυντής πτωχοκομείου και έπειτα κτηματίας, δολοφονήθηκε το 1839 από χωρικούς.

Οι «Αδερφοί Καραμάζοφ» γράφονταν και δημοσιεύονταν σε συνέχειες, από το 1879 έως το 1880, στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Ρώσος Αγγελιοφόρος». Ο Ντοστογιέφσκι επιθυμούσε να αποτελέσουν το πρώτο μέρος μιας επικής τριλογίας με τίτλο «Η ζωή ενός μεγάλου αμαρτωλού». Ο θάνατός του, το 1881, σε ηλικία εξήντα ετών, δεν του επέτρεψε να κάνει πράξη την πρόθεσή του.

Ένας από τους πιο ριζοσπαστικούς σκηνοθέτες του ρωσικού θεάτρου

Ο Κονσταντίν Μπογκομόλοφ, ως σκηνοθέτης, συγγραφέας, ενίοτε ακόμη και ως ηθοποιός –όταν ένας από τους πρωταγωνιστές στους Καραμάζοφ αρρώστησε, τον αντικατέστησε ο ίδιος-, έχει λάβει αρκετά βραβεία στην πατρίδα του, έχει υπάρξει πολλές φορές υποψήφιος για το Εθνικό Βραβείο «Χρυσή Μάσκα» και έχει παρουσιάσει τη δουλειά του σε ευρωπαϊκά θέατρα και διεθνή Φεστιβάλ θεάτρου, όπως το Εθνικό Θέατρο της Πολωνίας στη Βαρσοβία, το Festwochen στη Βιέννη και το Theatterformen στο Ανόβερο. Θεωρείται ένας από τους πιο ριζοσπαστικούς σκηνοθέτες του ρωσικού θεάτρου.

Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί: Igor Mirkurbanov, Roza Khairullina, Philipp Yankovsky, Konstantin Bogomolov, Alexey Kravchenko, Viktor Verzbitskiy, Darya Moroz, Aleksandra Rebenok, Marina Zudina, Natalia Kudryashova, Maxim Matveev, Pavel Chinarev, Danil Steklov, Nadezhda Borisova, Maria Karpova, Svetlana Kolpakova, Artem Panchyk, Vladimir Panchyk.

Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών – Ίδρυμα Ωνάση, λεωφ. Συγγρού 107-109, Αθήνα , τηλ. 2109005800.
Από 3 έως 6 Ιανουαρίου 2016 στις 19:00, 5 ώρες (με δύο διαλείμματα).
Κεντρική σκηνή, είσοδος 5 – 45 ευρώ.

naftemporiki.gr