Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Χρονιά «εγκαινίων» χαρακτηρίζεται η φετινή για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που παρουσίασε σήμερα το πρόγραμμά του. Εγκαινιάζονται νέοι θεσμοί, συνεργασίες και ανοίγματα εντός του Φεστιβάλ, με την ελπίδα να μπολιάσουν την ελληνική καλλιτεχνική πραγματικότητα και να εδραιωθούν, προκειμένου να δώσουν τους καρπούς τους στο μέλλον.
«Είναι τόσο ωραίο Πρόγραμμα, έχει τόσες πτυχές, τόσες κατευθύνσεις, τόσο ενδιαφέρουσες συνεργασίες, με την παλαιότερη και τη νεότερη γενιά, με έμφαση στους νεότερους, πολύ δημιουργικούς καλλιτέχνες που σε αυτόν τον μικρό ευλογημένο τόπο ανθίζουν, και χαίρομαι ιδιαίτερα που στηρίζει με τόση γενναιοδωρία τόσο διαφορετικές προσπάθειες. Αλλά δεν είναι μόνο το καλλιτεχνικό έργο, είναι και το εκπαιδευτικό έργο που παίρνει μια πολύ μεγάλη θέση και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και δίνει ένα διεθνές προφίλ…» ανέφερε, μεταξύ άλλων στον χαιρετισμό της η υπουργός Λυδία Κονιόρδου.
Την παρουσίαση έκανε ο καλλιτεχνικός Διευθυντής, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, που ακριβώς έναν χρόνο πριν, ανέλαβε, όπως είπε, συνειδητά τον ρόλο του «διαχειριστή κρίσης», ώστε να μη ματαιωθεί η πολύτιμη αυτή διοργάνωση που αποτελεί τη σημαντικότερη στιγμή συνάντησης και δημιουργίας γύρω από τις παραστατικές τέχνες στη χώρα μας.
«Πρώτον, εγκαινιάζουμε το Λύκειο Επιδαύρου, ένα πολύτιμο για όλους μας διεθνές θερινό σχολείο για το αρχαίο δράμα, το οποίο θα απευθύνεται σε σπουδαστές και σπουδάστριες δραματικών σχολών και νέους ηθοποιούς από όλο τον κόσμο. […] Φέτος, με το μεταναστευτικό πρόβλημα να δοκιμάζει την ταυτότητα της δυτικής κοινωνίας, η θεματική που διατρέχει το πρόγραμμα της Επιδαύρου, αλλά και του Λυκείου είναι “Η έλευση του ξένου”, όπως αποτυπώνεται σε κείμενα της αρχαιότητας, αλλά και όπως καθρεφτίζεται στον διάλογο ανάμεσα στο αρχαίο δράμα και το ιστορικό παρόν.[…]
Μέσα στο κλίμα που ζούμε, αναδύεται επιτακτική η ανάγκη για συνεργασίες, κοινές δράσεις, συμπαραγωγές. Αυτό αφορά όχι μόνο την Επίδαυρο, αλλά ολόκληρο το Φεστιβάλ και, σημειωτέον, αποτελεί συνηθισμένη πρακτική σε όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά Φεστιβάλ. Από τις έντεκα παραστάσεις που θα παρουσιαστούν στα δύο θέατρα της Επιδαύρου οι δύο είναι συμπαραγωγές με ΔΗΠΕΘΕ: το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας και το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Το πρόγραμμα των Επιδαυρίων θα συμπληρωθεί με θεατρικά δρώμενα που θα φιλοξενηθούν στη Μικρή Επίδαυρο και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους στο πλαίσιο των μαθημάτων του Λυκείου, και θα κλείσει με μια μεγάλη γιορτή στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, το Σάββατο 19 Αυγούστου, με τραγούδια και χορούς απ’ όλη την Πελοπόννησο», ανέφερε ο κ. Θεοδωρόπουλος.
Επίσης, σε συνεργασία με τον Δήμο Ναυπλιέων και το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, θα υλοποιηθεί σειρά δράσεων με στόχο την εξοικείωση των ενδιαφερομένων με το περιεχόμενο και τη μορφή των παραστάσεων του φετινού Προγράμματος. Στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου θα φιλοξενηθούν έργα υπό την μπαγκέτα καταξιωμένων αλλά και ανερχόμενων Ελλήνων σκηνοθετών, ενώ στη Μικρή Επίδαυρο θα επικρατήσει ένα περισσότερο εναλλακτικό βλέμμα πάνω στο αρχαίο δράμα, φιλοξενώντας, μεταξύ άλλων, και μια παραγωγή του Φεστιβάλ της Αβινιόν σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Πυ. Θέση έχει και η ερευνητική προοπτική στον αρχαίο χορό με παραστάσεις εν εξελίξει, όπως και εργαστήρια και μάστερκλας στο πλαίσιο του Λυκείου Επιδαύρου.
Το «Άνοιγμα στην πόλη», ο δεύτερος σημαντικός θεσμός εντός του Φεστιβάλ που εγκαινιάζεται φέτος, περιλαμβάνει δράσεις σε μη θεατρικούς χώρους, δραματουργίες site specific, ποιητικές και μουσικές παραστάσεις, αλλά και ακτιβιστικές παρεμβάσεις σε ευαίσθητες περιοχές της πόλης, και απλώνεται στον Πειραιά και τις εργατικές κατοικίες φτάνοντας ως την Ελευσίνα.
Θεσμοθετείται, επίσης, μια προφεστιβαλική περίοδος στην Πειραιώς 260, από τις 22 έως τις 28 Μαΐου, κατά τη διάρκεια της οποίας θα φιλοξενηθούν δύο αυτοδιαχειριζόμενες πλατφόρμες: το δημοφιλές Βοb Festival, και η κουήρ πλατφόρμα Sound Acts.
Προτεραιότητα είναι πάντα η υποστήριξη της εγχώριας δημιουργίας, αλλά και η παρουσίαση δυνατών έργων και ονομάτων της σύγχρονης διεθνούς σκηνής. Το ξένο ρεπερτόριο φέτος θα περιλάβει, λόγου χάριν, ένα πολύπλευρο αφιέρωμα στη Φόλκσμπύνε.
Οι συμπαραγωγές με εγχώριους και διεθνείς φορείς, είναι στο επίκεντρο. Το Φεστιβάλ συμμετέχει σε διεθνείς συμπαραγωγές καλλιτεχνών όπως ο Ρομέο Καστελλούτσι, ο Χόφες Σέχτερ, η Μαρλίν Μοντέιρο Φρέιτας, αλλά και ο Ευριπίδης Λασκαρίδης, η Κατερίνα Ανδρέου και οι blitz. Ταυτόχρονα, ακολουθείται μια πολιτική συνεργασιών σε ευρύτατο εθνικό φάσμα με θέατρα, φορείς και κάθε είδους συλλογικότητες .
Στόχοι του Προγράμματος είναι οι γέφυρες με την Περιφέρεια, η εξωστρέφεια, η επικοινωνία με το εξωτερικό και ενίσχυση του στίγματος κάθε χώρου -η Πειραιώς 260 ανήκει στη σύγχρονη θεατρική και χορευτική δημιουργία, το Ηρώδειο θα έχει κυρίως μουσική ταυτότητα, καθώς θα φιλοξενεί παραστάσεις λυρικού θεάτρου, ορχήστρες και συναυλίες κλασικής και σύγχρονης, βυζαντινής, παραδοσιακής και έντεχνης ελληνικής μουσικής. Στο Ηρώδειο θα επαναληφθεί, επίσης, τιμώντας τη μνήμη του, η τελευταία παράσταση του Σπύρου Ευαγγελάτου, ο Αμύντας του Γεωργίου Μόρμορη.
Τέλος, έμφαση δίνεται στις εκπαιδευτικές δράσεις – εργαστήρια, συζητήσεις, ημερίδες κτλ.-, ως συνέχεια της πολιτικής που εφαρμόστηκε το καλοκαίρι του 2016.
Επίδαυρος – παραστάσεις
Στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου θα ανέβουν οι παραστάσεις: «Επτά επί Θήβας του Αισχύλου» (Τσέζαρις Γκραουζίνις – Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος) [30 Ιουνίου – 1 Ιουλίου], «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή (Σταύρος Τσακίρης) [7 – 8 Ιουλίου], «Βάκχες» του Ευριπίδη (Έκτορας Λυγίζος – ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας) [14 – 15 Ιουλίου], «Ειρήνη» του Αριστοφάνη – Μια μουσική παράσταση σε σύνθεση του Νίκου Κυπουργού (Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης – Εθνικό Θέατρο) [21- 22 Ιουλίου], «Άλκηστη» του Ευριπίδη (Κατερίνα Ευαγγελάτου – Εθνικό Θέατρο) [28- 29 Ιουλίου], «Μήδεια» του Ευριπίδη – Η βαρβαρότητα του έρωτα (Μαριάννα Κάλμπαρη – Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων) [4- 5 Αυγούστου], και «Πέρσες» του Αισχύλου (Άρης Μπινιάρης) [11-12 Αυγούστου].
Στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου θα ανέβουν οι παραστάσεις: «Μήδεια» του Ευριπίδη (Δημήτρης Καραντζάς) [30 Ιουνίου – 1 Ιουλίου], «Άφιξις»- Με αφετηρία τη Μνηστηροφονία από την ομηρική Οδύσσεια (Ιώ Βουλγαράκη – ΠΥΡ) [7-8 Ιουλίου], «Κύκλωπας» του Ευριπίδη (Παντελής Δεντάκης) [21-22 Ιουλίου], «Προμηθέας Δεσμώτης», «Ικέτιδες» του Αισχύλου (Ολιβιέ Πυ) [4-5 Αυγούστου].
naftemporiki.gr