Την επανεκκίνηση και τον προγραμματισμό του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά (ΔΘΠ) παρουσίασαν σήμερα, ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του, Νίκος Διαμαντής.
«Για μας δεν είναι μόνο ένα θέατρο τοπικής εμβέλειας, προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια εστία πολιτισμού την οποία θέλουμε να στηρίξουν οι Πειραιώτες. Με ναυαρχίδα το ΔΘΠ, σκοπό έχουμε να αναβαθμίσουμε τον Πολιτισμό της πόλης», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Μώραλης. Παρουσιάζοντας τον Νίκο Διαμαντή, ο δήμαρχος του Πειραιά ανέφερε πως τα έξοδα για το καλλιτεχνικό πρόγραμμα θα καλυφθούν με 350.000 ευρώ μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας (ΟΠΑΝ), ενώ πηγές εσόδων θα είναι οι χορηγίες, τα καταστήματα γύρω από το θέατρο καθώς και τα έσοδα των παραστάσεων.
«Παραλάβαμε ένα θέατρο με έναν προϋπολογισμό λειτουργικών εξόδων, χωρίς τα κόστη ηθοποιών και παραστάσεων, περίπου στο 1.300.000 ευρώ. Κάτι το οποίο είναι σαφές ότι δεν μπορεί να «σηκώσει» ο δήμος Πειραιά όταν η συνολική επιχορήγηση στον ΟΠΑΝ είναι της τάξεως του 1.000.000 ευρώ για να καλύψει και τον αθλητισμό και τον πολιτισμό. Τον Σεπτέμβριο του 2013 με την επαναλειτουργία του Δημοτικού Θεάτρου δόθηκε μια έκτακτη επιχορήγηση από τον τότε πρωθυπουργό τον κ. Σαμαρά και καλώς εδόθη, για να επαναλειτουργήσει το Θέατρο. Η περασμένη διοίκηση όμως έκανε το σφάλμα, κατά την άποψή μου, να θεωρήσει ότι το 1.000.000 θα μπορούμε να το έχουμε κάθε χρόνο από τον εκάστοτε πρωθυπουργό, κάτι το οποίο δεν συνέβη. Άρα, εμείς παραλάβαμε έναν προϋπολογισμό σαν αυτόν που σας είπα, χωρίς όμως το 1.000.000 που είχε δοθεί ως έκτακτη επιχορήγηση. Οι τρόποι χρηματοδότησης του συγκεκριμένου θεάτρου και ενδεχομένως και άλλων θεάτρων είναι πολύ συγκεκριμένοι. Είναι η επιδότηση που μπορεί να δίνει ο Δήμος Πειραιά μέσω του ΟΠΑΝ και αυτή είναι 350.000 ευρώ.
Κάνουμε επαφές με την πολιτεία και είχαμε κάνει και με την προηγούμενη κυβέρνηση. Είχα επισκεφθεί και τον κ. Τασούλα και την κα Μενδώνη από την προηγούμενη κυβέρνηση. Πρόσφατα συναντήθηκα με τον κ. Ξυδάκη και την Περιφερειάρχη κα Δούρου ώστε να βρούμε λύσεις και είμαστε σε μια συνεννόηση μεταξύ μας ώστε να βρούμε τις καλύτερες δυνατές λύσεις για να στηριχθεί αυτό το θέατρο», ανέφερε ο δήμαρχος του Πειραιά.
Πρόταση καλλιτεχνικών προθέσεων
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου, Νίκος Διαμαντής, ανέφερε πως το ΔΘΠ είναι ένα θεατρικό οικοδόμημα – μνημείο, χωρίς υφολογικές φλυαρίες και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονήματα της Ελλάδας.
Και πρόσθεσε: «Απλό, αυστηρό, με ήρεμους και αρμονικούς όγκους επιβάλλεται και δεσπόζει αμέσως χωρίς να κραυγάζει.
Το Δημοτικό Θέατρο με το παρελθόν λειτουργίας του, συνεχίζει και γεννά μνήμες στους κατοίκους του Πειραιά, οι οποίες δημιουργούν την προσδοκία μιας νέας θεατρικής ακμής.
Ο συμβολικός χαρακτήρας του, στενά συνδεδεμένος με το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, αποτελεί πύλη διάχυσης προς την πόλη του Πειραιά και της Αθήνας, την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και το εξωτερικό.
Η αντιμετώπιση ενός θεάτρου – μνημείο όπως το Δημοτικό Θέατρο οφείλει να παίρνει υπ’ όψιν τις πολλές παραμέτρους, όπως την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του Πειραιά, τη δυναμική που αναπτύσσει το λιμάνι και ο τουρισμός του, τη σύγχρονη θεατρική γλώσσα και δημιουργία, την εκπαιδευτική λειτουργία του, την δυνατότητα παρουσίασης μουσικών ειδών από όπερα μέχρι σύγχρονη μουσική, αλλά και γενικά να αναπτύξει ένα δίκτυο παρέμβασης από όλη τη σύγχρονη πνευματική δημιουργία και με την αναπτυξιακή λογική που μπορεί να προσδώσει στο κέντρο του Πειραιά να το καταστήσει μια κεντρική κομβική παρουσία στην πολιτιστική ζωή.
Ταυτόχρονα, η ιδιαίτερη γεωγραφική του θέση (ευρισκόμενο πάνω στον άξονα που συνδέει Αθήνα και Πειραιά) αποτελεί πλεονέκτημα, καθώς όντας φυσική απόληξη των οδών Πειραιώς και Συγγρού, συνδέει πολιτιστικά την Αθήνα με την Στέγη, το Αστεροσκοπείο, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος αλλά και το Μουσείο Μπενάκη ,το Ίδρυμα Κακογιάννη, την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Σχολείο, το Εθνικό Θέατρο με τον Πειραιά λίγο πριν διαχυθούν μέσα από το λιμάνι. Με βάση αυτό, το Δημοτικό Θέατρο μπορεί να αποτελέσει πολιτιστική οδό, δρόμο και πυλώνα πολιτιστικού σχεδιασμού – παρέμβασης και έντονης δημιουργίας. Η θέση του στον ομφαλό του Πειραιά είναι κομβική καθώς μπορεί να μεταμορφωθεί σε πύλη πολιτισμού, σύνδεσμο μεταξύ της Δημοτικής Πινακοθήκης, των Πολιτιστικών Ιδρυμάτων του Πειραιά και των μακρών τειχών . Επιπρόσθετα μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία της Πολιτιστικής Ακτής με το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων καθώς και άλλους χαρακτηριστικούς τόπους – συνοικίες του Πειραιά, από τη Σαλαμίνα μέχρι τα Προσφυγικά της Κοκκινιάς.
Το ΔΘΠ μπορεί να αποτελέσει, με τον μοναδικό χαρακτήρα του, μοχλό πολιτισμού, εκπαίδευσης, τουρισμού και ανάπτυξης».
Προθέσεις
Σύγχρονες παραγωγές, ρεπερτόριο υψηλού επιπέδου, καινοτομία, εξωστρέφεια, κινητικότητα και συνεργασίες, άνοιγμα προς την τοπική κοινωνία και την νεολαία, διάχυση στα πολυμέσα, εργαστήρια, εκθέσεις, ομιλίες, αποτελούν έναν σύγχρονο παρεμβατικό πολυχώρο.
Ουσιαστικά, το Δημοτικό Θέατρο θα λειτουργεί σαν ένα κέλυφος παραγωγής πολιτισμού και καλλιτεχνικής παρέμβασης σε όλο τον χώρο του Πειραιά και όχι μόνο.
Προς τούτο, χρειάζεται καθαρό οργανόγραμμα λειτουργίας, εξορθολογισμό της λειτουργίας του σε οικονομικό, τεχνικό και λειτουργικό επίπεδο. Κυρίως, χρειάζεται χρόνος και υπομονή, καθώς ο πολιτισμός είναι ανάπτυξη μέλλοντος.
Συνεργασίες
ΤΟ ΔΘΠ θα συνεργασθεί με το Φεστιβάλ Αθηνών, το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, τη Λυρική Σκηνή, το Θέατρο Τέχνης, το θέατρο Πορεία, το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας και πολλά άλλα θέατρα ρεπερτορίου. Στόχος είναι η συνεργασία και η αλληλεγγύη ανάμεσα σε φορείς πολιτισμού, θέατρα και άλλους οργανισμούς, όπως το Μουσείο Μπενάκη, το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Θεατρολογικό Τμήμα Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Ανωτάτη Σχόλη Καλών Τεχνών κ.ά., έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας ισχυρός πνευματικός πυρήνας.
Βασικοί άξονες ρεπερτορίου 2015 – 1016
«Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου. Στο ρόλο του Φάουστ, ο Νίκος Κουρής. Στο ρόλο του Μεφιστοφελή, ο Χάρης Φραγκούλης. [Πρεμιέρα Νοέμβριος 2015].
«Romeo and Juliette» του Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου. [Πρεμιέρα Φεβρουάριος 2016].
«Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ – Στιγμές από την «Προδοσία» του Χ. Πίντερ ζωντανεύουν σε όλους τους χώρους του ΔΘΠ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.
«Ρεβεγιόν» – Μια βραδιά δημιουργικού πνευματισμού στο φουαγιέ του ΔΘΠ
«Η παράδοση όλων των νεκρών γενεών βαραίνει σα βραχνάς στο μυαλό των ζωντανών»
Καρλ Μαρξ, «η 18η Μπρυμαίρ του Λουδοβίκου Βοναπάρτη»
«…και όταν ξημερώσει, θα βγεις απ’ τα υπόγεια» – Τρείς Ολονυκτίες στα υπόγεια του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά με τον Κωνσταντίνο Ντέλλα και διαφορετικούς κάθε φορά προσκεκλημένους. Ολονυκτία πρώτη: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2015 – Παραμονή Χριστουγέννων. Ξημερώνοντας Η Γέννηση. Ολονυκτία δεύτερη: Κυριακή 13 Μαρτίου 2016 – Τελευταία Κυριακή της Αποκριάς. Ξημερώνοντας Η Σαρακοστή. Ολονυκτία τρίτη: Παρασκευή 29 Απριλίου 2016 – Μεγάλη Παρασκευή. Ξημερώνοντας η Πρώτη Ανάσταση.
Παιδική σκηνή ΔΘΠ
«Πόση γη χρειάζεται ο άνθρωπος;» του Λ. Τολστόι
Το έργο του Τολστόι είναι μια αφήγηση, μια ιστορία, «η μεγαλύτερη της παγκόσμιας λογοτεχνίας» κατά τον Τζέιμς Τζόυς, με τη σπάνια αφηγηματική λιτότητά της. Ένα αφήγημα κλασικό όσο και παράδοξα επίκαιρο. Σκηνοθεσία: Ελένη Ζαραφίδου.
Εικαστικά
Χρήστος Χρυσόπουλος – [εν][συν]αίσθησις – Η βίντεο-εγκατάσταση του Χρήστου Χρυσόπουλου διερευνά τον τρόπο με τον οποίο η συνείδηση κατασκευάζει τον χώρο που τη φιλοξενεί. «Η επικράτεια του προσώπου ως ψυχολογική, νοητική και κυριολεκτική έννοια βρίσκεται στον πύρινα του έργου. Οι δύο προθέσεις του τίτλου “εν” και “συν” υποδεικνύουν το νόημα του συνειδησιακού χώρου ως διά προσωπική και συλλογική, εσωτερική και δημόσια επικράτεια».
«Θρύλε Θεέ μου…» – Η εικόνα στο κόκκινο – «Το κόκκινο σαν επανάσταση, σαν έρωτας». Σύλληψη- επιμέλεια: Μάνος Στεφανίδης (Δεκέμβριος 2015)
Φωτογραφία
Στους χώρους του ΔΘΠ θα παρουσιαστούν τρεις εκθέσεις φωτογραφίας. Η πρώτη σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη είναι η πολύ σημαντική έκθεση της Βούλας Παπαϊωάννου, η δεύτερη είναι η ιστορική έκθεση του Σωκράτη Μαυρομμάτη με τίτλο «η αναστήλωση της Ακρόπολης» και τρίτη η έκθεση της σημαντικής νέας ελληνίδας δημιουργού Έφης Γούση με τίτλο «Weep»
Χορός
Μια παράσταση σύγχρονης δημιουργίας χορού και μουσικής, σύμπραξη και συνεργασία των «kyklos Ensemble» με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Δεσύλλα και της Αποστολίας Παπαδαμάκη καλλιτεχνικής διευθύντριας του χοροθεάτρου «Quasi Stellar».
Μουσική
Η αυλαία του ΔΘΠ «Αι νύμφαι ακούουσαι τον Ορφέα» του 1926, η οποία φιλοτεχνήθηκε από το σκηνογράφο Θεόδωρο Αρμενόπουλο, θα τοποθετηθεί ξανά τον Σεπτέμβριο του 2015 και με την ευκαιρία της τοποθέτησής της θα πραγματοποιηθεί συναυλία της Ελένης Καραΐνδρου.
Κινητικότητα
Το ΔΘΠ θα παρουσιάσει σε ένα κυριακάτικο πρόγραμμα, διάρκειας μηνών, στις πλατείες του Πειραιά και τις γειτονιές του, μικρές παρεμβάσεις με τίτλο «move up». Το πρόγραμμα ξεκινάει από την Κυριακή 22 Μαρτίου.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]