Ήταν ο Αδόλφος Χίτλερ ένας ρομαντικός; Μήπως, δηλαδή, η ενδογενής και, ίσως, αναπόδραστη αιτία της ανόδου του ναζισμού ήταν η ηθική και πνευματική αποσταθεροποίηση του 19ου αιώνα;
Βασισμένη στους «Υπνοβάτες» του Χέρμαν Μπροχ, μια παράσταση για μία Ευρώπη άκαμπτη, αντιερωτική, συντηρητική και επίκαιρη, με τον τίτλο «Ρομαντισμός», παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Θέμελη Γλυνάτση, με αγγλικούς υπέρτιτλους, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στις 20, 21, 22, 27, 28 και 29 Μαρτίου, στις 9 το βράδυ.
Πρόκειται για τη σκηνική μεταφορά του πρώτου τόμου της εμβληματικής μυθιστορηματικής τριλογίας του – παρ’ ολίγον νομπελίστα – Χέρμαν Μπροχ, «Οι υπνοβάτες» (1932), ενός συγκλονιστικού χρονικού που χαρτογραφεί την τριακονταετία 1888 – 1918, κατά την οποία η Ευρώπη οδηγήθηκε από την παρακμή του ρομαντισμού στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και στον εναγκαλισμό του φασισμού.
Σαν ένας αντιηρωικός Φάουστ
Ο Θέμελης Γλυνάτσης σκηνοθετεί την ευρωπαϊκή κατάρρευση του 19ου αιώνα. Ένας θίασος άξιων ηθοποιών, νέων, αλλά και βετεράνων, ζωντανεύει την ιστορία του νεαρού Γιόαχιμ φον Πάσενοβ, ο οποίος εξωθείται από την οικογένειά του σε μια καριέρα αξιωματικού, ενστερνίζεται τα απολυταρχικά και εθνικιστικά ιδεώδη του πρωσικού μιλιταρισμού και ζει, θαρρείς υπνοβατώντας, σαν ένας αντιηρωικός Φάουστ, σε έναν κόσμο «που κυριαρχείται από ένα είδος συναισθηματικής αδράνειας».
Στον υπόκωφο ρυθμό της κατάρρευσης
Λάτρης ενός θεάτρου του πυρετώδους λόγου και του ακραίου στοχασμού, ο νέος και ραγδαία ανερχόμενος σκηνοθέτης Θέμελης Γλυνάτσης, από τις πιο ξεχωριστές και ιδιαίτερες φωνές του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου, καταπιάνεται με το σπουδαίο αυτό έργο. Πρεσβευτής μιας ολότελα νέας σκηνοθετικής γλώσσας, μακριά από τους μιμητισμούς του μεταμοντέρνου και της βεβιασμένης αφαιρετικότητας, δημιουργεί μια παράσταση ποιητικής ατμόσφαιρας και μυσταγωγίας, που δονείται από τον υπόκωφο ρυθμό της κατάρρευσης του κόσμου του 1888, ενός ρυθμού κι ενός κόσμου που, σήμερα, φαντάζουν ενοχλητικά γνώριμοι.
Παράλληλη δράση
Την Πέμπτη 26 Μαρτίου, μετά την παράσταση, θα ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές της.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου, σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης, δραματουργία: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου, σκηνικά: Αδριανός Ζαχαριάς, κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα, μουσική: Γιώργος Πούλιος, φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα, βίντεο: Όλγα Μπρούμα, πιάνο: Μιχάλης Παπαπέτρου, συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης (κριτικός θεάτρου και επίκουρος Καθηγητής του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών). Ερμηνεύουν: Θανάσης Δόβρης (Γιόαχιμ φον Πάσενοφ), Νέστωρ Κοψιδάς (Έντουαρντ φον Μπέρτραντ), Σοφιάννα Θεοφάνους (Ρούζενα Χρούσκα), Αλεξάνδρα Ντεληθέου (Ελίζαμπετ φον Μπάντενσεν), Σωτήρης Τσακομίδης (Κύριος φον Πάσενοφ), Ασπασία Κράλλη (Κυρία φον Πάσενοφ), Χρήστος Κεχρής (Χέλμουτ φον Πάσενοφ), Ιερώνυμος Καλετσάνος (μια φιγούρα).
Πληροφορίες
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών – Μικρή Σκηνή: λεωφ. Συγγρού 107 – 109, Αθήνα, τηλ.: 210 9005800. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 18 ευρώ, μειωμένο: 10 ευρώ, ανέργων: 5 ευρώ.
naftemporiki.gr