Πρόκειται για την τρίτη συναυλία του κύκλου «Συμφωνικές βραδιές» που δίνεται στο πλαίσιο συνεργασίας της Φιλαρμόνιας με το Ωδείο Αθηνών, που εγκαινιάστηκε στα τέλη του 2022 και συνεχίζεται την καινούρια χρονιά με προοπτική να συνεχιστεί για τα επόμενα χρόνια.
Στο πόντιουμ θα ανέβει ο διακεκριμένος νέος Κορεάτης μαέστρος Deun Lee, νικητής του περσινού Masterclass και διαγωνισμού Διεύθυνσης Ορχήστρας της Φιλαρμόνιας. Ο θεσμός αυτός διανύει ήδη την πέμπτη περίοδό του και κάθε χρόνο δίνει την ευκαιρία στον νικητή να διευθύνει μια ολόκληρη συναυλία με τη Φιλαρμόνια στην Αθήνα.
Η συναυλία φέρει τον τίτλο «Μύθοι και Πνοές» και ξεκινά με τον υπέροχο «Μολδάβα», απόσπασμα από το συμφωνικό ποίημα «Η Πατρίδα μου» του Τσέχου συνθέτη Μπέντριχ Σμέτανα, που είναι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους των κεντροευρωπαϊκών «Εθνικών Σχολών» του ύστερου 19ου αιώνα.
Από τα κύματα του ποταμού-συμβόλου της Τσεχίας περνάμε στα καταπράσινα λιβάδια της ελληνικής υπαίθρου, με την πολύ ατμοσφαιρική «Ποιμενική Σουίτα», για έγχορδα, του συνθέτη Μάριου Βάρβογλη, σημαντικού εκπροσώπου και από τους ιδρυτές της Ελληνικής Εθνικής Σχολής. Έτσι υλοποιείται για μια ακόμη φορά ο στόχος της Φιλαρμόνιας να ερμηνεύει πάντοτε ελληνικά έργα στις συναυλίες της.
Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με ένα πολύ απαιτητικό έργο, πρόκληση για οποιαδήποτε ορχήστρα: την 3η Συμφωνία, του μεγάλου Αυστριακού συνθέτη Άντον Μπρούκνερ. Πρόκειται για ένα έργο με ευρείες διαστάσεις και δραματικών τόνων μεγάλη ορχήστρα, που πολύ σπάνια παίζεται στην Ελλάδα!
Με τον μαέστρο Deun Lee, είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε.
Τι αποκομίσατε από τις σπουδές σας στην Ιταλία;
«Η Ιταλία έχει πάρα πολλά θέατρα· οπότε προσπάθησα να παρακολουθήσω όσες περισσότερες συναυλίες και πρόβες μπορούσα».
Ποια είναι η στάση της Νότιας Κορέας στη συμφωνική μουσική σήμερα;
«Η κλασική μουσική στη Νότια Κορέα κατέχει σήμερα μια από τις υψηλότερες θέσεις παγκοσμίως. Έχουμε σπουδαίους πιανίστες, τραγουδιστές, συνθέτες και μουσικούς που έχουν θαυμάσια σολιστική πορεία, ενώ πολλοί από αυτούς παίζουν σε ορχήστρες σε όλο τον κόσμο. Σήμερα δραστηριοποιούνται πολλοί μαέστροι, όχι μόνο στην Κορέα αλλά και στην Ευρώπη. Οι περισσότεροι από τους μαέστρους αυτούς κάνουν τα δημιουργικά τους βήματα στη Γερμανία, την Αυστρία ή την Αγγλία. Ελπίζω, η επόμενη γενιά μαέστρων να προσπαθήσει να σπουδάσει περισσότερο στην Ιταλία, όχι μόνο στη συμφωνική μουσική· για να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και στην όπερα».
Ποια εμπόδια έχετε συναντήσει στο ταξίδι σας, μέχρι στιγμής;
«Σε όλες τις εμπειρίες που είχα ως τώρα, δεν είχα ποτέ άμεση βοήθεια από άλλους για να πετύχω. Ήμουν πάντα “ξένος” και έπρεπε να αντιμετωπίσω, επίσης, τον ρατσισμό και τον νεποτισμό του επαγγέλματος. Ο κύριος στόχος μου είναι να είμαι γνήσιος και αληθινός μουσικός».
Ποιος μαέστρος είναι το πρότυπό σας;
«Νομίζω ότι οι περισσότεροι μαέστροι έχουν παρόμοια πρότυπα με εμένα: Το χάρισμα του Herbert von Karajan, την ενέργεια του Claudio Abbado και τη φιλοσοφία του Sergiu Celibidache. Αλλά πρέπει να διευκρινίσω ότι είχα, επίσης, επιρροές από τους μέντορές μου: την ακρίβεια του Jorma Panula, την ιδεολογία του Michel Tabachnik και την εκφραστικότητα του Antonello Allemandi».
Είναι ο ρόλος του μαέστρου μοναχικός;
«Ο μαέστρος είναι σίγουρα ένα μοναχικό άτομο. Όλοι διαφέρουμε μεταξύ μας· κάποιοι είμαστε πιο εσωστρεφείς ή πιο εξωστρεφείς. Αλλά, σίγουρα, οι μαέστροι χρειάζονται αυτοπειθαρχία. Η αυτοπειθαρχία και ο αυτοέλεγχος συνοδεύουν πάντα τη μοναξιά».
Πού θα θέλατε να βρίσκεστε επαγγελματικά σε δέκα χρόνια;
«Θα ήθελα να μείνω στην Ευρώπη και να γνωρίσω περισσότερες ορχήστρες και θέατρα και να ταξιδέψω όσο περισσότερο μπορώ ως μαέστρος. Θα ήταν, επίσης, ιδανικό να είμαι καλλιτεχνικός ή μουσικός διευθυντής ενός θεάτρου. Με ενδιαφέρει πολύ και η διδασκαλία· οπότε θα μου άρεσε να διδάσκω διεύθυνση σε ωδεία».