Η συναυλία δίνεται στο πλαίσιο της συνεργασίας της Φιλαρμόνιας με το Ωδείο Αθηνών, που εγκαινιάστηκε με την καινούρια χρονιά και προγραμματίζεται να συνεχιστεί για πολλά χρόνια. Προσκεκλημένοι της ορχήστρας είναι δύο διακεκριμένοι νέοι καλλιτέχνες: Ο εξαιρετικός νέος Κύπριος μαέστρος Πέτρος Στυλιανού και ο μόλις 17χρονος σολίστ του βιολιού Γιάννης Μαγειρόπουλος.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει το εξαιρετικό και εμβληματικό Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα του Μπετόβεν, με σολίστ τον Γιάννη Μαγειρόπουλο. Πρόκειται για το πρώτο τόσο εκτενές έργο στο ρεπερτόριο του κοντσέρτου για βιολί και αποτέλεσε πρότυπο για τα περισσότερα κοντσέρτα του 19ου αιώνα, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί ένα έργο-δοκιμασία για τις δεξιοτεχνικές και ερμηνευτικές ικανότητες κάθε σολίστ.
Ως έναν φόρο τιμής στις ανώτατες σπουδές του στην Αγία Πετρούπολη, ο μαέστρος Πέτρος Στυλιανού επέλεξε να ερμηνεύσει την ιδιαίτερη πρώτη συμφωνία του μεγάλου Ρώσου συνθέτη Πιοτρ Ιλίτς Τσαικόφσκυ, με τίτλο «Χειμωνιάτικα όνειρα», ενώ στην αρχή του προγράμματος θα μας μεταφέρει στην παραδοσιακή μουσική της πατρίδας του, της Κύπρου, με το έργο του Έλληνα συνθέτη Άλκη Μπαλτά «Αροδαφνούσα», βασισμένο σε ένα παραδοσιακό τραγούδι με θέμα τον έρωτα και τον θάνατο.
Με τον μαέστρο Πέτρο Στυλιανού είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε.
«Χειμώνες και έρωτες» ο τίτλος της συναυλίας στο Ωδείο Αθηνών· θα μας βάλετε μας στο κλίμα;
«Βρισκόμαστε, ειδικότερα τις τελευταίες ημέρες, στην εποχή όπου το ομιχλώδες και χιονισμένο τοπίο κυριαρχεί. Στο πρόγραμμα της συναυλίας δεν θα μπορούσε να μη συμπεριληφθεί αφενός η λυρική και ταυτόχρονα δραματική 1η συμφωνία του Ρώσου συνθέτη Π.Ι. Τσαϊκόφσκι, με το χαρακτηριστικό προσωνύμιο “Ονειροπολήσεις του Χειμώνα” και αφετέρου η ορχηστρική φαντασία του Άλκη Μπαλτά “Αροδαφνούσα”, βασισμένη πάνω σε μια παραδοσιακή κυπριακή μελωδία από τον ομώνυμο μύθο του νησιού, ο οποίος πραγματεύεται το θέμα Έρωτας – Θάνατος. Μεταξύ των έργων αυτών, δεσπόζει το λαμπρό και αυτοκρατορικό κοντσέρτο για βιολί του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, με σολίστ τον μόλις 17 ετών Γιάννη Μαγειρόπουλο».
Τι κρατάτε από τις σπουδές σας στη Ρωσία;
«Από τις σπουδές μου στην Αγία Πετρούπολη κρατάω, πρωτίστως, τον ιδιαίτερα καθηλωτικό και συνάμα μαγικό τρόπο με τον οποίο η αύρα και η ατμόσφαιρα της πόλης αυτής λειτουργεί ως Μηχανή του Χρόνου, αποκαλύπτοντας σε κάθε βήμα με αφοπλιστική γλαφυρότητα την πλούσια σε πολιτισμό και τέχνη ιστορία της. Επιπλέον, έχω κρατήσει τις εικόνες από τη Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης και του Θεάτρου Μαριίνσκι, όπου είχα την τύχη να παρακολουθήσω δοκιμές και παραγωγές σε ιστορικές αίθουσες, στις οποίες ερμηνεύτηκαν για πρώτη φορά κάποια από τα σημαντικότερα αριστουργήματα του συμφωνικού και οπερατικού ρεπερτορίου».
Ποια είναι η θέση της Κυπριακής συμφωνικής μουσικής σήμερα;
«Τα τελευταία χρόνια, η συνθετική δημιουργία της Κύπρου εν είδει συμφωνικού ιδιώματος εκκινώντας από την πλούσια εργογραφία που έχει αφήσει ο Σόλωνας Μιχαηλίδης, έχει κεντρίσει τόσο Ακαδημαϊκά, όσο και ερμηνευτικά καλλιτεχνικούς Οργανισμούς σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Σε αυτό συμβάλλει το γεγονός πως ο μηχανισμός παραγωγής, υποστήριξης και προβολής της ντόπιας δημιουργίας έχει συστηματοποιηθεί και θεσμικά, με ετήσια Φεστιβάλ νέας μουσικής και τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου να εντάσσει τακτικά στα προγράμματά της έργα Κυπρίων Συνθετών».
Τι συμβουλές θα δίνατε σε έναν νέο που ξεκινά τώρα στη μουσική και θα ήθελε να ακολουθήσει τα δικά σας βήματα;
«Εισερχόμενος στον μαγικό κόσμο της Μουσικής τέχνης, μην αφήσεις τον εαυτό σου να περιοριστεί σε πεπατημένους προορισμούς. Γίνε πρωταγωνιστής και ταυτόχρονα μάρτυρας ενός αέναου και συναρπαστικού ταξιδιού, στο οποίο θα πρέπει να εμπιστευτείς και να ακολουθήσεις το ένστικτό σου, φωτίζοντας και προσεγγίζοντας κάθε στιγμή του με αφοσίωση, περηφάνια, πίστη και ενθουσιασμό».
Είναι μοναχικός ο ρόλος του Διευθυντή Ορχήστρας;
«Αν και η Διεύθυνση Ορχήστρας είναι μια μυστηριακή και μυσταγωγική τέχνη, ο ρόλος του Διευθυντή Ορχήστρας κατά την ερμηνεία δεν είναι μοναχικός. Αντιθέτως, εφαρμόζοντας έναν χαρακτηριστικό και κρυστάλλινο κώδικα επικοινωνίας με τον κάθε ένα και κάθε μία από τους μουσικούς, γίνεται συμμέτοχος στη μουσική εκτέλεση».
Πού θα θέλατε να βρίσκεστε επαγγελματικά σε δέκα χρόνια;
«Για έναν καλλιτέχνη, η ισορροπία μεταξύ φιλοδοξίας και ρεαλισμού συνοψίζονται στη φράση του Θ. Ρούσβελτ “Κράτα τα μάτια σου στ’ αστέρια και τα πόδια σου στη γη”. Θα ήθελα ως εκ τούτου, να δω τον εαυτό μου να διατηρεί το ίδιο πάθος, σεβασμό και ενθουσιασμό απέναντι στη Μουσική τέχνη και τη Διεύθυνση Ορχήστρας, εμπνέοντας νέους και έμπειρους μουσικούς μεγάλων ορχηστρικών συνόλων κατά την ερμηνεία αριστουργημάτων της συμφωνικής και οπερατικής εργογραφίας».