«Το συνηθισμένο και το εύπεπτο δεν είναι καν επιλογή γι’ αυτόν τον οραματιστή των 88 πλήκτρων» έγραφε για τον Ίβο Πογκορέλιτς η αυστριακή εφημερίδα Salzburger Nachrichten. Κι είναι αυτός ο εκρηκτικός βιρτουόζος που αναλαμβάνει ρόλο σολίστα στο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 σε φα ελάσσονα του Φρεντερίκ Σοπέν, που βρίσκεται στο κέντρο της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, σήμερα στις 8.30 το βράδυ, στο Μέγαρο Μουσικής [λεωφ. Βασ. Σοφίας και Κόκκαλη, Αθήνα].
Έργο, του οποίου «η μουσική οδηγεί τον ακροατή σε μια κατάσταση λεπταίσθητης έκστασης» όπως σημείωνε με ενθουσιασμό κριτικός μετά την πρεμιέρα του στο Εθνικό Θέατρο της Βαρσοβίας, το 1830. Η βραδιά ανοίγει με τη δημοφιλή εισαγωγή «Οι Εβρίδες» του Φέλιξ Μέντελσον, που εμπνέεται από το ομώνυμο νησιωτικό σύμπλεγμα της Σκωτίας.
Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την κατά πολλούς επαναστατικότερη πρώτη συμφωνία που έχει γραφτεί ποτέ από συνθέτη, τη «Φανταστική Συμφωνία» του Εκτόρ Μπερλιόζ. Διευθύνει, ο περιζήτητος Γάλλος αρχιμουσικός Φιλίπ Ωγκέν. Η συναυλία τελεί υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Δημοκρατίας της Κροατίας στην Ελλάδα.
Το σχόλιο του σολίστ
«Ανυπομονώ ιδιαίτερα να ερμηνεύσω το Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Σοπέν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ο Σοπέν διαθέτει μια απίστευτη ειλικρίνεια, την οποία μπορούν να νιώσουν όλοι οι ακροατές της μουσικής του».
Ο Ίβο Πογκορέλιτς έγινε παγκοσμίως γνωστός το 1980, όταν σκανδαλωδώς αποκλείστηκε από τον τελικό του διαγωνισμού Σοπέν στη Βαρσοβία. Αυτή ήταν η αυγή μίας θρυλικής καριέρας, κατά την οποία δίχασε όσο κανείς το φιλόμουσο κοινό με τις καινοτόμες ερμηνείες του. Οι πιο συντηρητικοί τον μίσησαν, οι πιο προοδευτικοί τον λάτρεψαν, όμως κανείς δεν μπόρεσε και δεν μπορεί, μέχρι σήμερα, να σταθεί απαθής απέναντι στις εικονοκλαστικές ερμηνευτικές του προσεγγίσεις και στις εκφραστικές του δυνατότητες, που δεν γνωρίζουν όρια.
Το πιανιστικό έργο του Σοπέν παραμένει πάντα στον πυρήνα του ρεπερτορίου του 64χρονου Κροάτη και κάθε αναμέτρησή του με αυτό είναι μία ανεπανάληπτη εμπειρία για κάθε ακροατή. Ενδεχομένως σοκαριστική, αλλά σίγουρα συγκλονιστική και ανεξίτηλη.