Skip to main content

Ειρωνική όπερα αντίπαλων συμμοριών

Παρωδώντας ποιητικά και μουσικά την αστική κοινωνία της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και, ταυτόχρονα, την ίδια την όπερα ως μουσικό είδος με προορισμό να ομορφαίνει μια άσχημη ζωή, το μουσικό έργο του Γερμανού συνθέτη Κουρτ Βάιλ, σε λιμπρέτο του Γερμανού δραματουργού Μπέρτολτ Μπρεχτ, «Η όπερα της πεντάρας», παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του Γιάννη Χουβαρδά, στο Θέατρο Παλλάς, από σήμερα, Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου.

Τεράστια επιτυχία από την πρώτη στιγμή

Η «Όπερα της πεντάρας» αποτελεί μεταφορά του αγγλικού έργου του 18ου αιώνα, «Η όπερα του ζητιάνου» («Beggar’s opera») του Τζον Γκέι. Το έργο έκανε πρεμιέρα στις 31 Αυγούστου του 1928, στο Θέατρο του Βερολίνου, και, από την πρώτη στιγμή, προκάλεσε αίσθηση στο ευρύ κοινό κι είχε μεγάλο αντίκτυπο στον χώρο του μιούζικαλ. Γνώρισε παγκόσμια επιτυχία, μεταφράστηκε σε 18 γλώσσες, έχει γνωρίσει αρκετές παραλλαγές για τον κινηματογράφο, την όπερα κ.λπ., ενώ εξακολουθεί και παίζεται από επαγγελματικούς και ερασιτεχνικούς θιάσους.

Η ιστορία του έργου ξετυλίγεται σε ένα ψευτοβικτωριανό Λονδίνο και περιστρέφεται γύρω από τις δολοπλοκίες δύο αντίπαλων συμμοριών: αυτήν της «κατασκευής ζητιάνων» του κυρίου Πίτσαμ και αυτήν της «λευκής σαρκός» του ωραίου και βίαιου Μακ του Μαχαιροβγάλτη. Στο επίκεντρο τού μεταξύ τους ανταγωνισμού, βρίσκεται, χωρίς να το επιδιώκει, ο ίδιος ο αστυνομικός διευθυντής του Λονδίνου, «Τίγρης» Μπράουν.

«Ένα ιδιαίτερο θεατρικό είδος από μόνη της»

«Η “Όπερα της πεντάρας” έχει, κατά καιρούς, αντιμετωπιστεί ως μιούζικαλ, ως πολιτική σάτιρα με τραγούδια, ως κωμωδία ευρείας κατανάλωσης, ως μουσικό μπουλβάρ, ακόμα και ως επιθεώρηση εποχής. Η αλήθεια είναι πως δεν πρόκειται για τίποτε από αυτά» σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης. «Μπορεί να δανείζεται στοιχεία από πολλά και διαφορετικά είδη θεάτρου, αλλά, τελικά, αποτελεί ένα ιδιαίτερο θεατρικό είδος από μόνη της. Και αυτή ακριβώς είναι η μεγάλη δυσκολία, αλλά και η μεγάλη πρόκληση για ένα σύγχρονο ανέβασμα: μέσα από μια προσεκτική και θαρραλέα προσέγγιση, να αναδειχθούν η καθαρότητα, η εκρηκτικότητα και η ψυχαγωγική δύναμη, που συνθέτουν τον κόσμο του υπέροχου αυτού έργου.

Πρώτη προϋπόθεση είναι ένας πλήρης – σε όλα τα επίπεδα – θίασος και μια δυνατή ομάδα συντελεστών. Την έχουμε. Δεύτερη, μια γενναιόδωρη  παραγωγή, πράγμα καθόλου αυτονόητο στις μέρες μας. Την έχουμε. Τρίτη, οι τεράστιες μουσικές απαιτήσεις, απόλυτα καλυμμένες. Τις έχουμε. Τέταρτη, μια παράσταση με σαφείς στόχους που να είναι, ταυτόχρονα, πιστή στο πρωτότυπο, σοβαρή χωρίς σοβαροφάνεια, κωμική χωρίς ευκολίες, ελκυστική στο μεγάλο κοινό και υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου. Το μεγάλο στοίχημα.

Το σκηνικό θα είναι ένας μεγάλος ενιαίος χώρος μαζικής εργασίας, όπου θα συνυπάρχουν, θα συμβιώνουν και θα συγκρούονται μέχρις εσχάτων, μέρα και νύχτα, όλες οι διαφορετικές κατηγορίες ανθρώπων που απαρτίζουν την τόσο ιδιότυπη, αλλά και τόσο οικεία κοινωνία αυτής της όπερας: ζητιάνοι, πόρνες, μικροεγκληματίες, αστυνομικοί, μικρά και μεγάλα αφεντικά, αλλά και το υπέρτατο αόρατο αφεντικό, πάνω από όλα και όλους. Κοφτές, κινήσεις, καταιγιστικός ρυθμός, πυκνά γκρουπαρίσματα των ηθοποιών, σβέλτο ειρωνικό ύφος στον λόγο και η ανυπέρβλητη διεγερτική τζαζίστικη μουσική του Κουρτ Βάιλ».

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας, σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς, σκηνικά: Εύα Μανιδάκη, κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, ενορχηστρωτική επιμέλεια – διεύθυνση ορχήστρας: Θοδωρής Οικονόμου, δημιουργία βίντεο: Δημοσθένης Γρίβας, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, φωνητική διδασκαλία: Μιχάλης Παπαπέτρου, κινησιολογική επιμέλεια: Αμάλια Μπέννετ, φωτογραφίες παράστασης: Πάτροκλος Σκαφιδάς, Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσσα Τριανταφύλλη, Β’ βοηθοί σκηνοθέτη: Αλέξανδρος Βαμβούκος – Ιωάννα Μπιτούνη, παραγωγή: Αθηναϊκά Θέατρα Α. Ε.. Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Λούλης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Λυδία Φωτοπούλου, Νίκος Καραθάνος, Νάντια Κοντογεώργη, Κίκα Γεωργίου. Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Αντίνοος Αλμπάνης, Μιχάλης Αφολαγιάν, Μπάμπης Γαλιατσάτος, Ελίζα Γεροντάκη, Έφη Γούση, Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Βασίλης Κουκαλάνι, Ελένη Μπούκλη, Βασίλης Μυλωνάς, Νέστορας Κοψιδάς, Μαρία Νίκα, Γιώργος Τζαβάρας. Μουσικοί: πιάνο: Θοδωρής Κοτεπάνος, κρουστά: Μαρίνος Τρανουδάκης, κοντραμπάσο: Χάρης Μέρμυγκας, μπαντονεόν: Κώστας Ράπτης, σαξόφωνο άλτο – κλαρινέτο: Σπύρος Νίκας, φαγκότο: Βασίλης Πριόβολος, κιθάρες – μπάντζο: Αλέξανδρος Παπαρίζος, τρομπέτα: Διονύσης Αγαλιανός – Τάσος Βιτσεντζάτος, τρομπόνι: Παναγιώτης Ζαφειρόπουλος, σαξόφωνο σοπράνο: Δημήτρης Χουντής, σαξόφωνο τενόρο – φλάουτο: Τάσος Φωτίου.

Πληροφορίες

Θέατρο Παλλάς: Βουκουρεστίου 5 – Αθήνα, τηλ.: 210 3213100. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Σάββατο: 20.30, Κυριακή: 19.30. Διάρκεια   παράστασης: 2 ώρες και 20 λεπτά (χωρίς διάλειμμα). Τιμές εισιτηρίων: πλατεία: 30 ευρώ (VIP), 20 ευρώ (ζώνες Α΄ και Β΄), 15 ευρώ (ζώνη Γ΄), 10 ευρώ (ζώνες Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄), εξώστης: 10 ευρώ (Ζ1 και Ζ2), 8 ευρώ (Ζ3), θεωρεία: 15,10 και 8 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: τηλεφωνικά: 211 1000365, ηλεκτρονικά: ticket365.gr.

naftemporiki.gr