Skip to main content

Γιάννης Νταλιάνης: «…συναρπαστικό ταξίδι στον εγκέφαλο ενός ανθρώπου!»

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πορεία της «Κληρονομιάς» του Μαριβώ, ο Γιάννης Νταλιάνης επανέρχεται με μια νέα παραγωγή της ομάδας ZERO GRAVITY -που επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού. Μεταφράζει και σκηνοθετεί ένα συγκλονιστικό σύγχρονο έργο που έκανε αίσθηση στο Λονδίνο και  παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Κάτω Σκηνή του Από Μηχανής Θεάτρου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9 μ.μ. [Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο].

Πρόκειται για το «On Ego», του διακεκριμένου συγγραφέα και σκηνοθέτη Μικ Γκόρντον,  που βασίζεται στο βραβευμένο βιβλίο «Η Σιωπηλή  Χώρα» του σημαντικού νευροεπιστήμονα Πωλ Μπροκς.

To «On Ego» διερευνά μέσα από ένα εξωφρενικό επιστημονικό πείραμα με αναπάντεχες συνέπειες, έναν θεμελιώδη γρίφο της φιλοσοφίας και της επιστήμης: Πώς η σάρκα γίνεται πνεύμα; Πώς τα 100 δισεκατομμύρια νευρώνες του εγκεφάλου μας δημιουργούν την συνείδηση ενός εαυτού; Υπάρχει κάτι άλλο μέσα μας εκτός από μια σύνθεση υλικών στοιχείων;

Η Αγάπη, ο Έρωτας, η Πίστη, η Προδοσία, η Μνήμη και η Απώλεια μπαίνουν στην εξονυχιστική παρατήρηση του απεικονιστικού μαγνητικού τομογράφου, όμως το ερώτημα θα παραμείνει ως το τέλος προς τους θεατές: εσείς θα πατούσατε το πράσινο κουμπί της τηλεμεταφοράς;

Θα θέλατε να μας συστήσετε το έργο; Μιλήστε μας για την υπόθεσή του.

«Ο Άλεξ, ένας διακεκριμένος επιστήμονας, σε μια διάλεξή του υποστηρίζει ότι μέσα μας, στον εγκέφαλό μας, δεν υπάρχει τίποτα άλλο πέρα από τα 100 δις. νευρώνες, καμμιά άυλη ουσία, κανένα Εγώ. Θα τεκμηριώσει, μάλιστα, τα λεγόμενά του, με ένα πείραμα: θα τηλεμεταφερθεί ο ίδιος, αποδεικνύοντας ότι το ανθρώπινο σώμα μπορεί να σκαναρισθεί όπως οποιοδήποτε άψυχο αντικείμενο. Όμως, κάτι πηγαίνει στραβά, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν δύο Άλεξ! Και εκεί αρχίζει μια απίστευτη περιπέτεια που γεννά συνταρακτικά ερωτήματα: Μπορούν δυο άνθρωποι να ζήσουν την ίδια ζωή; Ποιος από τους δυο είναι ο γνήσιος; Ποιος είναι πιο Εγώ από τον άλλον; Η γυναίκα του θα καταλάβει την διαφορά; Ο έρωτας τι θέση έχει σε όλα αυτά;»

Τι σας προσέλκυσε στο συγκεκριμένο ανέβασμα; Και που εστίασε η σκηνοθεσία σας;

«Το “On Ego” διερευνά έναν άλυτο γρίφο της επιστήμης και της φιλοσοφίας: Πώς η σάρκα γίνεται πνεύμα; Πώς ο εγκέφαλος γίνεται νους; Και όλα αυτά μέσα από μια πρωτότυπη ερωτική ιστορία. Η Αγάπη, η Πίστη, η Ελπίδα, η Αμφιβολία και η Απώλεια μπαίνουν στον απεικονιστικό τομογράφο. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό ταξίδι στον εγκέφαλο ενός ανθρώπου!

Η σκηνοθεσία μου εστίασε, όπως πάντα, στον ηθοποιό, στις ανθρώπινες σχέσεις. Η τεχνολογία παίζει σημαντικό ρόλο στην παράσταση, αλλά δεν είναι αυτοσκοπός. Δημιουργεί, όμως, εντυπωσιακές εικόνες που εξάπτουν τη φαντασία των θεατών και αποτελούν συγχρόνως ένα σημαντικό ερέθισμα για τους ίδιους τους ερμηνευτές».

To «On Ego» διερευνά θεμελιώδη ερωτήματα, που ακολουθούν τον άνθρωπο από το βάθος των αιώνων.  Θα μπορούσαμε να πούμε ότι διερευνά, μέσα από αυτά,  το ζήτημα της ύπαρξη Θεού;

«Ναι. Ακόμα κι αυτό. Υπάρχει, μάλιστα, διάσταση απόψεων. Ο Άλεξ είναι άθεος, ενώ η γυναίκα του σκεπτικίστρια. Το έργο, φυσικά, σε όλα αυτά δεν δίνει οριστικές απαντήσεις, αλλά τοποθετεί με πολύ διαλεκτικό και εμπνευσμένο τρόπο καίρια ερωτήματα. Είναι σημαντικό ότι γράφτηκε με τη συνδρομή του Paul Broks, ενός κορυφαίου νευροψυχολόγου. Όλα έχουν μια σοβαρή επιστημονική βάση».

Μια σκέψη, ένα συναίσθημα κάποιος προβληματισμός σας από την επαφή με τα θέματα που βρίσκονται στον πυρήνα του έργου; 

«Αν σας δινόταν η ευκαιρία μιας δεύτερης ζωής, τι θα κρατούσατε και τι θα αλλάζατε;»

Πείτε μας μια ατάκα, έναν διάλογο ή περιγράψτε μας μια σκηνή  –ό,τι σας έρθει πρώτο στον νου.

«Ένα μικρό κορίτσι τεσσάρων χρόνων απολαμβάνει για πρώτη φορά στη ζωή του τη γεύση μιας κατακόκκινης φράουλας!»

Την περίοδο αυτή πρωταγωνιστείτε και στο έργο «Μάκμπεθ – ο κύκλος του στΑΙΜΑτος», που παίζεται, επίσης, στο Από Μηχανής· λίγα λόγια σας και για αυτή την παράσταση;

«Ο είναι ένα συγκλονιστικό πρόσωπο, μέσα στον ωκεανό των σαιξπηρικών ηρώων. Έχει χαρακτηριστικάτης ορμητικής και άγριας φύσης του Ριχάρδου Γ΄ και της ενδοσκοπικής και ευγενικής αναποφασιστικότητας του Άμλετ! Δούλεψα πάνω από πέντε μήνες τημετάφραση και τη διασκευή σε συνεργασία με όλη την ομάδα. Δουλεύαμε παράλληλα, με αυτοσχεδιασμούς και δοκιμές. Εκμεταλλευτήκαμε την περίοδο που ήταν κλειστά τα θέατρα λόγω της πανδημίας και έτσι φτάσαμε σε ένα πολύ ώριμο, νομίζω, αποτέλεσμα».

Ερμηνεία και σκηνοθεσία· τι απολαμβάνετε περισσότερο στο καθένα; Και είναι μοιρασμένα το ίδιο μέσα σας ή υπάρχει μεγαλύτερη έλξη προς μία κατεύθυνση;

«Διαφορετικές λειτουργίες με πολλά κοινά σημεία. Ο συνδυασμός τους μου δίνει ένα αίσθημα ισορροπίας. Με αποτρέπει από το να επαναπαυτώ. Σκηνοθέτης και Ηθοποιός συνδιαλέγονται και ανεβάζουν τον πήχη ο ένας στον άλλον».

Εμφανίζεστε στη σειρά του Mega «Σκοτεινή Θάλασσα» και  θα  κάνετε και νέα εμφάνιση στις Άγριες Μέλισσες στον ΑΝΤ1·   μοιάζει οι ελληνικές παραγωγές να έχουν μπει σε μια «δημιουργική», θα λέγαμε,  περίοδο. Κάποιο σχόλιό σας για το τηλεοπτικό τοπίο;

«Οι Μέλισσες έκαναν την αρχή. Σημαντικοί ηθοποιοί του θεάτρου αναβάθμισαν το τηλεοπτικό τοπίο. Προχώρησε και η μυθοπλασία.Υπήρξε προσφορά εργασίας σε μια δύσκολη περίοδο. Χρειάζεται, όμως, να προσεχτούν οι εργασιακοί όροι καιο ανταγωνισμός των καναλιών, που δημιουργεί πίεση χρόνου, να μην αποβεί εις βάρος της ποιότητας».

Πλούσια η καλλιτεχνική σας διαδρομή. Θα μοιραστείτε μαζί μας, μια στιγμή που αγαπάτε ιδιαίτερα; 

«Η συγκλονιστική σκηνή που είχαμε με τον Λευτέρη Βογιατζή στη “ του Γιώργου Διαλεγμένου».

Μια αγωνία σας;

«Τα αθώα κορίτσια μου στη ζούγκλα των πόλεων».

Και μια ευχή σας;

«Πίστη. Αγάπη. Ελπίδα».

Να κλείσουμε, ανοίγοντας ένα βιβλίο; Θα μοιραστείτε μαζί μας κάποιο που διαβάσατε τελευταία και σας άρεσε;

«Ζυράννα Ζατέλη: “Ορατή σαν Αόρατη”».

Κι ένα που θα θέλατε να διαβάσετε ξανά;

«Ντοστογιέφσκι : “Αδελφοί Καραμαζόφ”».

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μετάφραση – Σκηνοθεσία:     Γιάννης Νταλιάνης, Σκηνικά – Κοστούμια: Άρτεμις Φλέσσα, Video Art: Παντελής Μάκκας, Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης, Μουσική Σύνθεση: Νίκος Κυπουργός, Κώστας Λώλος, Τραγούδι: Ελεονώρα Ζουγανέλη, Φωτογραφίες – γραφιστικά: Σπύρος Περδίου, Βοηθός Σκηνοθέτη: Χρύσα Νταή, Βοηθός video artist: Άννα Μπίζα, Κατασκευή Σκηνικών:  Gedy Kousi, Στον ήχο και στα φώτα: Θάλεια Δαρκαδάκη, Σύβουλος νευροεπιστήμων: Βασίλης Πελεκάνος, Σύμβουλος ψυχολόγος: Καλή Βοϊκλή, Υπεύθυνος επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης.

ΔΙΑΝΟΜΗ: Γιάννης Καπελέρης, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Θανάσης Βλαβιανός Γιώργος Κορομπίλης, Χρύσα Νταή.