Ένα πλούσιο πρόγραμμα περιμένει τους κινηματογραφόφιλους στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που θα διεξαχθεί από σήμερα, Πέμπτη 10 έως την Κυριακή 20 Μαρτίου τόσο σε φυσικούς χώρους όσο και online, τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα. 233 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους περιμένουν τους θεατές στην ιστορική έδρα του θεσμού, στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, καθώς και στις αίθουσες του Λιμανιού, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές. Παράλληλα, λειτουργεί και η ψηφιακή πλατφόρμα του Φεστιβάλ online.
Η εναρκτήρια ταινία του φεστιβάλ θα προβληθεί στο Ολύμπιον – είναι το «Πώς να επιβιώσετε σε μια πανδημία» (How to Survive a Pandemic) του Ντέιβιντ Φρανς, μια παραγωγή του HBO που θα προβληθεί σε παγκόσμια πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
Η ταινία ξεκινά στις αρχές του 2020, όταν ο κορωνοϊός ξεπέρασε τα γεωγραφικά τα σύνορα, και ακολουθεί ερευνητές στα εργαστήριά τους να πραγματοποιούν δοκιμές με εκατομμύρια εθελοντές και ρυθμιστές σε γραφεία σε καραντίνα, ενώ οι θάνατοι αυξάνουν και η πολιτική πίεση γίνεται αφόρητη. Προχωρώντας στο 2021, η ταινία καταγράφει τα εμπόδια, την έντονη διαμάχη και τις συστημικές αδικίες που απειλούν να αφήσουν το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη να εκλιπαρεί για εμβόλια – και να παρακολουθεί αβοήθητο καθώς αναπτύσσονται πιο θανατηφόρες παραλλαγές του ιού.
Αποκτώντας μοναδική πρόσβαση σε πηγές, συνομιλώντας με τις πιο σημαντικές προσωπικότητες αυτού του κολοσσιαίου εγχειρήματος –από επιστήμονες μέχρι μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες, κυβερνητικές υπηρεσίες και εργαζoμένους στην πρώτη γραμμή–, αυτό είναι το ιστορικό χρονοδιάγραμμα της σημαντικότερης συλλογικής προσπάθειας της εποχής μας, όπου τα τεράστια επιτεύγματα της επιστήμης συγκρούονται με πραγματικότητες απόγνωσης, απληστίας και εθνικισμού.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας, ο Αμερικανός δημοσιογράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης και ακτιβιστής των gay δικαιωμάτων, Ντέιβιντ Φρανς, κάθε άλλο παρά άγνωστος είναι, στο κοινό του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2020, η ταινία του με τίτλο «Καλώς ήρθατε στην Τσετσενία» είχε αποσπάσει τον Χρυσό Αλέξανδρο, καθώς και τα βραβεία FIPRESCI και Mermaid, στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Από εμάς, πρώτα απ’ όλα μία πρόταση: Μη χάσετε το «Τέλος χρόνου» του Λουκά Παλαιοκρασά, ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που παρακολουθεί τη σχολική χρονιά ενός Λυκείου στο Νέο Κόσμο – συμπεριλαμβάνεται και η κατάληψη του. Μια ταινία που καταγράφει με αιχμηρή ακρίβεια μια αλήθεια που χρειαζόμαστε. Είμαι από τώρα βέβαιος πως θα ταρακουνήσει κόσμο.
Προβάλλεται φυσικά και ο υπέροχος «Χειροπαλαιστής» του Γιώργου Γούση όπου ένας επαρχιώτης χειροπαλαιστής μετακομίζει στην Αθήνα, για να κυνηγήσει τα όνειρά του και να ασχοληθεί πιο επαγγελματικά με το άθλημα.
Στο «+1» του ερασιτέχνη σκηνοθέτη από τη Θεσσαλονίκη Αργύρη Λιάπη, ερχόμαστε αντιμέτωποι με το σκληρό δίλημμα των οικογενειών που μαθαίνουν ότι το παιδί που θα φέρουν στον κόσμο έχει Σύνδρομο Down – από τον τίτλο ακόμη («+1»), ο δημιουργός εστιάζει στα θετικά μιας ιστορίας με πολλά προβλήματα, δυσκολίες, αλλά και περίσσεια δύναμης και αγάπης.
Διαδικτυακά επίσης θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «5½ χρόνια» σε σκηνοθεσία Μυρτώς Συμεωνίδου και Ιωάννας Παπαϊωάννου, που πραγματεύεται την εμπειρία της δημοσιογραφικής κάλυψης της δίκης της Χρυσής Αυγής που, κανείς δεν φανταζόταν πως θα τελείωνε πεντέμισι χρόνια αργότερα. Στο ντοκιμαντέρ μιλούν οι: Ελευθερία Κουμάντου, Angelique Kourounis, Γιάννης Μπασκάκης, Αντώνης Μπούγιας, Κωνσταντίνος Πουλής, Αφροδίτη Φράγκου.
Στο μαρτυρικό Ντονμπάς μάς μεταφέρουν τα «Χαρακώματα» του Γάλλου πολεμικού ανταποκριτή Λουπ Μπιρό, ο οποίος αποτυπώνει στην πρώτη του ταινία τη γυμνή αλήθεια και τη σκληρότητα της επιβίωσης. Όσο οι διπλωμάτες διαπραγματεύονται επισφαλείς εκεχειρίες και κατάπαυση του πυρός, άνδρες και γυναίκες περνούν τα καλύτερα χρόνια της ζωής τους στην πρώτη γραμμή, καταδικασμένοι να σκάβουν ανελλιπώς χαρακώματα, ενώ δίπλα τους πέφτουν βόμβες η μία μετά την άλλη.
Καθώς ο πόλεμος στην ανατολική Ουκρανία διαλύει τις άπορες οικογένειες που ζουν κοντά στην πρώτη γραμμή, μια μικρή ομάδα κοινωνικών λειτουργών, όπως μας δείχνει το «Σπίτι από θραύσματα» του δανού σκηνοθέτη Σάιμον Λέρενγκ Βιλμόντ, επιδεικνύει τρομερή αποφασιστικότητα, εργαζόμενη ακατάπαυστα για να κρατήσει ασφαλή τα παιδιά σε ένα τοπίο φρίκης και απόγνωσης. Ο σκηνοθέτης είχε κερδίσει το 2018 τον Χρυσό Αλέξανδρο με την ταινία του «Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» η οποία επίσης ρίχνει φως στα πιο αθώα θύματα της σύρραξης στην ανατολική Ουκρανία, τα παιδιά. Το «Σπίτι από θραύσματα» θα προβληθεί σε διεθνή πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη.
Στη Ρωσία του Πούτιν, το μικρό κανάλι Dozhd TV είναι μια φωνή διαμαρτυρίας και ανεξαρτησίας σε ένα ασφυκτικό δημοσιογραφικό τοπίο. Το «F@ck this Job» της Βέρα Κριτσέφσκαγια παρακολουθεί επί 13 χρόνια την δύσκολη πορεία της ιδιοκτήτριας του καναλιού Νατάσσα, η οποία αγκαλιάζει την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και προσλαμβάνει δημοσιογράφους υπέρ της αντιπολίτευσης. Το Dozhd TV μετατρέπεται σε μια όαση πολιτικής και σεξουαλικής ελευθερίας, ενώ η Νατάσσα στέκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης της αλήθειας.
Σημειώστε επίσης και τον «Ο Ρομπέν των τραπεζών» της Άννα Τζιράλτ Γκρις που αφηγείται την απίστευτη ιστορία ενός Καταλανού ακτιβιστή, ο οποίος από το 2005 ως το 2008 έπαιρνε δάνεια της τάξης του μισού εκατομμυρίου ευρώ, τα οποία δεν αποπλήρωσε ποτέ. Αντί αυτού, αξιοποίησε τα χρήματα σε κοινωνικές δράσεις. Αφού φυλακίστηκε για δύο μήνες, αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και, ενώ η δίκη του εκκρεμούσε, έφυγε από τη χώρα και αυτοανακυρήχθηκε καταζητούμενος δηλώνοντας πως διέπραξε τη ληστεία ως πράξη πολιτικής ανυπακοής για να αναδείξει τις κακές πρακτικές του τραπεζικού συστήματος, αλλά και για να ενθαρρύνει τον κόσμο να σκεφτεί διαφορετικά, συμμετέχοντας στην προσπάθειά του να δημιουργήσει μια άλλη, πιο ίση και βιώσιμη πραγματικότητα.
Να περιμένετε πολλές ανταποκρίσεις από Δευτέρα.