Γιώργος Σ Κουλουβάρης
[email protected]
Το διεθνές Masterclass και Διαγωνισμός νέων μαέστρων της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας Αθηνών έχει διεξαχθεί τρεις φορές ως τώρα, από το 2019, οπότε ξεκίνησε. Σε έναν κύκλο τριών συμφωνικών συναυλιών που πραγματοποιούνται στο Μουσείο Μπενάκη [Πειραιώς 138], οι τρεις νικητές των διαγωνισμών έχουν την ευκαιρία να διευθύνουν την Φιλαρμόνια σε ένα πλήρες συναυλιακό πρόγραμμα.
Στην τέταρτη και τελευταία συναυλία που θα ακολουθήσει, στο πόντιουμ θα ανέβει ο εμπνευστής του θεσμού, διεθνούς φήμης μαέστρος Μιχάλης Οικονόμου, που θα κλείσει τον κύκλο.
Στο επίκεντρο του κύκλου συναυλιών βρίσκονται οι τέσσερις τελευταίες συμφωνίες του Wolfgang Amadeus Mozart, ενώ στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται, όπως πάντα, και έργα Ελλήνων συνθετών, όπως οι Φίλιππος Τσαλαχούρης, Θόδωρος Αντωνίου, Μιχάλης Οικονόμου και Τάσος Ρωσόπουλος. Τον ρόλο των σολίστ κρατούν ο κλαρινετίστας Άγγελος Πολίτης, ο βαρύτονος Χρήστος Ραμμόπουλος, η φλαουτίστα Θεοδώρα Ιορδανίδου και ο διεθνούς φήμης πιανίστας Κωνσταντίνος Δεστούνης.
Μετά την πολύ πετυχημένη πρώτη συναυλία του κύκλου -με τον Gaddiel Dombrowner στη διεύθυνση της Ορχήστρας, τη σκυτάλη παίρνει το Σάββατο 26 Φεβρουαρίου, στις 8.30 το βράδυ, ο Luis Castillo Briceñ από την Κόστα Ρίκα, νικητής του Διεθνούς Masterclass Διεύθυνσης Ορχήστρας του 2020. Μιλήσαμε μαζί του.
Ποιες είναι οι καλλιτεχνικές σας επιρροές;
«Ένας από τους ανθρώπους που με επηρέασαν πολύ ήταν ο καθηγητής μου, ο Vladislav Soyfer –που δε ζει πια, ο οποίος με έβαλε στον κόσμο της διεύθυνσης ορχήστρας όταν ήμουν 14 ετών. Προερχόμαστε από μια παράδοση που εκτείνεται πίσω στο Schönberg· έτσι αυτός ο τρόπος σκέψης και αναζήτησης της γνώσης διαμόρφωνε πάντα τη θέση μου στην τέχνη. Ο Γκλεν Γκουλντ, ο πιανίστας, πάντα με εκπλήσσει και με επηρεάζει στον τρόπο που ερμηνεύω τη μουσική, ο οποίος πάντα προσπαθώ να είναι φρέσκος και πιστός στον συνθέτη. Και φυσικά, η μέντοράς μου, η μαέστρος Barbara Hannigan. Η προσέγγισή της στην ερμηνεία της μουσικής είναι απλά συγκλονιστική».
Πού θα θέλατε να βρίσκεστε επαγγελματικά σε 10 χρόνια;
«Η διεύθυνση ορχήστρας είναι ένας πολύ απρόβλεπτος κόσμος· ωστόσο, αν ονειρευόμουν πού θα ήθελα να δω τον εαυτό μου σε 10 χρόνια, θα ήθελα να είμαι μαέστρος ενός θεάτρου Όπερας και, παράλληλα, να διευθύνω τακτικά ως προσκεκλημένος σε όλη την Ευρώπη και την Αμερική. Αλλά, στο τέλος της ημέρας, το πιο σημαντικό: να έχω το προνόμιο να απολαμβάνω τη μουσική στο έπακρο».
Τι σας έκανε να συμμετάσχετε στο Διεθνές Masterclass νέων Μαέστρων της Φιλαρμόνιας Ορχήστρας;
«Είναι δύσκολο να βρεις ένα τόσο καλά οργανωμένο Masterclass, που να παρέχει στους συμμετέχοντες αρκετό χρόνο μπροστά σε μια ορχήστρα υψηλού επιπέδου. Επίσης, το να έχεις καθηγητή κάποιον σαν τον Μιχάλη Οικονόμου, είναι το όνειρο κάθε νεαρού μαέστρου. Χωρίς να ξεχνάμε, επίσης, ότι υπάρχει η πιθανότητα να κερδίσεις τον διαγωνισμό και άρα να επιστρέψεις στην Ελλάδα ως φιλοξενούμενος μαέστρος. Όλα αυτά με ώθησαν να υποβάλω αίτηση, το 2020».
Με ποιον καλλιτέχνη θα θέλατε να συνεργαστείτε στο μέλλον;
«Θα ήθελα να συνεργαστώ, χωρίς καμία αμφιβολία, με την Isabelle Faust. Είναι μια από τις πιο απίστευτες βιολονίστριες και μουσικούς που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στον κόσμο. Λατρεύω τον τρόπο που ερμηνεύει τα έργα του Μπετόβεν!»
Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα χαρακτηριστικά ενός εξαιρετικού διευθυντή ορχήστρας; Και ποιον έχετε για πρότυπό σας;
«Δε νομίζω ότι υπάρχει ιδανικός τύπος μαέστρου. Υπάρχουν τόσα πολλά διαφορετικά παραδείγματα σπουδαίων μαέστρων, ο καθένας από τους οποίους έχει τη δική του προσωπικότητα και χαρακτήρα. Ωστόσο, υπάρχουν πράγματι χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας μαέστρος -ένα πολύ καλό αυτί, μια εκτεταμένη εκπαίδευση, όχι μόνο στη μουσική, αλλά στην τέχνη γενικότερα, καλή ψυχολογία και πολύ καλές ηγετικές ικανότητες. Προσωπικά, λατρεύω τον Abbado, τον Furtwängler, τον Kleiber! Και από τους σημερινούς μαέστρους, οι αγαπημένοι μου είναι ο Rattle, ο Gardiner και ο Kirill Petrenko. Τελικά, όλοι είναι ιδανικοί με τον τρόπο τους».