Δέκα χρόνια συμπληρώνονται στις 24 Ιανουαρίου από την ημέρα που ο Θόδωρος Αγγελόπουλος [1935-2012] πέρασε στην αιωνιότητα, αφήνοντας για πάντα στραμμένους τους προβολείς στην πολυβραβευμένη διαδρομή του στην Έβδομη Τέχνη.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, που έδωσε το όνομα του Έλληνα σκηνοθέτη στην αίθουσα εκδηλώσεών του -Αuditorium Theo Angelopoulos, διοργανώνει μια ξεχωριστή βραδιά – αφιέρωμα στον μεγάλο δημιουργό, μέσα από μια αναδρομή στη ζωή και το έργο του, με τη συμμετοχή προσωπικοτήτων που τον γνώρισαν και συνεργάστηκαν μαζί του, στην Ελλάδα και τη Γαλλία [Σίνα 31, Αθήνα].
Για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο θα μιλήσουν η συνθέτις Ελένη Καραΐνδρου, ο διευθυντής φωτογραφίας Γιώργος Αρβανίτης, ο συγγραφέας Πέτρος Μάρκαρης και ο Γιώργος Αρχιμανδρίτης, συγγραφέας του «Θόδωρος Αγγελόπουλος, με γυμνή φωνή» (εκδόσεις Πατάκη) και του «Théo Angelopoulos, le temps suspendu» (εκδόσεις Actes Sud).
Οι κορυφαίοι σολίστ Ναταλία Μιχαηλίδου -πιάνο, και Βαγγέλης Χριστόπουλος -όμποε, θα ερμηνεύσουν μουσικά θέματα της Ελένης Καραΐνδρου για ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου.
Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει μια εξαιρετική επιλογή ντοκουμέντων και να ακούσει ηχογραφημένες μαρτυρίες τόσο δικές του, όσο και προσωπικοτήτων από την Ελλάδα και τη Γαλλία, για τη μοναδική διαδρομή του Έλληνα σκηνοθέτη που άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμά του στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου.
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος σηματοδότησε με τις ταινίες του την ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, τιμήθηκε στα μεγαλύτερα κινηματογραφικά Φεστιβάλ του κόσμου και αναγνωρίστηκε ως ένας από τους κορυφαίους δημιουργούς. Ο «ποιητής των εικόνων» που υμνήθηκε από πολύ μεγάλους σκηνοθέτες παγκοσμίως, έκανε σπουδές, δίδαξε και έζησε και στη Γαλλία και τιμήθηκε με το παράσημο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής από τη γαλλική Δημοκρατία.
Ήταν συχνός επισκέπτης του Γαλλικού Ινστιτούτου, σε εκδηλώσεις του οποίου συμμετείχε και είχε ιδιαίτερη προτίμηση στον όμορφο κήπο και το «φιλόξενο και οικείο», όπως το χαρακτήριζε, καφέ του. Μια από τις ομιλίες του, υπάρχει ψηφιοποιημένη στην ενότητα «Μεγάλες φωνές» στην ιστοσελίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου.
Οι κρατήσεις θέσεων γίνονται μόνο διαδικτυακά, από την Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2022, στις 16.00, στην ιστοσελίδα του Γαλλικού Ινστιτούτου: ifg.gr
«Γεφυροποιός» – Έκθεση με αδημοσίευτες φωτογραφίες
Είκοσι αδημοσίευτες φωτογραφίες μεγάλου μεγέθους, όσες και οι μέρες των γυρισμάτων της τελευταίας ανολοκλήρωτης ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου με τίτλο «Η Άλλη Θάλασσα», παρουσιάζονται στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων από τις 29 Ιανουαρίου έως τις 2 Μαρτίου, με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα ετών από τον θάνατο του αξέχαστου, διεθνούς φήμης σκηνοθέτη [Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο].
Η πρωτότυπη έκθεση με τίτλο «Γεφυροποιός» του φωτογράφου, σκηνοθέτη και κινηματογραφιστή Νίκου Νικολόπουλου, που διοργανώνεται από τον Δήμο Αθηναίων μέσω του Οργανισμού, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΟΠΑΝΔΑ), θα «εισάγει» μέσα από τα τυπώματά του το κοινό στο «πλατό» της τελευταίας ταινίας του ταλαντούχου σκηνοθέτη -ο οποίος στις 24 Ιανουαρίου του 2012 τραυματίστηκε θανάσιμα από διερχόμενη μοτοσυκλέτα στη Δραπετσώνα, σε διάλειμμα γυρισμάτων της ταινίας του.
Η λέξη «Γεφυροποιός» είναι κατά τον φωτογράφο η πλέον κατάλληλη για να περιγράψει το έργο ενός από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες όλων των εποχών, όπως ήταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο τίτλος της έκθεσης περιγράφει την ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα που επικρατούσε στο πλατό της «Άλλης θάλασσας» -«ενώνει αυτό που συνέβαινε μπροστά από την κάμερα με το έργο που γινόταν πίσω, στη δική μου πλευρά».
Ο Νίκος Νικολόπουλος που εργάστηκε ως φωτογράφος πλατό για τη συγκεκριμένη ταινία, ήταν ο «αθόρυβος» αυτόπτης μάρτυρας των όσων συνέβησαν στα γυρίσματα των 20 ημερών. Οι φωτογραφίες του είναι διπλά πολύτιμες. Αφενός, μάς μεταφέρουν στο «αγγελοπουλικό σύμπαν», αποκαλύπτοντας τον τρόπο με τον οποίο ο σπουδαίος σκηνοθέτης εργαζόταν και κατηύθυνε τους ηθοποιούς, την απόλυτη προσήλωση στη δουλειά του, τη θεατρικότητα των κινήσεών του, τις μιμικές εκφράσεις και τη συναισθηματική του σχέση με όσους εργάζονταν για την ταινία. Αφετέρου, «αναζωπυρώνουν» το ενδιαφέρον για μια ταινία – αίνιγμα, η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και εντυπώθηκε στη συνείδησή μας περισσότερο για τον άτυχο χαμό του δημιουργού της παρά για το περιεχόμενό της.
Μέσα από το σημερινό πρίσμα, οι είκοσι φωτογραφίες του Νικολόπουλου αποκτούν μια άλλη διάσταση. Στόχος τους πλέον δεν είναι να προαναγγείλουν, αφού δεν καλούνται να περιγράψουν την ταινία, αλλά να κοιτούν προς τα πίσω, χτίζοντας μια «γέφυρα» ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν.
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ σε συνεργασία με τον Βαγγέλη Ιωακειμίδη. Τα τυπώματα θα αναρτηθούν στην ειδικά διαμορφωμένη και φωτισμένη αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου, σύμφωνα με τη μουσειογραφική πρόταση που συνυπογράφουν οι επιμελητές της έκθεσης, ο καλλιτέχνης και η αρχιτέκτονας Μαρία Μανέτα, ενώ το σκεπτικό της φωτογραφικής εγκατάστασης, είναι η δημιουργία ενός «ιερού» της κινηματογραφικής Τέχνης, με τους επισκέπτες να διεισδύουν στον χώρο μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας.
Είσοδος: Ελεύθερη
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή | 11:00 – 19:00
Σάββατο – Κυριακή | 10:00 – 15:00 | Δευτέρα κλειστά
Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή στον εκθεσιακό χώρο.