Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα και ο Κοραής Δαμάτης καταπιάνονται με την Εμπορία Ανθρώπων και δημιουργούν την παράσταση «Εμπόριο», που διαβάζει το παρελθόν, αφουγκράζεται το παρόν, προβλέπει το μέλλον και ανεβαίνει στο θέατρο Radar [πλ. Αγίου Ιωάννη & Πυθέου 93, Νέος Κόσμος].
Ιστορίες ανυπεράσπιστων ανθρώπων-θυμάτων ενός «αόρατου εγκλήματος» γίνονται αφορμή για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου έργου, που σκοπεύει στην ενημέρωση, τον προβληματισμό και, τελικά, στη δράση απέναντι σε ένα παγκόσμιο έγκλημα που φέρεται να χαρακτηρίζεται ως «σπάνιο», αλλά δεν είναι.
Τις Κυριακές 7 και 14 Νοεμβρίου, μετά το τέλος της παράστασης, θα ακολουθήσουν ανοιχτές συζητήσεις με το κοινό.
Τέσσερις γυναίκες -οι Φανή Γρύλλη, Ντίνα Κούκου, Σοφία Ρούβα και Αναστασία Τσούτση, είναι η ψυχή της Ομάδας. Μίλησαν μαζί μας.
Να ξεκινήσουμε με λίγα λόγια για τη θεατρική σας ομάδα -και την επιλογή του ονόματός της;
Φανή Γρύλλη: «Η θεατρική ομάδα “Ανδρομέδα” δημιουργήθηκε από τέσσερις γυναίκες. Μέσα στα χρόνια της κοινής μας πορείας, συσσωρεύτηκαν κοινές ανησυχίες, δημιουργήθηκε μια κοινή αισθητική…».
Ντίνα Κούκου: «Και έτσι, αποφασίσαμε μέσω της τέχνης, μέσω αυτού που σπουδάσαμε και μας ένωσε, και μέσω έρευνας, ζωντανής επικοινωνίας, και συλλογικής εργασίας, η τέχνη μας να αποτελεί μέσο διαμαρτυρίας κι αφορμή για κοινωνική δράση».
Σοφία Ρούβα: «Είναι ο δικός μας τρόπος να διαμαρτυρηθούμε, να πάμε κόντρα στις κοινωνικές αδικίες και τις συστημικές διακρίσεις που επικρατούν στον κόσμο μας».
Αναστασία Τσούτση: «Το όνομα της ομάδας μας προέρχεται από τη μυθολογία: Η Ανδρομέδα έπρεπε να θυσιαστεί για να σωθεί η πόλη της… Μας θυμίζει πως ο καθένας μας, ανά πάσα στιγμή, μπορεί να στοχοποιηθεί και να θυσιαστεί για το “κοινό καλό”, στον βωμό της “ευημερίας” μιας κοινωνίας».
Τρίτη θεατρική παραγωγή με κοινωνικό θέμα. Πρώτα ήταν οι «Γυναίκες από χώμα», μετά το «Κατανόησέ με ή σε Καταβροχθίζω» και τώρα το «Εμπόριο». Πώς επιλέξατε το θέμα κάθε παράστασης;
Φ.Γ.: «Τη διαπόμπευση των οροθετικών γυναικών, το 2012, τη θυμόμασταν πολύ καλά όλες μας… Εφόσον σκοπός μας είναι να μιλάμε για γεγονότα που δεν πρέπει να ξεχνάμε, για κοινωνικές αδικίες της εποχής μας, οδηγηθήκαμε από κοινού με τον Κοραή Δαμάτη στη δημιουργία της παράστασης “Γυναίκες από Χώμα”. Μέσα από την έρευνά μας, μας έγινε απόλυτα ξεκάθαρο το μέγεθος της αδικίας και της εργαλειοποίησης μιας κοινωνικά ευάλωτης ομάδας, με πρόφαση την προστασία του κοινωνικού συνόλου».
Α.Τ.: «Έπειτα, αποφασίσαμε να μιλήσουμε για την παιδική κακοποίηση, αφού πιστεύουμε ότι τα παιδιά είναι το μέλλον. Αποτελούν ένα ευάλωτο κομμάτι της κοινωνίας –αυτό ακριβώς είναι που τα καθιστά εύκολο στόχο- που χρειάζεται όλοι να προστατεύσουμε και να διασφαλίσουμε ότι θα μεγαλώσει με ασφάλεια και αγάπη».
Σ.Ρ.: «Το θέμα της Εμπορίας Ανθρώπων, το συναντήσαμε έντονα ερευνώντας τις δυο προηγούμενες παραγωγές μας. Έτσι αποφασίσαμε να μιλήσουμε για αυτό το “αόρατο” έγκλημα που χαρακτηρίζεται ως σπάνιο και μόνο σπάνιο δεν είναι, που δεν κοιτά ηλικία, εθνικότητα ή φύλο. Προσπαθούμε να δώσουμε φωνή σε όλους αυτούς που υποφέρουν στα σκοτάδια, που νομίζουμε πως ζουν σε κάποια μακρινή δυστοπία, και μόνο μακριά μας δεν είναι…».
Ποιος είναι ο στόχος σας με το «Εμπόριο»;
Ν.Κ.: «Η Εμπορία Ανθρώπων είναι μια μορφή βίας, ένα έγκλημα με ανησυχητικές διαστάσεις. Μας ενδιαφέρει οι άνθρωποι που θα δουν το “Εμπόριο”, να προβληματιστούν, να ενημερωθούν και –μακάρι- να κινητοποιηθούν με στόχο την καταπολέμηση του φαινομένου… Πρέπει να αντιληφθούμε όλοι μας τη βαρύτητα και τον αντίκτυπο που έχει η οποιαδήποτε πράξη μας ή πιο σωστά, η έλλειψη πράξης μας».
Πόσο διαφορετική είναι η προετοιμασία μιας παράστασης που στηρίζεται σε μαρτυρίες ανθρώπων και ειδική μελέτη, συγκριτικά με ένα έτοιμο θεατρικό έργο;
Σ.Ρ.: «Από τη στιγμή που επιλέγεται ένα θέμα για το οποίο επιθυμούμε να μιλήσουμε, ξεκινά μια μακρά περίοδος συλλογικής έρευνας. Μαρτυρίες, ιστορίες, συνεντεύξεις, βιβλία, ντοκιμαντέρ, μελέτες, εργασίες, συζητήσεις με ειδικούς, ανάλυση και σκέψη. Γνώμονας για εμάς είναι η παρουσίαση της πραγματικότητας κάθε ανθρώπου με τον εγκυρότερο τρόπο, με σεβασμό και ενσυναίσθηση».
Ν.Κ.: «Το θεατρικό κείμενο στα έργα μας, εφόσον μιλάμε για θέατρο ντοκουμέντο, διαμορφώνεται από τα ίδια τα στοιχεία της έρευνας και μελέτης μας, άρα πρέπει η έρευνά μας να είναι ουσιώδης, ολοκληρωμένη και με διασταυρωμένα στοιχεία, για την αρτιότερη ενημέρωση».
Πώς προέκυψε η συνάντηση με τον σκηνοθέτη Κοραή Δαμάτη και ποιο είναι το μυστικό της επιτυχημένης -καθώς φαίνεται μετά από τρεις θεατρικές παραγωγές- συνεργασίας σας;
Α.Τ.: «Ο Κοραής Δαμάτης ήταν δάσκαλός μας στη δραματική σχολή. Από τότε θαυμάζουμε την ιδιαίτερη σκοπιά και προσέγγιση που έχει πάνω στα έργα τα οποία δουλεύει. Όταν αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε την Ανδρομέδα, απευθυνθήκαμε σε αυτόν για συμβουλές, καθοδήγηση και με την ελπίδα να αναλάβει τη σκηνοθεσία της πρώτης μας παραγωγής. Έτσι ξεκίνησε αυτό το ταξίδι…»
Φ.Γ.: «Το μυστικό της συνεργασίας αυτής είναι τα κοινά μας πιστεύω και αντιλήψεις, και ,κυρίως, ο τρόπος με τον οποίο δουλεύει ο κ. Δαμάτης ως σκηνοθέτης. Έχει έναν προσωπικό τρόπο να σε περνάει μέσα από πολλά διαφορετικά στάδια, οδηγώντας σε σταδιακά στο να καταφέρεις να αγγίξεις τον ρόλο με τη μεγαλύτερη δυνατή ειλικρίνεια και σεβασμό.»
Τι επιπτώσεις έχει σε μια θεατρική ομάδα η μακρά περίοδος της καραντίνας που περάσαμε;
Φ.Γ.: «Πολλές. Τις περισσότερες, ίσως, δεν τις έχουμε αντιληφθεί ακόμα. Η απουσία από τη σκηνή και, κυρίως, από τη διαδικασία προβών επηρεάζει, δημιουργεί μια απόσταση, χρειάζεσαι παραπάνω χρόνο για να εγκλιματιστείς. Ωστόσο, αξιοποιήσαμε αυτόν τον χρόνο της καραντίνας για αναζήτηση νέων ερευνητικών θεμάτων και νέων στόχων της ομάδας».
Α.Τ.: «Αν και ματαιώθηκαν όνειρα, σχέδια και προγραμματισμοί -κάτι που βέβαια ισχύει τόσο για μας όσο και για τους περισσότερους ανθρώπους γύρω μας- προσπαθήσαμε, όμως, να παραμείνουμε ενεργές, μέσα σε ένα καθόλου ευνοϊκό πλαίσιο για τον τομέα των τεχνών. Σε αυτό, λοιπόν, το πλαίσιο γράψαμε το “Εμπόριο” και ανασυνταχθήκαμε για τα επόμενά μας βήματα.
Μελλοντικά σχέδια;
Ν.Κ.: «Υπάρχουν ήδη κάποιες σκέψεις και ιδέες για τα επόμενα βήματα που σκοπεύουμε να ακολουθήσουμε».
Σ.Ρ.: «Το μόνο σίγουρο είναι ότι θέλουμε να συνεχίσουμε να λέμε ιστορίες που να μας θυμίζουν πόσο εύκολο είναι ένας άνθρωπος να χάσει την υπόστασή του».
Φ.Γ.: «Να συνεχίσει η Ανδρομέδα, η ομάδα μας, να μιλά για θέματα που πρέπει να ειπωθούν, να συζητηθούν».
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Συγγραφή έργου/σύνθεση κειμένων: Κοραής Δαμάτης & Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα
Σκηνοθεσία – Σχεδιασμός φωτισμών: Κοραής Δαμάτης
Σκηνικά – κοστούμια: Παύλος Ιωάννου
Παίρνουν μέρος: Φανή Γρύλλη, Ντίνα Κούκου, Απόστολος Μπαχαρίδης, Σοφία Ρούβα, Αναστασία Τσούτση Νεκτάριος Φαρμάκης
Ακούγονται οι φωνές των: Κοραή Δαμάτη, Μιχάλη Καλαμπόκη, Περικλή Μοσχολιδάκη, Τζίνη Παπαδοπούλου, Μαίρη Σταυρακέλλη, Μαρία Φιλίππου
AΝΟΙΧΤΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ
Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα, στο πλαίσιο της παράστασης «Εμπόριο», διοργανώνει τις Κυριακές 7 και 14 Νοεμβρίου, στο Θέατρο Radar, ανοιχτές συζητήσεις με το κοινό, μετά το τέλος της παράστασης, διάρκειας μιας ώρας.
Ώρα έναρξης της παράστασης: 7μμ.
Ώρα έναρξης της ανοιχτής συζήτησης: 8.30μμ.
Στις 7 Νοεμβρίου θα συμμετάσχουν:
- Ο Ηρακλής Μοσκώφ, Εθνικός Εισηγητής για την καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων του Υπουργείου Εξωτερικών
- Ο Γιώργος Βανικιώτης, Μέλος της Ομάδας Εμπειρογνώμων για την καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων (GRETA) του Συμβουλίου της Ευρώπης
- Η Θεοδώρα Γιαννή, Κοινωνική Λειτουργός και Υπεύθυνη της Ομάδας Διαχείρισης του Εθνικού Μηχανισμού Αναφοράς για την Προστασία των Θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΕΚΚΑ)
- Η Χρυσάνθη Ζαχάρωφ, Δικηγόρος σε θέματα Εμπορίας Ανθρώπων της Οργάνωσης Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες (ΕΣΠ)
Στις 14 Νοεμβρίου θα συμμετάσχουν:
- Η Ντιάνα Μάνεση, Διδάκτωρ κοινωνικής ανθρωπολογίας, ερευνήτρια/ εκπαιδεύτρια στο Κέντρο Γυναίκειων Μελετών και Ερευνών “Διοτίμα”
- Ο Δημήτρης Κοντούδης, Υπεύθυνος Εκπαιδεύσεων για την Α21 στην Ελλάδα
- Η Δρ. Φιόρη Zαφειροπούλου PM O.Π.A., Συντονίστρια Fashion Revolution & SOFFA
- Η Κατερίνα Πάσχου, Ψυχολόγος – Σύμβουλος σε θέματα έμφυλης βίας της Οργάνωσης Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, ΕΣΠ
Τις συζητήσεις θα συντονίζουν τα μέλη της Θεατρικής Ομάδας Ανδρομέδα.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]