Skip to main content

Άννα Καρίνα – Διαδικτυακό αφιέρωμα στη μούσα της Nouvelle Vague

Με τη συμπλήρωση ενός χρόνου από τη μεγάλη απώλεια της Άννα Καρίνα, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος (online.tainiothiki.gr) συνδιοργανώνουν ένα διαδικτυακό αφιέρωμα στη μούσα της Nouvelle Vague.

Από τις 8 έως και τις 14 Δεκεμβρίου, οι σινεφίλ θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν έξι από τις αριστουργηματικές ταινίες της ηθοποιού που λάτρεψε ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, την υπογραφή του οποίου φέρουν τρεις από τις ταινίες του αφιερώματος με πρωταγωνίστρια την τότε σύζυγό του.

Στο «Une femme est une femme» (Η γυναίκα είναι γυναίκα), την τρίτη μόλις μεγάλου μήκους της μακρόχρονης καριέρας της ηθοποιού, η οποία κυκλοφόρησε στην Ελλάδα με τον τίτλο «Η Κυρία θέλει έρωτα», η Άννα Καρίνα υποδύεται την Άντζελα, μια νεαρή στριπτιζέζ που θέλει να γίνει μητέρα. Το 1965 που κυκλοφορεί το «Pierrot le Fou» (Ο τρελός Πιερρό), η ταινία κρίνεται ακατάλληλη για ανηλίκους και απαγορεύεται, με την αιτιολογία ότι προωθεί την «ηθική και νοητική αναρχία». Στο εκρηκτικό road-movie, η Καρίνα ερμηνεύει την αινιγματική και καταδιωγμένη Μαριάν.

Τέλος, στην αριστουργηματική ταινία επιστημονικής φαντασίας «Alphaville» (Αλφαβίλ) μεταφερόμαστε στην ομότιτλη διαστημική πόλη, όπου έχουν απαγορευτεί τα συναισθήματα.  Η Καρίνα υποδύεται την κόρη του τυραννικού Καθηγητή φον Μπράουν, όταν εμφανίζεται στη ζωή της ο μυστικός πράκτορας Λέμμυ Κώσιον.

Εκτός από τις τρεις ταινίες του μεγάλου Γάλλο-Ελβετού σκηνοθέτη, το αφιέρωμα περιλαμβάνει και την ταινία «La Religieuse» (Η μοναχή), του Ζακ Ριβέτ, που παραμένει στην ιστορία ως το μεγαλύτερο σκάνδαλο κρατικής λογοκρισίας στον κινηματογράφο στα χρονικά της Γαλλίας. Το 1967 που πρωτοκυκλοφόρησε, έπειτα από έντονες κριτικές εναντίον της απαγόρευσής της, βρήκε άμεσα  τον δρόμο της επιτυχίας.

Η ταινία «L’Assassin Musicien» (Ο δολοφόνος μουσικός), η πρώτη μεγάλου μήκους του Μπενουά Ζακό, κινηματογραφική διασκευή ενός μυθιστορήματος του Ντοστογιέφσκι, εξιστορεί την κάθοδο στην τρέλα και το έγκλημα ενός νεαρού κλαρινετίστα.

Τέλος, η ταινία «Η ζωή μας μαζί» (Vivre Ensemble) αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Άννα Καρίνα. Πρόκειται για μια δραματική κωμωδία που διαδραματίζεται στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη των αρχών του ’70 και αφηγείται την τρικυμιώδη σχέση ενός ζευγαριού. Δεν είναι τυχαίο ότι το Φεστιβάλ Καννών έκανε κεντρική του αφίσα, το 2018, τον αποκατεστημένο «Τρελό Πιερό» και το θρυλικό φιλί των Καρίνα και Μπελμοντό.

Η Άννα Καρίνα περισσότερο από κάθε άλλη πρωταγωνίστρια του Γκοντάρ, ακόμη και από την Μπαρντό, ενσάρκωσε το πορτρέτο της νέας γυναίκας -σαγηνευτική, μυστηριώδης, άλλοτε καταστροφική και άλλοτε απελευθερωτική και αλληλέγγυα.

Εκτός από τον κινηματογράφο, έκανε επίσης και καριέρα ως τραγουδίστρια, κυρίως στο πλευρό του Σερζ Γκενσμπούρ, ενώ ασχολήθηκε και με τη συγγραφή μυθιστορημάτων. Το 1972, ίδρυσε τη δική της εταιρεία παραγωγής και έκανε το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με το «Η ζωή μας μαζί» (Vivre ensemble, 1973), το οποίο προβλήθηκε στο 26ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών.

Απεβίωσε στις 14 Δεκεμβρίου του 2019, σε ηλικία 79 ετών.

[email protected]