Η σύντομη ζωή του υπήρξε βίαιη και ταραχώδης, αλλά και πρωτόγνωρα δημιουργική. Ο σκηνοθέτης που, μέσα σε 13 χρόνια, κατάφερε να δημιουργήσει 41 ταινίες μεγάλου μήκους, ρεκόρ αξεπέραστο στην ιστορία του κινηματογράφου, ο Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ (1945 – 1982), εμπνέει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ).
Το διάσημο θεατρικό του έργο «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ», που μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον ίδιο τον Φασμπίντερ, αποτυπώνοντας τον ανεκπλήρωτο έρωτα μιας σχεδιάστριας μόδας για μια νεαρή γυναίκα, ο οποίος την οδηγεί στην απόλυτη παρακμή, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της Κορίνας Βασιλειάδου και του Χάρη Πεχλιβανίδη, στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, στη Θεσσαλονίκη (Εθνικής Αμύνης 2 – Θεσσαλονίκη).
Όσα κρύβονται πίσω από την αναζήτηση της αγάπης
«Πιστεύω πως ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να χρειάζεται έναν άλλον άνθρωπο, αλλά… δεν έχει μάθει πώς να ζει μαζί με τον άλλον». Γύρω από αυτήν τη διαπίστωση, ο Φασμπίντερ ύφανε τα «Πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ», ένα έργο με έξι γυναικείους χαρακτήρες, που συμπυκνώνει στις μεταξύ τους σχέσεις την προσπάθεια για συνύπαρξη, αλλά και τα παιχνίδια εξουσίας, την προσκόλληση και τους κοινωνικούς ρόλους που κρύβονται πίσω από την αναζήτηση της αγάπης.
Όλα διαδραματίζονται σε ένα αστικό σαλόνι της Δυτικής Γερμανίας, τη δεκαετία του 1970, όπου έξι γυναίκες, που ανήκουν σε διαφορετικές γενιές, παίζουν η κάθε μια τον ρόλο της στην ερωτική ιστορία της διάσημης σχεδιάστριας μόδας, Πέτρα φον Καντ.
«Θα ήταν δυσβάσταχτο χωρίς ένα μοίρασμα»
«Στα “Πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ”, παρακολουθούμε έναν κόσμο γυναικών που έχουν εσωτερικεύσει τα κυριαρχικά μοντέλα εξουσίας και τα αναπαράγουν σε όλες τις πιθανές μεταξύ τους σχέσεις» εξηγεί η Κορίνα Βασιλειάδου. «Με συγκινεί και με θυμώνει ταυτόχρονα η επιταγή του έργου για ένα “μαζί” των ανθρώπων, που συνεχώς αποτυγχάνει. Πώς απομονώνονται οι άνθρωποι και πώς τα καταφέρνουν τόσο καλά σε αυτό; Πώς μεταμορφώνονται (μεταμορφωνόμαστε) τόσο συχνά σε αυτό που κατηγορούν (κατηγορούμε); Ποιο είναι, τελικά, το τίμημα της ελευθερίας στις σχέσεις μας με τους άλλους;
Το έργο, μαζί με όλα τα ζητήματα που ανοίγει, θα ήταν δυσβάσταχτο χωρίς ένα μοίρασμα. Και έτσι, από εδώ και στο εξής, η παράσταση αφιερώνεται, από πλευράς μου, στην ορμή των νεοφώτιστων, στις ευκαιρίες που χάνονται, στη μάχη της συνύπαρξης, στην άνευ όρων αγάπη που μιλά σε γλώσσα ακατάληπτη, στη σιωπή μπροστά στην ομορφιά. Σε αυτό το μυστήριο».
«Οι ίδιοι θολώσαμε τα μάτια μας»
Με τη σειρά του, ο Χάρης Πεχλιβανίδης σημειώνει: «Αφήσαμε τη λαγνεία για κατάκτηση να σπαταλήσει τον περιορισμένο χρόνο μας. Επιτρέψαμε στην ιδιοτελή αγάπη να διαλύσει και την παραμικρή ηλιαχτίδα ειλικρίνειας που μπορεί να μας έχει απομείνει. Αρεσκόμαστε στο να ακούμε και να λέμε ψέματα, γιατί αυτό κρύβει ακόμα πιο πολύ – και πιο έξυπνα – τη φοβισμένη μικρότητά μας. Οι ίδιοι θολώσαμε τα μάτια μας, γιατί η πραγματικότητα μας εμποδίζει να συνεχίσουμε να ζούμε όπως γνωρίζουμε, υποταγμένοι σε εφήμερες ανούσιες συνήθειες.
Τοποθετήσαμε τη συμβίωση με τον άλλον σε ρομαντικές αφηγήσεις και επιλέξαμε την επιβίωση για οδηγό μας. Κυνηγάμε, μέρα με τη μέρα, στόχους που θεωρούμε ότι έχουν ανοδική πορεία, γιατί έτσι αντιλαμβανόμαστε την πρόοδο, την ευτυχία. Βουτηγμένοι στην ημιμάθεια, μετατρέψαμε το οξυγόνο σε λάσπη – και αυτό δεν μας ενοχλεί. O κόσμος του Φασμπίντερ. Ο κόσμος μας. “Καληνύχτα και καλή τύχη”».
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας, σκηνοθεσία: Κορίνα Βασιλειάδου – Χάρης Πεχλιβανίδης, σκηνικά – κουστούμια – σκηνικά αντικείμενα: Διδώ Γκόγκου – Ελένη Κανακίδου – Σόνια Σαμαρτζίδου, μουσική σύνθεση: Μίνως Μάτσας, κίνηση: Σοφία Παπανικάνδρου, φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, βοηθοί σκηνοθέτη: Ιωάννα Ντάτση – Μαρία Μεντερίδου, φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου, οργάνωση παραγωγής: Εύα Κουμανδράκη. Παίζουν: Αγγελική Παπαθεμελή (Πέτρα φον Καντ), Ιφιγένεια Δεληγιαννίδη (Βαλερί φον Καντ), Στεφανία Ζώρα (Γκάμπι φον Καντ), Ειρήνη Κυριακού (Κάριν Τιμ), Μαριάνθη Παντελοπούλου (Μαρλένε), Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου (Σιντονί φον Γκράζεναμπ).
Πληροφορίες
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών – Φουαγιέ: Εθνικής Αμύνης 2 – Θεσσαλονίκη. Η παράσταση είναι ακατάλληλη. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη: 18.00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 21:00, Κυριακή 19:00. Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη και Πέμπτη: γενική είσοδος: 5 ευρώ, Παρασκευή: κανονικό: 10 ευρώ, εκπτωτικό (φοιτητικό, άτομα άνω των 65 ετών): 8 ευρώ, ομαδικό (για κρατήσεις άνω των 20 ατόμων): 7 ευρώ, Σάββατο και Κυριακή: κανονικό: 13 ευρώ, εκπτωτικό (φοιτητικό, άτομα άνω των 65 ετών): 8 ευρώ, ομαδικό (για κρατήσεις άνω των 20 ατόμων): 7 ευρώ, άνεργοι: για όλες τις παραγωγές του ΚΘΒΕ, δωρεάν Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή (για περιορισμένο αριθμό θέσεων), ατέλειες: εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, ισχύουν ατέλειες ΕΣΗΕΜΘ, ΕΣΗΕΑ, ΣΕΗ, τμημάτων θεάτρου, δραματικών σχολών, σκηνοθετών, ΑΜΕΑ: δωρεάν, πολύτεκνοι: 5 ευρώ, δάσκαλοι – καθηγητές: 10 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία ΚΘΒΕ, τηλεφωνικά: 2315 200200, ηλεκτρονικά: ntng.gr.