Skip to main content

Η Λυρική… είδε τον «Πάπα!»

Σχεδόν έναν αιώνα μετά την πρώτη της παρουσίαση, η οπερέτα του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, «Θέλω να δω τον Πάπα!», ενθουσίασε το κοινό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ), στην πρεμιέρα που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 14 Φεβρουαρίου, στο κατάμεστο Θέατρο Ολύμπια.

Έργο διαχρονικό και… σκανδαλώδες, που ασκεί βιτριολική κριτική στον θεσμό της οικογένειας μέσα από το χιούμορ, αλλά και την ιδιαίτερη μουσικοθεατρική επινοητικότητά του. Εντούτοις, παρά την τεράστια επιτυχία που σημείωσε στην πρώτη του παρουσίαση το 1920, ήταν τέτοια η αντίδραση που ξεσήκωσε, ώστε για πολλά χρόνια έμεινε στην λήθη.

Η νέα παραγωγή της ΕΛΣ σηματοδοτεί και την πρώτη παρουσίαση της οπερέτας αυτής στην πολυετή ιστορία της.
Ο σπουδαίος θεατράνθρωπος Βασίλης Παπαβασιλείου έστησε μια υπέροχη παράσταση, συνεπή στο πνεύμα του έργου και την εποχή όπου διαδραματίζεται. Συνοδοιπόροι του ο Γιώργος Ζιάκας στα σκηνικά και τα κοστούμια, η Ελευθερία Ντεκώ στους φωτισμούς και ο Φώτης Διαμαντόπουλος στην κινησιολογία.

Ο Ανδρέας Τσελίκας διεύθυνε την Ορχήστρα της ΕΛΣ, ενώ ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος την Χορωδία του οργανισμού.
Οι πρωταγωνιστές της Λυρικής Έλενα Κελεσίδη, Δημήτρης Πακσόγλου, Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη, Βαγγέλης Χατζησίμος, Γεωργία Ηλιοπούλου, Παύλος Μαρόπουλος, Κώστας Ντότσικας, Νίκος Τσαούσης, Μανώλης Λορέντζος, αλλά και ο ηθοποιός Θανάσης Δήμου ζωντάνεψαν με επιτυχία τους χαρακτήρες του Σακελλαρίδη, σημειώνοντας εξαιρετικές ερμηνείες.

Ο πόθος της νεόνυμφης Άννας

Η υπόθεση της οπερέτας αφορά τον διακαή πόθο της νεόνυμφης Άννας να δει τον… Πάπα κατά τη διάρκεια του γαμήλιου ταξιδιού της με τον Αδριανό στην Ιταλία. Καθώς ο σύζυγός της δεν εκπλήρωσε την επιθυμία της, το ζευγάρι διέκοψε το «μήνα του μέλιτος» και επέστρεψε. Ακούγοντας τις συμβουλές της μητέρας της, η Άννα οδήγησε τα πράγματα στα άκρα. Όταν, όμως, συνειδητοποιεί ότι με τη στάση της κινδυνεύει να διαλύσει το γάμο και να χάσει τον αγαπημένο σύζυγό της, αλλάζει συμπεριφορά. Οι παρεξηγήσεις λύνονται και η κατάληξη του έργου είναι για όλους αίσια.

Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στο θέατρο Παπαϊωάννου, από τον ομώνυμο θίασο, στις 6 Ιουλίου του 1920. Είχε ολοκληρωθεί από τον συνθέτη του μερικούς μήνες νωρίτερα, τον Μάρτιο του ίδιου χρόνου. Σημείωσε άμεση επιτυχία, ενώ το ομότιτλο τραγούδι όχι μόνο τραγουδήθηκε, αλλά έγινε και νούμερο επιθεωρήσεων και οπωσδήποτε το μεγάλο σουξέ της χρονιάς. Δόθηκαν 72 παραστάσεις του έργου μέσα στο 1920, κατατάσσοντάς το έτσι στις μεγάλες επιτυχίες της εποχής.

Ωστόσο, ήδη από την έναρξη των παραστάσεων υπήρξαν αντιδράσεις από την Καθολική Εκκλησία, που διαμαρτυρήθηκε για το σκανδαλιστικό περιεχόμενο της οπερέτας και τη γελοιοποίηση του προκαθήμενού της. Το αποκορύφωμα της σκανδαλώδους διαδρομής του έργου ήρθε στις 11 Δεκεμβρίου του 1921, όταν το ομότιτλο τραγούδι έγινε αφορμή ενός φόνου μπροστά από την Καθολική Εκκλησία του Πειραιά. Εξαιτίας του γεγονότος αυτού, τα επόμενα χρόνια το έργο παίχθηκε υπό άλλους τίτλους, ενώ στην επιθυμία της πρωταγωνίστριας Άννας, που αποτελεί την εκκίνηση της πλοκής, ο Πάπας αντικαταστάθηκε από τον Πουτσίνι.

Πληροφορίες
Θέατρο Ολύμπια: Ακαδημίας 59 – 61, Αθήνα (στάση Μετρό: Πανεπιστήμιο), τηλ.: 210 3643725. Παραστάσεις: 18, 20, 21 και 22 Φεβρουαρίου και στις 17 και 19 Απριλίου, στις 8 το βράδυ. Τιμές εισιτηρίων: 40, 30, 25, 15 παιδικό – φοιτητικό) ευρώ, θέσεις περιορισμένης ορατότητας: 20, 12, 7 ευρώ, ειδικές προσφορές: την Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου, όλες οι κατηγορίες εισιτηρίων διατίθενται με έκπτωση 15%, στο πλαίσιο της κοινωνικής τιμολογιακής πολιτικής της ΕΛΣ. Προπώληση: ταμεία θεάτρου (Τρίτη – Κυριακή: 9.00 – 21.00, Δευτέρα: 9.00 – 16.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: nationalopera.gr.

naftemporiki.gr