Το «Κουκλόσπιτο» του Ίψεν τελειώνει με τη Νόρα να εγκαταλείπει τον άντρα και τα παιδιά της και να φεύγει, κλείνοντας πίσω της την πόρτα. Με το άνοιγμα της ίδιας πόρτας, αλλά δύο δεκαετίες μετά, ξεκινά η καινούρια κωμωδία του Lucas Hnath «Το Κουκλόσπιτο-Μέρος Δεύτερο». Η παράσταση παρουσιάζεται στο Θέατρο Άνεσις, σε σκηνοθεσία Μανώλη Δούνια [λεωφ. Κηφισίας 14].
Η Νόρα επιστρέφει στο σπίτι μετά από 20 χρόνια. Tι έχει, όμως, αλλάξει για την ίδια αλλά και για τους άλλους χαρακτήρες του έργου στα χρόνια που έλειψε; Και, το σημαντικότερο, έχει άραγε αλλάξει κάτι για την κοινωνία -για το σημερινό κοινό της εποχής του #Metoo-, 142 χρόνια αφότου οι θεατές της πρεμιέρας έμειναν εμβρόντητοι με την απόφασή της να φύγει;
Στο έργο, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την Άννα Μαρία -υπηρέτρια και φίλη της Νόρας, ερμηνεύει η Ντίνα Μιχαηλίδου. Με την αγαπημένη ηθοποιό, είχαμε τη χαρά να μιλήσουμε.
Να ξεκινήσουμε από «Το Κουκλόσπιτο» του Χένρικ Ίψεν; Ποια η σχέση του με το έργο του Hnath;
«Το έργο του Lucas Hnath ακροβατεί πάνω στα γεγονότα τού τότε, δανειζόμενο στιγμές, σχέσεις, καταστάσεις, για να φτιάξει ένα καινούριο σύμπαν, ένα άλλο Κουκλόσπιτο, με ήρωες πιο ώριμους, πιο κατασταλαγμένους, πιο έτοιμους για συμφιλίωση».
Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την υπόθεση του έργου;
«Η υπόθεση του έργου είναι απλή: H Νόρα γυρίζει μετά από είκοσι χρόνια στο σπίτι που εγκατέλειψε, για να διεκδικήσει αυτό που χρειάζεται. Τι χρειάζεται όμως; Αυτό θα το μάθει ο θεατής μέσα από έξυπνο, γουντιαλενικό χιούμορ και διακριτικές δόσεις σουρεαλισμού».
Ποια κεντρικά θέματα συναντάμε στον πυρήνα του;
«Μέσα από το έργο αναπτύσσονται τα γνωστά ερωτήματα του Ίψεν, αλλά και όλων μας ως κοινωνία: Oι σχέσεις των δύο φύλων, οι διαφορές στο πώς αντιμετωπίζεται ο άνδρας και η γυναίκα, ο γάμος, οι γονεϊκές σχέσεις, η αγάπη!»
Μιλήστε μας για τον ρόλο που ερμηνεύετε.
«Η Άννα Μαρία είναι η υπηρέτρια και φίλη της Νόρας, το αντίθετό της. Ο άνθρωπος στον οποίο μπορεί κάποιος να στηριχτεί, να γίνει θυσία για τους άλλους, αυτός που δεν θα τολμήσει επαναστάσεις στο status quo. Είναι, όμως, εκείνη που θα καταλάβει τη διαφορετικότητας της Νόρας. Το κατά πόσο θα την αποδεχτεί, είναι κάτι που μένει στον καθένα να το κρίνει».
Κάποιο σχόλιό σας για τη σκηνοθετική ματιά του Μανώλη Δούνια;
«Η σκηνοθεσία του Μανώλη Δούνια είναι φρέσκια, τολμηρή, χωρίς να φοβάται το χιούμορ που κρύβει το έργο. Το αντιμετωπίζει με μέτρο και σεβασμό και ως προς την προϊστορία των ηρώων αλλά και ως προς την ώριμη εκδοχή τους, την οποία πραγματεύεται το δικό μας αμερικάνικο Κουκλόσπιτο».
Κάποιες σκέψεις, κάποια συναισθήματα από την επαφή σας με το έργο;
«Όταν διάβασα το κείμενο πρώτη φορά, είχα μια συγκεκριμένη αίσθηση γι’ αυτό. Πιο σοβαρή, πιο αυστηρή, αν θέλετε, και με ξάφνιασε ευχάριστα το χιούμορ και η λεπτή ειρωνεία που αναδύει. Ήταν πραγματικά μια έκπληξη για μένα».
Πλούσια η καλλιτεχνική σας πορεία. Θα επιλέξετε μια ξεχωριστή στιγμή της, να μοιραστείτε μαζί μας;
«Όταν αντιμετώπισα για πρώτη φορά το έργο του Μπρεχτ, την περίφημη αποστασιοποίησή του. Ήταν από τις δυσκολότερες μέρες μου! Ήμουν σε άγνωστα νερά, θα έλεγα. Αυτή η συνάντηση με έναν από τους μεγάλους του θεάτρου, με έμαθε να μη παίρνω τίποτα δεδομένο και να είμαι ταπεινή».
Θα θέλατε να μας αναφέρετε κάποιο ή κάποια πρόσωπα που ξεχωρίσατε μέσα από τις συνεργασίες που έχετε όλα αυτά τα χρόνια;
«Μετά από τριάντα επτά χρόνια δουλειάς, υπάρχουν πολλοί που αγαπώ και θαυμάζω».
Θα μας πείτε δυο λόγια και για τη συμμετοχή σας στο σήριαλ «Έρωτας με Διαφορά», όπου, για δεύτερη χρονιά, ερμηνεύετε τη Μάρω –μια ανατρεπτική πεθερά;
«Η Μάρω είναι η πεθερά και η γιαγιά που θα θέλαμε όλοι! Είμαι πολύ χαρούμενη που την ενσάρκωσα και πολύ πολύ τυχερή για όσα μου πρόσφερε. Βλέπετε, και οι ρόλοι μάς προσφέρουν τα δώρα τους. Είναι ένας έντιμος, καθαρός χαρακτήρας, γεμάτος από ζωή και ουσία. Πολύ χάρηκα που τη γνώρισα!»
Μια χρήσιμη συμβουλή που σας έχουν δώσει;
«Οι Κινέζοι έχουν ένα γνωμικό: “H τύχη χτυπάει την γελαστή πόρτα!” Το θυμάμαι πάντα στις δύσκολες μέρες. Η χαρά είναι επιλογή».
Κάτι που αγαπάτε στην Ελλάδα;
«Αγαπώ τη χώρα μου γενικά -τον ήλιο, την τρέλα, τους Έλληνες».
Κάτι που θα θέλατε να αλλάξει στη χώρα μας;
«Θα ήθελα να αλλάξει η αντιμετώπιση της πολιτείας απέναντι στον πολιτισμό. Πόσες φορές θα το πούμε, μέχρι να γίνει πραγματικότητα;»
Μια αγαπημένη σας συνήθεια;
«Να ταξιδεύω»
Διαβάζετε κάποιο βιβλίο αυτή την περίοδο;
«Διαβάζω την ιστορία της μεσαιωνικής Αθήνας -είναι συγκλονιστική αυτή η περίοδος».
Να κλείσουμε με στίχους ενός τραγουδιού;
«“Η ζωή αλλάζει δίχως να κοιτάζει τη δική μας μελαγχολία”, Διονύσης Σαββόπουλος».
Ταυτότητα Παράστασης
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Μανώλης Δούνιας, Σκηνικά: Δημήτρης Πολυχρονιάδης, Κοστούμια: Εύα Νάθενα, Μουσική: Λόλεκ, Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος, Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Σωτηριανάκου, Βοηθός ενδυματολόγου: Δάφνη Φωτεινάτου, Παραγωγή: Kart Productions-Μαρία Ξανθοπουλίδου
Ερμηνεύουν: Ναταλία Τσαλίκη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Ντίνα Μιχαηλίδου, Δήμητρα Βήττα.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]