Μια νύχτα του 1749, εν μέσω κακοκαιρίας, το ολλανδικό πλοίο «Amsterdam», της Βρετανικής Εταιρείας Ανατολικών Ινδιών, χτύπησε σε ξέρα, ανοικτά των ακτών του Χάστινγκς στη δυτική Αγγλία. Τώρα, μία ομάδα αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων και ναυπηγών, σχεδιάζει να μετατρέψει το ναυάγιο του 18ου αιώνα σε υποβρύχιο Μουσείο.
Το μεγαλεπήβολο εγχείρημα έχει αναλάβει μια ομάδα που αποτελείται από τον αρχαιολόγο της πόλης του Άμστερνταμ Jerzy Gawronski, τις εταιρείες Deloitte και Mammoet, τα ναυπηγεία VEKA και το αρχιτεκτονικό γραφείο ZJA.
Το «Amsterdam» θα εκτεθεί σε έναν μεγάλο κόλπο που θα φιλοξενήσει το υποβρύχιο Μουσείο. Το πλοίο, μήκους 40 μέτρων, κόλλησε και ήταν αδύνατο να κυβερνηθεί. Οι 330 ναύτες, ξυλουργοί, στρατιώτες, αξιωματικοί και επιβάτες βγήκαν όλοι σώοι και αβλαβείς στις ακτές. Όμως, το σκάφος και όλο το φορτίο βυθίστηκε αργά κάτω από εφτά μέτρα άμμου.
Το διατηρημένο φορτίο παραμένει, μέχρι σήμερα, στο σημείο του ναυαγίου και προσφέρει μία μοναδική αρχαιολογική ευκαιρία για μελέτη του εμπορίου και της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Το σχέδιο περιλαμβάνει τη μεταφορά του πλοίου μαζί με «πολλή άμμο και λάσπη» στο Άμστερνταμ και την «εξερεύνησή» του στον βυθό, σε μία προκυμαία με υποβρύχια παράθυρα.
Η επίσκεψη στο υποβρύχιο Μουσείο θα θυμίζει πολύ την είσοδο σε θέατρο. Αρχαιολόγοι θα αναλάβουν την υποβρύχια ανασκαφή και το κοινό θα μπορεί να δει από κοντά το πλοίο καθώς και την πορεία των ερευνών. Ένα κουβούκλιο θα καλύψει το μέρος της προκυμαίας που θα τοποθετηθεί το ναυάγιο.
Οι τεχνικοί θα εγκαταστήσουν έναν θόλο στην αποβάθρα του, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ερευνητική εγκατάσταση και χώρος για επισκέπτες. Ο συνδυασμός τεχνολογίας και πολιτιστικής κληρονομιάς που οργανώνεται με αυτόν τον τρόπο σκοπεύει να παρουσιάσει μια νέα ιστορία του Άμστερνταμ και του ολλανδικού αποικιακού παρελθόντος.