Skip to main content

Φωτογραφικός φακός… «Σε κλίση»

Αμοργός, Μήλος, Πίνδος, Κέα, Σέριφος, Μυκήνες, Νάξος, Σούνιο, Μετέωρα, Ιωάννινα, Μάνη, Σίφνος, Άρτα, Άνδρος, Ευρυτανία, Μέτσοβο, Κέα, Αλόννησος είναι μερικά από τα μέρη του τόπου μας που εικόνες τους έχουν αποτυπωθεί μέσα από τον  φωτογραφικό φακό του Πλάτωνα Τσούλου.
       
Ο φωτογράφος συγκέντρωσε έγχρωμες, ασπρόμαυρες και πάντα μινιμαλιστικές εικόνες από περιηγήσεις του στα μέρη αυτά και τις παρουσιάζει στο λεύκωμα με τίτλο «Σε κλίση», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ολκός. Στο επίκεντρο του φακού του, αυτή τη φορά οι πλαγιές των βουνών -άλλοτε στο βάθος, άλλοτε σε «εκτυφλωτικά» κοντινά πλάνα, άλλοτε με αρχαιότητες να κοσμούν τις κορυφές τους, άλλοτε παρέα με θάλασσα, άλλοτε χιονισμένες, άλλοτε λουσμένες στο φως και άλλοτε πάλι βυθισμένες σε σκοτάδι.                   

Σε… «υπό-κλιση», μπροστά σε αυτές τις πλαγιές βουνών, ο φακός του Πλάτωνα Τσούλου αποτυπώνει πρωτίστως με δέος και σεβασμό, ενώ στη συνέχεια προσφέρει το βίωμά του με επαγγελματική αρτιότητα και, ταυτόχρονα, με ένα αεράκι  ερασιτεχνικής απόλαυσης. Αποτέλεσμα αυτών, ένα λεύκωμα που -ενώ προέρχεται από σαφώς προσωπικές αποτυπώσεις- μπορεί να οικειοποιηθεί από τον αναγνώστη που στις σελίδες του θα δει ολόδικά του βλέμματα, δικές του θύμησες, εικόνες,  ονειροπολήσεις, προσπάθειες και ελευθερίες. Στίχοι ελληνικών ποιημάτων του 20ού αιώνα  συνοδεύουν αριστοτεχνικά πολλές από τις φωτογραφίες, και μοιάζουν να έχουν βγει μέσα από αυτές, να έχουν γραφτεί γι’ αυτό που κοιτάς, για όσα στο νου σου έρχονται με αυτό που  κοιτάς. Και είναι αυτές ακριβώς οι στιγμές που το φωτογραφικό αυτό λεύκωμα μοιάζει να ξεπερνά τα όρια της εικόνας -αν αυτά υπάρχουν- και μπαίνει σε έναν χώρο, που θα μπορούσε, ίσως, να οριστεί ως προσωπική μυθιστορία του αναγνώστη.

Ο ίδιος ο φωτογράφος  αναφέρει στο Σημείωμά του: «Γωνίες, άξονες, κλίσεις… Η περιήγηση στη φύση προσφέρει σε κάθε φωτογράφο ευκαιρίες να κρατήσει τις στιγμές του, να θέσει τα δικά του όρια στο κάδρο. Να ορίσει την αρχή και το τέλος. Πολλές φορές, μια μικρή απόκλιση της φωτογραφικής μηχανής από τον κάθετο άξονα είναι αρκετή για να κάνει τη διαφορά, αλλάζοντας τις ισορροπίες, τη βασική θέση του θέματος, τη λογική της εικόνας.

Στο λεύκωμα με τίτλο “Σε κλίση”, οι αποκλίσεις από τα κέντρα ή τις νοητές ευθείες αναδεικνύονται από το ίδιο το θέμα. Από τους όγκους των βουνών, από τις πλαγιές τους που δεσπόζουν σε κάθε καρέ και επιβάλλουν τους όρους τους. Σε κατευθύνουν στα δικά τους κέντρα ή απόκεντρα. Δημιουργούν αθέατες – ελεύθερες περιοχές, παίζοντας το πρωί με τις σκιές που κρύβονται από τις ακτίνες του ήλιου, ενώ το βράδυ αναζητούν τις φωτεινές ανάσες του φεγγαριού.
       
Τα βουνά, ως ακίνητοι γίγαντες, περιχαρακώνουν το χώρο τους. “Μετρούν” τις διαστάσεις τους. Σχεδιάζουν νοητές ή εμφανείς γραμμές, δηλώνοντας το πού αρχίζουν και πού τελειώνουν. Αν τους πλησιάσεις χάνεις την αίσθηση του μεγέθους, των ισορροπιών, των αντιθέσεων. Χάνεις το ίδιο το θέμα, την ηρεμία και την ελευθερία που αποπνέει. Χάνεις το σημείο της αφετηρίας, την αίσθηση της σταθεράς… χάνεις και το άπειρο, την ομορφιά του μετέωρου».

Διακεκριμένος δημοσιογράφος, με ειδικότητα στο οικονομικό ρεπορτάζ, ο Πλάτων Τσούλος, διεθυντής σύνταξης στη Ναυτεμπορική, ασχολείται με τη φωτογραφία από το 1995 έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα 7 λευκώματα. Στο διάστημα αυτό  οργάνωσε τρεις ατομικές εκθέσεις, στην Ελλάδα, τη Σουηδία και τη Ρωσία. Συμμετείχε σε δύο ομαδικές εκθέσεις στην Αθήνα, δουλειά του δημοσιεύτηκε στον ημερήσιο Tύπο, ενώ φωτογραφίες του χρησιμοποιήθηκαν για τα εξώφυλλα δύο μυθιστορημάτων. Το 1990 ήταν βοηθός σκηνοθέτη στο ντοκιμαντέρ του Δημήτρη Μαυρίκιου «Aenigma Est» -που απέσπασε το 1ο βραβείο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]