Στην κατάμεστη Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ) πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου, η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα του «Ντον Κάρλο» του Τζουζέππε Βέρντι, σε μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ωγκέν και σκηνοθεσία Σερ Νίκολας Χάιτνερ.
Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Μετά από 4,5 ώρες απόλυτης προσήλωσης και σιωπής, το κοινό ξέσπασε σε θερμά χειροκροτήματα επιβραβεύοντας τους σπουδαίους πρωταγωνιστές, την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ. Η πεντάπρακτη εκδοχή του Ντον Κάρλο, την οποία ο Βέρντι παρουσίασε στη Μόντενα το 1886, παρουσιάστηκε χθες για πρώτη φορά στην Ελλάδα και θεωρείται αυτή που σφράγισε την 20ετή περιπέτεια της σύνθεσης του έργου από τον κορυφαίο Ιταλό συνθέτη. Η εξαιρετική μουσική σκιαγραφία των χαρακτήρων, το εντυπωσιακό χρώμα που προσφέρει η ορχηστρική γραφή, οι επιβλητικές σκηνές με τη συμμετοχή της χορωδίας έχουν ως αποτέλεσμα ο «Ντον Κάρλο» να αποτελεί το επιτυχέστερο παράδειγμα μεγαλόπρεπης όπερας και μια από τις σημαντικότερες δημιουργίες του Βέρντι.
Η μεγαλειώδης παραγωγή που παρουσιάζει η ΕΛΣ, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε το 2008 στο Λονδίνο και αποτελεί συμπαραγωγή της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου, της Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης και της Εθνικής Νορβηγικής Όπερας, επιβεβαίωσε τη φήμη που τη συνοδεύει ως ένα από τα πιο εντυπωσιακά και μεγαλόπρεπα ανεβάσματα του έργου. Η σκηνοθεσία του Χάιτνερ φώτισε τα σκοτεινά παιχνίδια εξουσίας μεταξύ εκκλησίας και κράτους και ανέδειξε με εντυπωσιακό τρόπο τους βασικούς χαρακτήρες του έργου. Τα μνημειώδη σκηνικά και τα κοστούμια –πολλά από τα οποία μοιάζουν να βγήκαν από τους πίνακες του Βελάσκεθ– του Μπομπ Κρώλεϋ, καθώς και οι υποβλητικοί φωτισμοί του Μαρκ Χέντερσον δημιούργησαν μια μοναδική ατμόσφαιρα που μετέφερε το κοινό στη σκοτεινή εποχή της Ιεράς Εξέτασης στην Ισπανία, όπου διαδραματίζεται η ιστορία του έργου.
Η ΕΛΣ εξασφάλισε για τον «Ντον Κάρλο» ένα σπουδαίο καστ διεθνούς επιπέδου με πρωταγωνιστές στην ακμή τους. Το κοινό αποθέωσε τον ανερχόμενο Αργεντινό τενόρο Μαρσέλο Πουέντε στον ρόλο του Ντον Κάρλο, τη σπουδαία Ιταλίδα υψίφωνο Μπάρμπαρα Φρίττολι στον ρόλο της Ελισάβετ των Βαλουά, τον κορυφαίο βαθύφωνο Αλεξάντερ Βινογκράντοφ, ο οποίος έπλασε έναν συγκλονιστικό και συγκινητικό Φίλιππο Β΄, την εντυπωσιακή μεσόφωνο Εκατερίνα Γκουμπάνοβα, που ερμήνευσε μια δυναμική Έμπολι, και τον διεθνώς αναγνωρισμένο βαρύτονο Τάση Χριστογιαννόπουλο, ο οποίος ερμήνευσε μοναδικά τον Ροντρίγκο. Μαζί τους, νεότεροι και διακεκριμένοι μονωδοί όπως οι Ράφαλ Σίβεκ, Πέτρος Μαγουλάς, Μιράντα Μακρυνιώτη κ.ά.
Ο φιλοξενούμενος καλλιτέχνης για τη σεζόν 19/20, αρχιμουσικός Φιλίπ Ωγκέν καθοδήγησε με ευαισθησία την Ορχήστρα της ΕΛΣ, η οποία ερμήνευσε μοναδικά την παρτιτούρα του Βέρντι. Εντυπωσιακή ήταν η Χορωδία της ΕΛΣ, υπό τον Αγαθάγγελο Γεωργακάτο.
Επόμενες παραστάσεις 13, 15, 19, 21, 28 Δεκεμβρίου 2019 & 2, 5 Ιανουαρίου 2020.