Ένας από τους πιο αυθεντικούς, πρωτοπόρους και επιδραστικούς Βρετανούς σκηνοθέτες, γνωστός στο ευρύ κοινό για τον «Άνθρωπο που Έπεσε στη Γη» με τον Ντέιβιντ Μπάουι, το «Performance» με τον Μικ Τζάγκερ και το «Don’t Look Now» με τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, αγαπητός στους γνήσια κινηματογραφόφιλους για το τολμηρό «Walkabout», ο Νίκολας Ρεγκ, πέθανε στο σπίτι του στο Λονδίνο, σε ηλικία 90 ετών.
Γεννημένος το 1928 στο Σέιντ Τζονς Γουντ στο βόρειο Λονδίνο, ο Ρεγκ άρχισε να αγαπάει τον κινηματογράφο όταν είδε για πρώτη φορά την ταινία «Babes in Toyland», με πρωταγωνιστές τον Χοντρό και τον Λιγνό. Ξεκίνησε την καριέρα του στον κινηματογράφο φτιάχνοντας τσάι και χτυπώντας την κλακέτα στα στούντιο του Μάριλμποουν το 1947, ενώ για λίγο καιρό δούλεψε και ως κάμεραμαν σε ταινίες όπως οι «Tarzan’s Greatest Adventures» του Τζον Γκίλμερμιν και «The Trials of Oscar Wilde» του Κεν Χιούζ.
Στις αρχές του ’60, ο Ρεγκ άρχισε να δουλεύει και ως βοηθός φωτογράφου στην ταινία του Ντέιβιντ Λιν «Ο Λόρενς της Αραβίας». Ο Λιν εντυπωσιάστηκε από τη δουλειά του και τον προσέλαβε και ως διευθυντή φωτογραφίας στην επόμενή του δημιουργία, το «Δόκτωρ Ζιβάγκο», αλλά ο καθένας είχε διαφορετική οπτική, με αποτέλεσμα ο Ρεγκ να απολυθεί και να αντικατασταθεί από τον Φρέντι Γιάνγκ, ο οποίος πήρε και όλα τα εύσημα για τη φωτογραφία της ταινίας όταν κυκλοφόρησε το 1965, αν και αρκετές σκηνές ήταν του Ρεγκ.
Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, ο Ρεγκ μαζί με τον Ντόναλντ Κάμελ σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία με τίτλο «Performance» με πρωταγωνιστή τον Μικ Τζάγκερ. Όμως, η ταινία που εκτόξευσε την καριέρα του στα ύψη ήρθε λίγα χρόνια αργότερα, το 1973, με το «Don’t Look Now» -ένα ψυχολογικό θρίλερ με πρωταγωνιστές τους Τζούλι Κρίστι και Ντόναλντ Σάδερλαντ.
Ο Ρεγκ συνεργάστηκε ξανά με έναν ακόμη ροκ σταρ για την επόμενή του ταινία -αυτή τη φορά με τον Ντέιβιντ Μπόουι στην ταινία «Ο Άνθρωπος που Έπεσε στη Γη», το 1976. Η ταινία με την αντισυμβατική φόρμα της δίχασε του κριτικούς, αλλά όταν έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο κατάφερε να κερδίσει τη Χρυσή Άρκτο, ενώ, μέχρι και σήμερα, θεωρείται μια από τις καλύτερες και σπουδαιότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας.
Επιδραστικός όσο λίγοι, κυρίως για την τόλμη του στην αφήγηση -χαρακτηριστικό το στιλ του με το πισωγύρισμα στον χρόνο- ο Ρεγκ επηρέασε, όπως έχουν δηλώσει οι ίδιοι, σκηνοθέτες όπως οι Στίβεν Σόντερμπεργκ, Φρανσουά Οζόν, Ρίντλεϊ Σκοτ και Ντάνι Μπόιλ. Ακόμα και ο Κρίστοφερ Νόλαν έχει πει πως για τη ταινία του «Memento» επηρεάστηκε από τον Νίκολας Ρεγκ.
naftemporiki.gr