Με εντυπωσιακά εφέ και με την υπογραφή του μεγάλου Ρώσου χορογράφου Γιούρι Γκριγκορόβιτς, η αγαπημένη χριστουγεννιάτικη ιστορία του «Καρυοθραύστη», με τη μαγευτική μουσική του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, παρουσιάζεται από το Grigorovich Ballet Theatre of Russia, με τους πρώτους σολίστ των Μπαλέτων Μπολσόι, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη), από τις 20 έως τις 30 Δεκεμβρίου, με διπλές παραστάσεις.
Εκεί, όπου όλα είναι πιθανά και δυνατά
Ο «Καρυοθραύστης» μάς ταξιδεύει στη χώρα του φανταστικού, στις μνήμες και τα όνειρα της παιδικής ηλικίας, εκεί όπου όλα είναι πιθανά και δυνατά, μέσα από την υπέροχη μουσική του Τσαϊκόφσκι και το λιμπρέτο που βασίστηκε στο παραμύθι «Ο καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικιών» του Ερνστ Τίοντορ Αμαντέους Χόφμαν, που διασκευάστηκε από τον Αλέξανδρο Δουμά.
Η παραμυθένια αυτή ιστορία ξετυλίγεται την Παραμονή των Χριστουγέννων, σε μια μεγάλη γιορτή, όπου η μικρή Κλάρα περιμένει το δώρο από τον νονό της. Ανοίγοντάς το, βλέπει με έκπληξη ένα στρατιωτάκι, που χρησιμεύει ως καρυοθραύστης. Όταν όλοι οι καλεσμένοι φεύγουν, η Κλάρα μπαίνει στο σαλόνι, για να κοιμίσει το στρατιωτάκι της. Καθώς το ρολόι χτυπά μεσάνυχτα, το κορίτσι αποκοιμιέται και μεταφέρεται σε έναν παραμυθένιο κόσμο, όπου τα παιχνίδια ζωντανεύουν και δίνουν μάχη με τους τεράστιους ποντικούς, που εισβάλλουν στο δωμάτιο. Σε αυτήν τη μάχη, ο Καρυοθραύστης αναδεικνύεται νικητής και μεταμορφώνεται σε έναν όμορφο πρίγκιπα.
Η Κλάρα και ο πρίγκιπας – καρυοθραύστης κάνουν ένα μαγικό ταξίδι, πρώτα στη χώρα της Βασίλισσας του Χιονιού και έπειτα στη χώρα των Ζαχαρωτών και της Ζαχαρένιας Νεράιδας. Όμως, το όνειρο δεν κρατάει πολύ. Καθώς ξημερώνουν τα Χριστούγεννα, η μικρή Κλάρα ξυπνάει και ανακαλύπτει ότι ο γοητευτικός πρίγκιπας των ονείρων της έχει μεταμορφωθεί ξανά στον καρυοθραύστη, που της χάρισε ο νονός της.
Ο σημαντικότερος εν ζωή Ρώσος κλασικός χορογράφος
Κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, το όνομα Γιούρι Γκριγκορόβιτς έχει ταυτιστεί με το σπουδαιότερο θέατρο της Μόσχας, το Μπολσόι. Επί 31 χρόνια, υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του και συνεχίζει ακούραστα μέχρι σήμερα, σε ηλικία 90 ετών, να χορογραφεί και να διδάσκει στο περίφημο Μπαλέτο του Θεάτρου Μπολσόι. Το 2017 είναι η χρονιά, που όλα τα μεγάλα θέατρα του κόσμου τον τιμούν ως τον σημαντικότερο εν ζωή Ρώσο κλασικό χορογράφο, παρουσιάζοντας τις δημιουργίες του στις σκηνές τους.
Ισορροπώντας πάνω σε μια πολύ λεπτή κλωστή
Η μαγευτική ιστορία του Ε. Τ. Χόφμαν ενέπνευσε τον Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι να συνθέσει τη μουσική για τον «Καρυοθραύστη», το πιο φαντασμαγορικό μπαλέτο του. Το 1891, ο Μαριούς Πετιπά, χορογράφος του Αυτοκρατορικού Μπαλέτου της Αγίας Πετρούπολης, αποφάσισε να χορογραφήσει το διάσημο παραμύθι και παρήγγειλε στον Τσαϊκόφσκι τη σύνθεση της μουσικής. Η πρεμιέρα του μπαλέτου δόθηκε στις 18 Δεκεμβρίου του 1892, στο Θέατρο Μαριίνσκι. Έκτοτε, με το έργο του σπουδαίου μουσουργού καταπιάστηκαν πολλοί χορογράφοι.
Η χορογραφία του Γιούρι Γκιγκορόβιτς, ωστόσο, είναι κάτι περισσότερο από μια νέα προσέγγιση ενός κλασικού έργου, εμπνευσμένου από την πρωτότυπη σύνθεση του Τσαϊκόφσκι. Γι’ αυτό και η ιστορική πρεμιέρα του δικού του «Καρυοθραύστη», το 1966, στο Θέατρο Μπολσόι, σε σκηνικά και κοστούμια του Σιμόν Βιρσαλάτζε, άφησε εποχή και αποτέλεσε εφαλτήριο για την απογείωση της καριέρας του κορυφαίου Ρώσου χορογράφου.
Ο Γκριγκορόβιτς είχε καταφέρει κάτι πολύ τολμηρό, ισορροπώντας πάνω σε μια πολύ λεπτή κλωστή: είχε δημιουργήσει ένα μαγικό μπαλέτο με κλασική δομή, αλλά, ταυτόχρονα, σύγχρονο. Ο ίδιος εξηγεί: «Η μουσική του Τσαϊκόφσκι ήταν αυτή, που διαμόρφωσε τη χορογραφία. Έπρεπε να δώσω στον “Καρυοθραύστη” τη ματιά και τη μορφή που έχουν οι νότες του συνθέτη. Επέλεξα, έτσι, να εκφράσω την προσωπική μου αίσθηση και αυτό που εγώ αντλώ από αυτή την εξαίσια μουσική. Ήθελα να βρω μια πλαστικότητα, μια θεατρικότητα, που θα μπορούσαν να αποδώσουν την αληθινή διάσταση του παραμυθιού, ήθελα να κατανοήσω, δηλαδή, τον κόσμο του Τσαϊκόφσκι, μέσω της μουσικής του. Και αποφάσισα να εμπιστευτώ τυφλά τον συνθέτη.
Την πρώτη νύχτα που δούλεψα πάνω στο έργο του, μπορώ να πω ότι απλώς άκουσα τη μουσική και την ακολούθησα. Από αυτήν τη θέση, εξέτασα και το λιμπρέτο. Η καθαρή αίσθηση της μουσικής ανάπτυξης και η εντυπωσιακή ενότητα της σύλληψής της μου έδωσαν το κλειδί για τη δραματουργική ανάπτυξη του έργου».
Πληροφορίες
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη»: Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη – Αθήνα, τηλ.: 210 7282000. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: 20, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29 και 30/12: 16:00 και 20:00. Τιμές εισιτηρίων: διακεκριμένη ζώνη: 60, 30 (παιδικά – μαθητικά) ευρώ, Α΄ ζώνη: 54, 27 (παιδικά – μαθητικά) ευρώ, Β΄ ζώνη: 48, 24 (παιδικά – μαθητικά) ευρώ, Γ΄ ζώνη: 42, 21 (παιδικά – μαθητικά) ευρώ, Δ΄ ζώνη: 36, 18 (παιδικά – μαθητικά) ευρώ, Ε΄ ζώνη: 30, 15 (παιδικά – μαθητικά) ευρώ, φοιτητές – άνεργοι – ΑΜΕΑ, 65+ – πολύτεκνοι: 22 ευρώ, εκπτώσεις για ομαδικά εισιτήρια. Προπώληση: ταμεία Μεγάρου, εκδοτήρια Μεγάρου: Ομήρου 8 – Αθήνα, τηλεφωνικά: 210 7282333, ηλεκτρονικά: megaron.gr.