Στο πλαίσιο του παγκόσμιου εορτασμού των 200 ετών από την πρώτη παρουσίαση της διασημότερης ιταλικής κωμικής όπερας, του «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσίνι, η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) παρουσιάζει, για 38η καλλιτεχνική περίοδο στην 76χρονη ιστορία της, μια νέα ανατρεπτική παραγωγή αυτού του έργου.
Σε συμπαραγωγή με το Teatro Comunale της Μπολόνιας, η παράσταση παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Ιταλού σκηνοθέτη Φραντσέσκο Μικέλι και μουσική διεύθυνση των Μίλτου Λογιάδη και Κωνσταντίνου Δημηνάκη, στο θέατρο Ολύμπια, για 10 παραστάσεις, στις 13, 14, 17, 19, 20, 21, 24, 26, 27 και 28 Φεβρουαρίου, στις 8 το βράδυ.
Το ποιητικό κείμενο του Τζέζαρε Στερμπίνι για την κωμωδία σε δύο πράξεις «Ο κουρέας της Σεβίλλης» βασίζεται στο ομότιτλο θεατρικό του Πιέρ – Ωγκυστέν ντε Μπωμαρσαί, γραμμένο το 1775, αλλά και στο ποιητικό κείμενο του Τζουζέπε Πετροζελίνι για την ομώνυμη όπερα του Τζοβάνι Παϊζιέλο, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1782.
Η υπόθεση αφηγείται τα τεχνάσματα που χρησιμοποιεί ο κόμης Αλμαβίβα, προκειμένου να νυμφευτεί την αγαπημένη του Ροζίνα, που ο ηλικιωμένος κηδεμόνας της, Ντον Μπάρτολο, προορίζει για τον εαυτό του. Με τη βοήθεια του κουρέα Φίγκαρο, ο οποίος μπαινοβγαίνει χωρίς δυσκολία στην κατοικία του Ντον Μπάρτολο, ο Αλμαβίβα επιτυγχάνει τον σκοπό του.
Ένα φιάσκο που κατέκτησε τον κόσμο
Ο «Κουρέας της Σεβίλλης» είναι η τελευταία όπερα του 18ου αιώνα και η πρώτη όπερα του νέου αστικού θεάτρου. Πρωτοπαρουσιάστηκε στις 20 Φεβρουαρίου του 1816, στο θέατρο Αρτζεντίνα της Ρώμης. Η αποδοχή της δεν ήταν η αναμενόμενη, αφού η πρεμιέρα ήταν ένα φιάσκο. Πολύ σύντομα όμως, στο τέλος του ίδιου έτους, η όπερα έφτασε στη Μπολόνια και τη Φλωρεντία, ενώ το 1818, παρουσιάστηκε στο Λονδίνο και, το 1819, κατέκτησε και τη Νέα Υόρκη. Μέσα στο διάστημα των 200 ετών, κατάφερε να καταγράφεται ως, ίσως, η δημοφιλέστερη κωμική όπερα όλων των εποχών.
Ο κόσμος, που περιγράφει το έργο, είναι ηδονιστικός, κυνικός, γεμάτος εγωπαθείς ανθρώπους, όπως ακριβώς το κοινωνικό περιβάλλον, στο οποίο έζησε ο Ροσσίνι στην καθημερινότητα της νιότης του, στην Ιταλία. Το χρήμα κινεί τα πάντα. Δυστυχώς, διακόσια χρόνια αργότερα, είναι φανερό πως λίγα πράγματα έχουν αλλάξει στον κόσμο.
Συμπύκνωση εκρηκτικής χαράς
Ο Φραντσέσκο Μικέλι επιχειρεί να παρουσιάσει τον – μεταξύ του ονείρου και της φαντασίας – κόσμο της Ροζίνας, η οποία «θέλει να ερωτευτεί, για να δει μέσα της όλο τον κόσμο, που βρίσκεται εκεί έξω, σε μια βουβή αγωνία για την υπαρξιακή αναγνώριση και ολοκλήρωσή της», και εξηγεί: «Η Α΄ Πράξη έχει διαμορφωθεί σαν τον φανταστικό κόσμο, το όνειρο και την ελπίδα της νεαρής γλυκιάς κοπέλας. Αίσθηση και όραμα έρχονται στο φως, συναντώντας την καρδιά της όμορφης. Αντίθετα, στη Β΄ Πράξη, επιστρέφουμε στον πραγματικό κόσμο, στον υλικό κόσμο και στην πραγματική απιστία.
Μέσα από αυτή την αντίθεση, η Ροζίνα θα αποκαλυφθεί και θα γνωρίσουμε το βάθος των καταπιεσμένων και καλά κρυμμένων συναισθημάτων της. Σε αυτή τη διαλεκτική ανάμεσα σε Α΄ και Β΄ Πράξη, θα έχουμε τη Ροζίνα ως μέτρο, με το οποίο μετράμε κάθε χαρακτήρα, κάθε χειρονομία, κάθε πράξη. Μέσα από τα δικά της μάτια, θα κρίνουμε τον κόμη Αλμαβίβα, τον κατώτερο Ντον Μπαζίλιο, τον Φίγκαρο και την κακοήθη προχειρότητα του Ντον Μπάρτολο.
Αυτό είναι το πνεύμα του “Κουρέα” σήμερα, αυτή η συμπύκνωση εκρηκτικής χαράς, τοποθετημένη σε μία μυστική γωνιά του κόσμου. Ο Ροσίνι τοποθέτησε το αριστούργημά του ανάμεσα σε μακρινούς κόσμους και διαφορετικές ιστορίες, και, ανάμεσα στα δύο, βρίσκεται ο σημερινός κόσμος. Καθήκον μας είναι να αφηγηθούμε την κυρίως υπόθεση αυτής της όπερας και όλες τις αναρίθμητες διαθλάσεις και θαυμαστές επιδράσεις της».
Ταυτότητα παράστασης
Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης (13, 14, 17, 19, 20, 21, 28/2) – Κωνσταντίνος Δημηνάκης (24, 26, 27/2), σκηνοθεσία: Φραντσέσκο Μικέλι, σκηνικά – φωτισμοί: Νίκολας Μπόουβυ, κοστούμια: Τζανλούκα Φαλάσκι, σχεδιασμός οπτικών μέσων: Παναγιώτης Τομαράς, διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Διανομή: Κόμης Αλμαβίβα: Αντώνης Κορωναίος (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Νίκος Στεφάνου (14, 19, 21, 27/2), Ντον Μπάρτολο: Δημήτρης Κασιούμης (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Άκης Λαλούσης (14, 19, 21, 27/2), Ροζίνα: Βασιλική Καραγιάννη (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Μίνα Πολυχρόνου (14, 19, 21, 27/2), Φίγκαρο: Διονύσης Σούρμπης (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Χάρης Ανδριανός (14, 19, 21, 27/2), Ντον Μπαζίλιο: Τάσος Αποστόλου (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Πέτρος Μαγουλάς (14, 19, 21, 27/2), Φιορέλλο: Ζαφείρης Κουτελιέρης (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Γιάννης Σελητσανιώτης (14, 19, 21, 27/2), Μπέρτα: Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Μαρία Βλαχοπούλου (14, 19, 21, 27/2), αξιωματικός: Χρήστος Λάζος (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Βασίλης Ασημακόπουλος (14, 19, 21, 27/2), συμβολαιογράφος: Φίλιππος Δελλατόλας (13, 17, 20, 24, 26, 28/2) – Αναστάσιος Στέλλας (14, 19, 21, 27/2), συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ.
Πληροφορίες
Θέατρο Ολύμπια: Ακαδημίας 59 – 61, Αθήνα (στάση Μετρό: Πανεπιστήμιο), τηλ.: 210 3662100. Τιμές εισιτηρίων: 60, 55, 45, 35, 25, 15, 12 (φοιτητικό – παιδικό) ευρώ, περιορισμένης ορατότητας: 25, 17, 15, 10 ευρώ, την Κυριακή 14 Φεβρουαρίου: θα διατεθούν 150 εισιτήρια για ανέργους, στη τιμή των 5 ευρώ. Προπώληση εισιτηρίων: ταμεία θεάτρου (Τρίτη – Κυριακή: 9.00 – 21.00, Δευτέρα: 9.00 – 16.00), τηλεφωνικά: 210 3662100, ομαδικά εισιτήρια: 210 3711342, ηλεκτρονικά: nationalopera.gr.
naftemporiki.gr