Skip to main content

«Αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών» ιστορικά καταγεγραμμένη

Αποτέλεσμα της βαθειάς έρευνας μιας μακράς περιόδου, το βιβλίο του Θανάση Μιχελή, με τίτλο «Αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών. Ιστορική καταγραφή από τον μεσοπόλεμο έως τις μέρες μας», παρουσιάστηκε από τον Σύλλογο για την Ιστορία της Εκπαίδευσης «Μιχάλης Παπαμαύρος».

Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δήμου Λαμιέων, την περασμένη Παρασκευή, με κεντρικό ομιλητή τον Καθηγητή τού Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιώργο Τσιάκαλο.

Το κύριο αντικείμενο, που διερευνά το βιβλίο, είναι η αξιολόγηση των σχολείων και των εκπαιδευτικών, κατά τη χρονική διάρκεια μιας μακράς περιόδου και, συγκεκριμένα, από την εποχή του μεσοπολέμου έως σήμερα. Το αρχικό ερώτημα είναι το γιατί τέθηκε ως αίτημα, διεκδικήθηκε και, τελικά, επιτεύχθηκε η κατάργηση της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης.

Η αιτιολόγηση ότι, τότε, οι εκπαιδευτικοί πρόβαλλαν τα ιδιαίτερα αρνητικά χαρακτηριστικά της αξιολόγησης (πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων, καταγραφή και έλεγχος της πολιτικής τους δράσης και ανάλογη εξέλιξή τους) τέθηκε υπό διερεύνηση από το διαθέσιμο αρχειακό υλικό. Από τη μελέτη εκατοντάδων εκθέσεων αξιολόγησης, διαπιστώθηκε ότι, κάθε εποχή, υπήρξε σε αυτές πλήρης αναφορά στα πολιτικά φρονήματα, στην πολιτική και κοινωνική δράση των εκπαιδευτικών. Η καταγραφή αυτή εντάθηκε ιδιαίτερα την μετεμφυλιακή εποχή. Όλα τα παραπάνω καταγράφονται επακριβώς στο βιβλίο.

Το βιβλίο είναι χωρισμένο σε πέντε κεφάλαια, αντίστοιχα των ιστορικών περιόδων: Μεσοπόλεμος (1918 – 1940), Πόλεμος – Κατοχή – Εμφύλιος (1940 – 1949), Μετεμφυλιακή Περίοδος (1950 – 1967), Δικτατορία (1967 – 1974), Μεταπολίτευση (1974 – σήμερα). Στην αρχή κάθε κεφαλαίου, αναφέρονται τα ιστορικά, κοινωνικά και εκπαιδευτικά δεδομένα της εποχής. Ακολουθεί η αξιολόγηση με πιστή αντιγραφή δεκάδων εκθέσεων ή τμημάτων αυτών, με παράλληλο σχολιασμό των δεδομένων τους. Επίσης, αντιγράφονται (από το αρχειακό υλικό) και παρουσιάζονται σημαντικά έγγραφα εποχής που «κοσμούσαν» τους υπηρεσιακούς φακέλους των εκπαιδευτικών, όπως πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων, δηλώσεις νομιμοφροσύνης, έγγραφα Αστυνομικών Τμημάτων Ασφαλείας και άλλα. Από τα παραπάνω δεδομένα που καταγράφηκαν και παρουσιάζονται, προκύπτει αβίαστα ότι οι αιτιάσεις των εκπαιδευτικών για την κατάργηση της αξιολόγησης ήταν βάσιμες.

naftemporiki.gr