Η Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης σε συνδιοργάνωση με το Φεστιβάλ Αισχύλεια 2021 παρουσιάζουν το «ΟΜΜΑ», ένα μαγικό ταξίδι οκτώ χορευτών στις πανάρχαιες ρίζες του χορού και στον βαθύτερο εαυτό, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στις 15 και 16 Σεπτεμβρίου, στις 8.30 το βράδυ, στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας.
Στο «ΟΜΜΑ», ο βραβευμένος Τζόσεφ Ναντζ επιβιβάζει τους χορευτές του σε ένα ταξίδι στις ρίζες του χορού, εκεί όπου η ισορροπία του σύμπαντος αποκαλύπτεται.
Αναπνοές, φωνές, σιωπή και μεθυστικοί τζαζ ρυθμοί συνθέτουν την απόκοσμη ατμόσφαιρα του «ΟΜΜΑ», σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας τόσο αρχέγονο όσο και η ίδια η φύση του χορού. Στο «ΟΜΜΑ», ο 64χρονος Ναντζ συγκεντρώνει μια ομάδα χορευτών με καταγωγή από το Μάλι, τη Σενεγάλη, την Ακτή Ελεφαντοστού, τη Μπουρκίνα Φάσο, το Κονγκό – Μπραζαβίλ και τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, δημιουργώντας ένα έργο με επιρροές από ποικίλα καλλιτεχνικά ρεύματα, πολιτισμούς και ανθρώπινες ιστορίες.
Ο Ναντζ στο «ΟΜΜΑ» επιστρέφει στις ρίζες του χορού, εκεί όπου η ισορροπία του σύμπαντος αποκαλύπτεται. Επιδιώκει να αποδείξει, με την κίνηση ως ουσία και το σύμπαν ως ορίζοντα, την υπόθεσή του, ότι ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα. Άρα, η επιστροφή στην πηγή του χορού και της κίνησης ισοδυναμεί με την επιστροφή στην προέλευση του σύμπαντος.
Ο τίτλος της παράστασης προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «ὄμμα», υποψιάζοντας το κοινό για την ικανότητα της θέασης πέρα από την αίσθηση της όρασης, τοποθετώντας το σε μια συνθήκη βαθύτερης ενδοσκόπηση του εαυτού. Το αρχαίο ελληνικό νόημα της λέξης OMMA αποκτά νέα διάσταση: «μάτι» αλλά και «ό, τι βλέπει ή κοιτάζει». Εκεί, άλλωστε, βρίσκεται η πρόκληση: αν οι αισθήσεις τεθούν σε εγρήγορση, τότε το κοινό θα κατανοήσει σε βάθος αυτόν τον αφιερωμένο χορό στη γένεση της ανθρωπότητας, θα μπορέσει να δει σε βάθος τι κρύβεται μέσα του, το κοινό πεπρωμένο.
Για τον Σέρβο δημιουργό, το «ΟΜΜΑ» οφείλει να αφορά πρωτίστως τα σώματα και την κίνηση· πάνω στην απογυμνωμένη σκηνή, δεν χρειάζεται τίποτε περισσότερο από τα σώματα, το φως και τον ήχο. Σε έναν κενό χώρο που είναι άπειρος αλλά και πεπερασμένος, οκτώ χορευτές εμφανίζονται με σακάκια και μαύρα παντελόνια, ως μια αναφορά στη διαχρονική σιλουέτα του Τζόσεφ Ναντζ. Δανείζοντας τη φορεσιά του, ο χορογράφος δεσμεύει κάθε χορευτή του να μην περπατήσει στα χνάρια του, αλλά να αποκαλύψει τη δική του μοναδικότητα. Ο καθένας φέρει το δικό του σύμπαν, τη δική του γλώσσα, τον δικό του χορό, ενώ όλοι μαζί, ως ενιαίο σώμα και πολλαπλός οργανισμός, δημιουργούν ένα αυτοτελές είδος ανθρωπότητας, κοσμογονίας ακόμη, που αφηγείται την αρχή της πλάσης. Ένας συναρπαστικός κύκλος ανατροφοδότησης μεταξύ ομάδας και ατόμου γεννιέται, οδηγώντας αναπόφευκτα στον άνθρωπο ως καθολικό ον.
Ο Ναντζ, ο οποίος έχει δημιουργήσει περισσότερα από 40 έργα χορού, ενώ εκθέσεις του έχουν διοργανωθεί σε σχεδόν 50 χώρες, το 2002, ανακηρύχθηκε Ιππότης του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων της Γαλλίας για τη συμβολή του έργου του στην προώθηση των τεχνών στη Γαλλία και παγκοσμίως ενώ το 2011 προήχθη στον βαθμό του Αξιωματικού. Διετέλεσε επικεφαλής του Εθνικού Κέντρου Χορογραφίας της Ορλεάνης από το 1995 έως το 2016. Το 2017 ίδρυσε στο Παρίσι τη δική του εταιρεία, την Atelier 3+1.