Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Καταλυτικός αποδεικνύεται ο ρόλος του ψηφιακού καναλιού στην κατανάλωση, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή, στην οποία το εμπόριο γίνεται πλέον και με ηλεκτρονικά μέσα. Αυτό δείχνει η διεύρυνση του ηλεκτρονικού καλαθιού του καταναλωτή, καθώς ο Έλληνας εκτός από είδη ένδυσης, ηλεκτρονικά, καλλυντικά και φάρμακα ψωνίζει έπιπλα, είδη για το παιδί, αξεσουάρ για το κάπνισμα (ηλεκτρονικό τσιγάρο), ακόμη και κατοικίδια.
Σημαντική ήταν επίσης η αντίδραση των Ελλήνων καταναλωτών μετά την επιβολή των capital controls, δείχνοντας πως η δύσκολη συγκυρία αποτέλεσε μια σημαντική ευκαιρία για αλλαγή του ψηφιακού τρόπου πληρωμής από την πλευρά τους και εξοικείωσης με την ηλεκτρονική πληρωμή, όπως τονίστηκε στο πλαίσιο της ενότητας «Ηλεκτρονικό εμπόριο, πώς το αντιμετωπίζει η εγχώρια αγορά» στο 1ο Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» για τα Καταναλωτικά Αγαθά και το Λιανεμπόριο.
Σε ποσοστό 28% οι συναλλαγές που γίνονται καθημερινά στο παγκόσμιο ηλεκτρονικό εμπόριο περνούν μέσα από τα συστήματα και τα εργαλεία της First Data, που αποτελεί εδώ και χρόνια σημαντικό συνεργάτη των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ψηφιακό εμπορικό κανάλι, σύμφωνα με τον Shane Fitzpatrick, FD Global Head of eCommerce.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Fitzpatrick, «το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι μόνο συναλλαγές και πληρωμές, ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών. Είναι ένας τρόπος ζωής, εμπειρία για τον καταναλωτή. Ο ρόλος της First Data ως τεχνολογικού παρόχου είναι να βοηθήσει τις επιχειρήσεις αλλά και όσους εμπλέκονται στην αλυσίδα του ηλεκτρονικού εμπορίου να αλλάξουν και να βελτιώσουν τον τρόπο της ζωής τους μέσα από το ψηφιακό κανάλι».
Θέλοντας να παρουσιάσει την ανοδική πορεία και την εξέλιξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, ο κ. Παναγιώτης Γκεζερλής, CEO & Head of Consulting, Convert Group, έδωσε ως παράδειγμα την αγορά των ηλεκτρονικών φαρμακείων, ο τζίρος των οποίων αποτιμάται στα 70 εκατ. ευρώ, με έντονες αυξητικές τάσεις. Σύμφωνα με τον κ. Γκεζερλή, «είναι πολύ υγιές να αρχίσουν οι Έλληνες να πωλούν στο εξωτερικό.
Όσοι το κάνουν αυτό μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, αυξάνουν πάρα πολύ τον τζίρο τους. Το μόνο πρόβλημα που έχουμε οι Έλληνες είναι να πάρουμε απόφαση να ανοίξουμε τα φτερά μας και να αρχίσουμε να πουλάμε στο εξωτερικό. Παράλληλα ο χώρος εμφανίζει σημαντικές ευκαιρίες για στελέχη ψηφιακού μάρκετινγκ και σε αυτό πρέπει να στραφούν τόσο τα πανεπιστήμια και οι άνθρωποι της αγοράς».
Ωστόσο, δεν υπάρχει αγορά που δεν έχει δυσκολίες, έτσι και η online αγορά έχει τους δικούς της κανόνες και ίσως περιορισμούς που καλό είναι να μην τους αγνοούν εκείνοι που επιθυμούν να ασχοληθούν.
Όπως τόνισε ο Φώτης Αντωνόπουλος, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.E.CA.), eCommerce Director, Fais Group of Companies, «μπορεί το ηλεκτρονικό καλάθι του καταναλωτή να έχει διευρυνθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ωστόσο υπάρχουν τομείς που εμφανίζουν δυσκολίες για τη διάθεση των προϊόντων μέσω του ψηφιακού καναλιού, όπως ο διατροφικός τομέας, για την επιλογή των προϊόντων του οποίου ο καταναλωτής εκτός από την εικόνα απαιτεί να γευτεί και να μυρίσει το προϊόν προτού το επιλέξει».
Σύμφωνα με τον κ. Αντωνόπουλο, «υπάρχουν κλάδοι που μπορούν να λειτουργήσουν αυτοτελώς μόνο με τα ηλεκτρονικά καταστήματα χωρίς την παρουσία φυσικών καταστημάτων, αλλά κάποιοι άλλοι κλάδοι δεν μπορούν να το κάνουν αυτό, σε συνδυασμό και με το μεγάλο κόστος που συνοδεύει το ηλεκτρονικό εμπόριο. Δυστυχώς στο ηλεκτρονικό εμπόριο τα κέρδη έρχονται μετά από μεγάλους τζίρους.
Από την άλλη πλευρά, το ηλεκτρονικό εμπόριο απαιτεί ψηφιακές δεξιότητες που είναι εκ προοιμίου αναγκαίες, απαιτεί ικανότητες διοίκησης ψηφιακού εμπορίου, μάρκετινγκ, γνώσεις τεχνολογίας και ψηφιακών λειτουργιών. Επίσης απαιτείται ενίσχυση της συνείδησης και της συνήθειας του καταναλωτή στη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου ώστε να ξεφύγει από τα στενά όρια της υλοποίησης των ηλεκτρονικών παραγγελιών με αναλογικό τρόπο».
Σε συνέχεια των δυσκολιών του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο Νίκος Γουλής, διευθύνων σύμβουλος της e-Travel ΑΕ, επεσήμανε πως το ψηφιακό κανάλι είναι ιδανικό για μεγάλους παίκτες, ενώ παράλληλα τόνισε πως η Ελλάδα και τα ηλεκτρονικά καταστήματα της Ελλάδας είναι «θύματα» ενός ολιγοπωλίου στις πληρωμές, παρότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προσπαθεί να βάλει ένα πλαίσιο σε αυτόν τον τομέα.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει την ταχύτητα, την ποικιλία, αλλά πρέπει να έχει και τη δυνατότητα της άμεσης ανταπόκρισης», συμπλήρωσε ο Δημήτρης Θεοφάνους, eCommerce Director, you.gr (Member of Quest Group), εξηγώντας πως η αξιοποίηση των επιχειρηματικών ευκαιριών του ηλεκτρονικού εμπορίου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Θεοφάνους, το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι υποχρεωτικό, γιατί όποιος δεν το κάνει καθόλου, είτε είναι μικρός είτε είναι μεγάλος, θα χαθεί από την αγορά. Είναι δεδομένο ότι όποιος επενδύσει στο ψηφιακό κανάλι με σωστό τρόπο θα κερδίσει.
Σε αυτό το πλαίσιο ο Θανάσης Πετμεζάς, γενικός διευθυντής της cosmoONE Hellas Marketsite S.A., επεσήμανε πως το ηλεκτρονικό κατάστημα δεν ξεφεύγει από την παραδοσιακή σχέση καταστήματος με πελάτη και καταστήματος με προμηθευτή. Εάν ένα φυσικό κατάστημα δεν εξυπηρετεί σωστά τους πελάτες του, θα το μάθει η γειτονιά, η κοντινή περιοχή. Εάν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν εξυπηρετεί σωστά, θα το μάθει όλος ο κόσμος. Συνεπώς αυτός που θα ασχοληθεί με το ηλεκτρονικό εμπόριο θα πρέπει να το κάνει σωστά. Το πώς θα το κάνει θα του το πούνε οι ειδικοί.
Ωστόσο, όπως τόνισε, «οι επιχειρήσεις επιζητούν ως άμεσο εργαλείο για τη διεκπεραίωση του ηλεκτρονικού εμπορίου τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν περίπου 15 εκατομμύρια ηλεκτρονικά τιμολόγια, κυρίως στον χώρο του λιανεμπορίου, με τεράστια οφέλη». Σύμφωνα με τον κ. Πετμεζά, το ηλεκτρονικό τιμολόγιο είναι ένα κρίσιμο θέμα και αποτελεί σημαντικό εργαλείο της μεγάλης αλυσίδας αξίας που αντιπροσωπεύει το εμπόριο.