Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Τον σημαντικό ρόλο των αεροπορικών μεταφορών και των αεροδρομίων στην ελληνική οικονομία αναδεικνύει η μεγάλη ανάπτυξη του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», με το ΤΑΙΠΕΔ μετά την 20ετή επιμήκυνση της σύμβασης παραχώρησης να προχωρεί το πρώτο 3μηνο του 2018 στην πώληση του 30% και τη διοίκηση του αερολιμένα να προγραμματίζει επενδύσεις 400 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας.
Η σημαντική αύξηση των μεγεθών του αεροδρομίου που το έχει μετατρέψει σε «στυλοβάτη» της οικονομίας και της κοινωνίας συνολικά, τόσο σε επίπεδο παραγόμενου εισοδήματος και προστιθέμενης αξίας όσο και σε επίπεδο εξωστρέφειας, όπου υπολογίζεται ότι το φράγμα των 26 εκατ. επιβατών είναι υπόθεση 3ετίας, δρομολογεί σειρά επενδύσεων στα Σπάτα.
Επεκτάσεις
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για έργα προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ περίπου τα οποία εξετάζεται να επιταχυνθούν μέσα στην επόμενη 5ετία. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, σχεδιάζεται μεταξύ άλλων η επέκταση (σχεδόν διπλασιασμός) του υφιστάμενου terminal 1, άμεσα προχωρά η επέκταση ελέγχου των Διαβατηρίων μη Σένγκεν χωρών προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, κατασκευή σκεπαστού parking πέραν του P2, ενώ εντός του 2018 θα επιδιωχθεί να ξεκινήσει η ανέγερση νέου ξενοδοχείου πλησίον του IKEA.
Όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές η μονάδα θα είναι low budget, για τουρίστες χαμηλότερου εισοδήματος που υπάρχει ζήτηση, σε σχέση με το 5 αστέρων Sofitel του Ομίλου Μήτση.
Νέες ανάγκες
Η κατασκευή νέων έργων στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει ανάγκες και για νέους συγκοινωνιακούς κόμβους, με την τελεσφόρηση όλων να επιδιωχθεί να έχουν ολοκληρωθεί πριν από το 2026. Σύμφωνα με τη σύμβαση επέκτασης, προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου έως το 2046 ο ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές επενδύσεις περίπου 2,35 δισ. ευρώ.
Την ίδια ώρα σημαντικό ποσό αναμένεται να εισέλθει στα ταμεία του κράτους και από την πώληση του 30% (έχει μεταβιβαστεί από το δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ) που διαθέτει στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, το τίμημα θα ξεκινά από τα 600 εκατ. ευρώ χωρίς να αποκλείεται να αγγίξει το ποσό του 1 δισ. ευρώ δεδομένης της αυξητικής πορεία των μεγεθών του «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σύντομα θα επιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος ο οποίος δεν αποκλείεται να είναι ο ίδιος που περαιώνει την 20ετή επέκταση της σύμβασης του ΔΑΑ με το ελληνικό Δημόσιο, οι εταιρείες Eurobank Ergasias & Lamda Infrastructure Finance.
Κύκλοι της κυβέρνησης αναφέρουν ότι εντός του πρώτου τριμήνου του 2018 αναμένεται να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, με τις σχετικές διαδικασίες να ξεκινούν μόλις ψηφιστεί από τη Βουλή η 20ετής σύμβαση επέκτασης του ΔΑΑ.
Υπενθυμίζεται ότι η προσφορά της εταιρείας ΔΑΑ, της οποίας μέτοχοι είναι το Ελληνικό Δημόσιο με 55%, το καναδικό επενδυτικό Fund PSP Investments με 40% και ο Όμιλος Κοπελούζου με 5%, προβλέπει συνολικό τίμημα ύψους 600 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ.
Η πρώτη εκταμίευση προγραμματίζεται έως τον Δεκέμβριο και η δεύτερη για το 2018. Όπως έχει ανακοινωθεί η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και τη Βουλή των Ελλήνων.
Η πώληση του 30%
H συνεχής κερδοφορία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και οι υψηλές προοπτικές διακίνησης αυξημένου αριθμού επιβατών έχουν οδηγήσει, σύμφωνα με πληροφορίες, τρεις επενδυτικούς «παίκτες» να ενδιαφέρονται ζωηρά για την απόκτηση σημαντικού μέρους του ποσοστού του Δημοσίου.
Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, για την απόκτηση του 30% του αεροδρομίου αναμένεται να ενδιαφερθούν, η καναδική PSP Investments, το Shenzhen Airport Group και ο Όμιλος Κοπελούζου. Σημειώνεται ότι, βάσει της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης, το management ελέγχεται από τους Καναδούς της PSP, οι οποίοι διατήρησαν τη σχετική πρόβλεψη που είχε διαμορφωθεί επ’ ωφελεία της Hochtief.
Το ενδιαφέρον του κινεζικού Ομίλου Shenzhen Airport Group για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, φαίνεται ότι παραμένει και λέγεται ότι έχει επαυξηθεί μετά την περαιτέρω διείσδυση των κινεζικών συμφερόντων στην Ελλάδα, τόσο με την COSCO όσο και με την παρουσία με ισχυρή θέση της FOSUN στο Επιχειρηματικό Σχέδιο του Ελληνικού.
Υπενθυμίζεται ότι η Shenzhen Airport Group, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Κίνας (Shenzhen Baoan International Airport), είχε στο παρελθόν ενδιαφερθεί για τον ΔΑΑ από κοινού με την επενδυτική εταιρεία Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM).
Επισημαίνεται ότι υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον από τον Όμιλο Κοπελούζου (σε αυτό το σχήμα βρίσκεται η Fraport), ο οποίος διαβλέπει την αύξηση των οικονομικών μεγεθών του αεροδρομίου των Σπάτων, εξαιτίας της ανάπτυξης του τουρισμού στην Αθήνα, της διαφαινόμενης μετατροπής του αεροδρομίου της Αθήνας σε Hub, αλλά και της αύξησης των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών.