Skip to main content

Πεδίο συνεργασιών και ανάπτυξης το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα

Της Λέττας Καλαμαρά

Σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές στο ηλεκτρονικό εμπόριο εξελίσσεται η Ελλάδα, επισημαίνουν, μιλώντας στο «naftemporiki.gr», ο Ilya Kretov, Γενικός Διευθυντής της eBay για τις Αναδυόμενες Αγορές και ο Γιώργος Παπαδάκης, CEO της The Best Company S.A., μετά και την ανακοίνωση της συνεργασίας τους. Ο Ιlya Kretov τονίζει πως η E Bay πιστεύει στην ελληνική αγορά και σχεδιάζει περαιτέρω συνεργασίες.

Κύριε Kretov η eBay τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται συστηματικά στην ελληνική αγορά των ΜμΕ και της ανάπτυξής τους μέσω του Ηλεκτρονικού Εμπορίου. Ποιος είναι ο απολογισμός αυτής της προσπάθειας έως σήμερα;

Πράγματι, τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα αποτελεί για εμάς μια από τις κορυφαίες αγορές, όπου εστιάζουμε, προσφέροντας στις ελληνικές ΜμΕ καθοδήγηση και εργαλεία που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξή τους, προσφέροντάς τους παράλληλα την ευκαιρία να εξάγουν τα προϊόντα τους σε 190 αγορές της eBay.

Είμαι στην ευχάριστη θέση να μοιραστώ πως τα αποτελέσματα μέχρι στιγμής είναι εξαιρετικά, με περισσότερους από 12.000 Έλληνες πωλητές να δραστηριοποιούνται στην πλατφόρμα μας – αριθμός που αυξάνεται καθημερινά.

Μόνο τον τελευταίο χρόνο, οι νέοι πωλητές της πλατφόρμας μας αυξήθηκαν κατά 10%, με τις πωλήσεις τους ανά τον κόσμο να ξεπερνούν τα 900.000 αντικείμενα.

Η ανοδική τάση συνεχίστηκε έως και το πρώτο τρίμηνο του 2021, με την αύξηση των νέων πωλητών να αγγίζει το 16% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2020.

Φαίνεται, λοιπόν, πως η πορεία προς την ανάπτυξη των διαδικτυακών αγορών και του Ηλεκτρονικού Εμπορίου δεν αφορά σε μια προσωρινή συνθήκη κατά την περίοδο της έξαρσης της πανδημίας, αλλά σε μία νέα κανονικότητα που παγιώνεται ολοένα και περισσότερο.

Τι δείχνουν τα στοιχεία για την πορεία του Ηλεκτρονικού Εμπορίου στην Ελλάδα τόσο στην εποχή της πανδημίας όσο και ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το μέλλον;

Το 2020 θα μπορούσε να θεωρηθεί ως «η χρονιά του Ηλεκτρονικού Εμπορίου» καθώς η αγορά πραγματοποίησε ένα μεγάλο άλμα προς τα μπρος, υπερβαίνοντας σε μεγάλο βαθμό τις σχετικές εκτιμήσεις.

Η πανδημία υποχρέωσε πολλές επιχειρήσεις – ιδίως τις ΜμΕ – να ξεκινήσουν ή να ενδυναμώσουν την διαδικτυακή τους παρουσία, αναζητώντας νέες αγορές – μια εξέλιξη που αφορά τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως.

Πολλοί επιχειρηματίες διαπίστωσαν τη σημασία των διαδικτυακών πωλήσεων. Παρατηρώντας την εγχώρια ζήτηση για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων να μειώνεται, ξεκίνησαν να αναζητούν νέες αγορές.

Σήμερα, σχεδόν οποιοδήποτε προϊόν ή υπηρεσία μπορεί να πωληθεί διαδικτυακά με παράδοση στο σπίτι ενώ οι εταιρείες διαχείρισης μεταφορών αναπτύσσουν νέους τρόπους αλληλεπίδρασης με τους παραλήπτες, προσφέροντάς τους διάφορες επιλογές παραλαβής και παράδοσης των παραγγελιών τους. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένουμε από τους επιχειρηματίες να επικεντρωθούν ακόμη περισσότερο στις διαδικτυακές πωλήσεις το 2021.

Ποιες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών ξεχωρίζουν και γιατί;

Οι κατηγορίες που ξεχώρισαν είναι αυτές που συμβαδίζουν με τις διεθνείς τάσεις και ανταποκρίνονται στην παγκόσμια ζήτηση.

Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρατηρήσαμε αύξηση στη ζήτηση για προϊόντα υγιεινής, τα οποία ακολούθησαν τα είδη σπιτιού & κήπου.

Γενικά, παρατηρούμε πως τα προϊόντα που καταγράφουν τη μεγαλύτερη ζήτηση από Έλληνες καταναλωτές είναι τα Είδη Μόδας, τα Συλλεκτικά Είδη (θρησκευτικά αγαθά, Ελληνικά γραμματόσημα κλπ.) και τα είδη Σπιτιού & Κήπου.

Από τις αναδυόμενες αγορές που ανήκουν στη αρμοδιότητα σας ποιες ξεχωρίζετε και γιατί;

Διαθέτοντας έως σήμερα ένα χαρτοφυλάκιο με περισσότερες από 200 αγορές παγκοσμίως, συνεχίζουμε να διερευνούμε τις τάσεις και τις προοπτικές ανάπτυξης διαφορετικών χωρών, με την προσοχή μας να είναι περισσότερο στραμμένη στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Η Ελλάδα είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές που στοχεύουμε, προσφέροντας εξατομικευμένη καθοδήγηση και εκπαίδευση. Άλλες χώρες στις οποίες εστιάζουμε είναι η Ρωσία, το Μεξικό, το Ισραήλ, οι χώρες της Βαλτικής, η Βουλγαρία, η Τσέχικη Δημοκρατία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και άλλα.

Τι σηματοδοτεί η συνεργασία της eBay με το BestPrice.gr και ποια τα σχέδια αυτής της συνεργασίας;

Μέσα από αυτή τη συνεργασία, σχεδιάζουμε να βοηθήσουμε περισσότερες από 2500 ελληνικές ΜμΕ που ανήκουν στο δίκτυο του BestPrice.gr, διαθέτοντάς τους εξατομικευμένη υποστήριξη, χρήσιμα εργαλεία και γνώσεις marketing. Παράλληλα τους προσφέρουμε σημαντικά εφόδια για να ξεκινήσουν την εμπορική τους δραστηριότητα μέσα από την πλατφόρμα της eBay και καθοδήγηση για τα επόμενά τους βήματά και την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Γιατί η eBay επέλεξε το BestPrice.gr;

Αναζητούσαμε έναν συνεργάτη, με τον οποίο θα μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα για την ενδυνάμωση των τοπικών ΜμΕ στην Ελλάδα, ο οποίος θα λειτουργούσε ως συνδετικός κρίκος, φέρνοντάς μας σε επαφή με ένα μεγάλο εύρος επιχειρήσεων, συνιστώντας παράλληλα μια υπεύθυνη και αξιόπιστη επιλογή.

Το BestPrice – η πρώτη πλατφόρμα σύγκρισης τιμών στην Ελλάδα και μία από τις κορυφαίες υπηρεσίες αναζήτησης προϊόντων, που υποστηρίζει χιλιάδες ελληνικές ΜμΕ, αποτελεί τον ιδανικό συνεργάτη για αυτή την πρωτοβουλία και είμαι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος για την εξέλιξη αυτής της συνεργασίας.

Υπάρχουν σκέψεις και για άλλες τέτοιου είδους πρωτοβουλίες;

Ναι βεβαίως, παρακολουθώντας την επιτυχία που γνωρίζουν οι Έλληνες πωλητές της eBay και τη ζήτηση των προϊόντων τους από πολλές χώρες ανά τον κόσμος, μας ωθεί να εστιάζουμε όλο και περισσότερο στην Ελλάδα, η οποία αποτελεί για εμάς κορυφαία προτεραιότητα. Θέλουμε οι Έλληνες επιχειρηματίες να γνωρίζουν πως είμαστε εδώ να τους υποστηρίξουμε στα πρώτα τους βήματα μαζί μας και στην ανάπτυξη της επιχείρησής τους.

Στο πλαίσιο αυτό, συνεργαζόμαστε και με το BestPrice.gr, που αποτελεί έναν εξαιρετικό συνεργάτη και με τον οποίο έχουμε να κάνουμε ακόμη πολλά μαζί για την ελληνική αγορά. Τέλος, φέτος, έχουμε σχεδιάσει ορισμένες ακόμη πρωτοβουλίες με επίκεντρο την Ελλάδα, τις οποίες θα ανακοινώσουμε σύντομα. Προς το παρόν κρατήστε, πως είμαστε εδώ για να μείνουμε.

Κύριε Παπαδάκη, δώστε μας έναν απολογισμό για την πορεία του BestPrice.gr και  τι σημαίνει για την εταιρεία η συνεργασία με την eBay;

Το BestPrice είναι η πρώτη υπηρεσία σύγκρισης τιμών (CSS) στην Ελλάδα. Η αρχή έγινε το 2001 και έκτοτε πολλά έχουν αλλάξει όσον αφορά αφενός το Ηλεκτρονικό Εμπόριο, αφετέρου την αλματώδη ανάπτυξη των δικών μας ψηφιακών υπηρεσιών και εργαλείων. Αυτό που δεν άλλαξε, ωστόσο, είναι η προσήλωση και πίστη στο όραμά μας, καθώς και η πεποίθησή μας ότι οι συνέργειες είναι ικανές να συνεισφέρουν στη δημιουργία υψηλής αξίας για τις επιχειρήσεις, αλλά και για τους καταναλωτές. Η στρατηγικής σημασίας συνεργασία μας με το eBay, ένα από τα πρώτα και σημαντικότερα marketplaces παγκοσμίως, μας χαροποιεί ιδιαίτερα γιατί θα μας επιτρέψει να προσφέρουμε νέες υπηρεσίες στους πελάτες μας και να συνεισφέρουμε στις προοπτικές εξωστρέφειας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Ποια είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου, ποια είναι τα μειονεκτήματα αλλά και οι ευκαιρίες ανάπτυξης;

Παρά την σημαντική επιτάχυνση της ανάπτυξης του Ηλεκτρονικού Εμπορίου στη χώρα μας, η διείσδυση εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και ως εκ τούτου τα περιθώρια ανάπτυξης και δραστηριοποίησης είναι πολλά, όπως πολλές είναι και οι ευκαιρίες. Οι προκλήσεις είναι πολλαπλές και το μεγαλύτερο μέρος αυτών είναι απόρροια έλλειψης κανονικότητας και προτύπων σε όλο το εύρος του επιχειρείν. Πολλές οι απαιτούμενες, ριζοσπαστικές, αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο που πρέπει να δρομολογηθούν.

Τι αναζητούν οι Έλληνες καταναλωτές μέσα από το BestPrice.gr, πόσο επηρέασε η πανδημία τη δραστηριότητά σας και ποια είναι η μελλοντική τάση;

Η πανδημία δημιούργησε μία σειρά από ευκαιρίες και προκλήσεις, τόσο σε επίπεδο εσωτερικής λειτουργίας όσο και σε επίπεδο ανάπτυξης. Στο διάστημα αυτό διπλασιάσαμε την ομάδα μας, σε μία προσπάθεια τόσο να ανταποκριθούμε καλύτερα στις αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις της περιόδου, όσο και να αναπτυχθούμε περαιτέρω. Όσον αφορά τις αναζητήσεις των καταναλωτών, αυτές υπαγορεύτηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις συνθήκες κάθε περιόδου και κινήθηκαν σε σημαντικό βαθμό γύρω από τη ζωή στο σπίτι: δουλεύω στο σπίτι, διασκεδάζω στο σπίτι, γυμνάζομαι στο σπίτι, κτλ. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα όργανα γυμναστικής, οι μικροσυσκευές μαγειρικής – όπως οι αρτοπαρασκευαστές – αλλά και συσκευές σχετικές με την τηλεργασία, όπως οι web cameras.  

Μπορεί πράγματι το ηλεκτρονικό εμπόριο να βοηθήσει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες;

Είναι, πλέον, έκδηλη η σημασία τόσο του ηλεκτρονικού εμπορίου, όσο και γενικότερα της “ψηφιακής” παρουσίας,  κάθε οργανισμού. Ο μετασχηματισμός, ως έδειξαν οι τελευταίοι μήνες, δεν είναι πλέον προαιρετικός. Με άλλα λόγια, η δραστηροποίηση στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο δεν μπορεί να είναι, ούτε να λογίζεται ως “παραπαίδι”. Σταδιακά, μάλιστα, η πεποίθηση ότι το online επιχειρείν θα λειτουργεί παράλληλα και “ισάξια” με το offline, γίνεται εντονότερη σε όλους του εμπλεκόμενους. Το ψηφιακό κανάλι δεν ήρθε να αντικαταστήσει την εμπορική δραστηριότητα όπως την ξέραμε — ήρθε  να την συμπληρώσει, να την ενισχύσει και να την αναβαθμίσει. 

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το 2021 και οι προοπτικές για την επόμενη διετία;

Το 2021 είναι μια παραγωγική και κομβική χρονιά για το BestPrice.  Έχουμε ήδη προβεί στην εισαγωγή νέων υπηρεσιών, ενώ παράλληλα ενδυναμώνουμε τις ομάδες μας συνεχώς.  Παράλληλα, μια σειρά έργων και συνεργασιών είναι καθ’ οδόν. Τα σχέδια μας για το μέλλον είναι πλούσια και φιλόδοξα. Σκοπεύουμε, κάνοντας χρήσης καινοτομίας και τεχνολογίας, να αποδώσουμε  περισσότερη και απτή αξία σε όλους τους “stakeholders” της ηλεκτρονικής αγοράς. Το επόμενο διάστημα θα έχουμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε με περισσότερη ευκρίνεια αυτά που σχεδιάζουμε.