Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Η ίδια τάση που θέλει τους Έλληνες να κυνηγούν τις προσφορές στα super market και να αναζητούν οικονομικές λύσεις για ντύσιμο, διακοπές και διασκέδαση, αναδεικνύει και τη στροφή τους στον σχεδιασμό μικροεπεμβάσεων προσιτής αξίας σε κτιριακές υποδομές και οικιακό εξοπλισμό, με στόχο (υποτυπώδη) αναβάθμιση στην ποιότητα ζωής (σε μια δύσκολη συγκυρία για τα περισσότερα νοικοκυριά), αλλά και εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους – σε ορισμένες περιπτώσεις που συνδυάζονται π.χ. με ενεργειακή απόδοση, θέμα που βρίσκεται στην επικαιρότητα χάρη στις επιδοτήσεις που μπορούν να εξασφαλίσουν οι καταναλωτές.
Έρευνες διαπιστώνουν ότι τέσσερις στους πέντε καταναλωτές ασχολούνται με βελτιώσεις ή κατασκευές στο σπίτι καταδεικνύοντας σε συνδυασμό με τις παραπάνω προοπτικές ανάπτυξης για τον κλάδο DIY (Do It Yourself – Κάν’ το Μόνος σου) στην Ελλάδα, μια αγορά που εκπροσωπείται τόσο από ισχυρούς παίκτες όπως οι αλυσίδες Praktiker (μέλος του καναδικού ομίλου Fairfax Financial Holdings Limited, Νo1 ελληνικό δίκτυο καταστημάτων DIY & Home Improvement, που άνοιξε το πρώτο κατάστημα το 1991 και σήμερα διαθέτει 15) και η Leroy Merlin (που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2005 μέσω θυγατρικής του γαλλικού ομίλου και με δίκτυο 5 καταστημάτων κι ενός επιπλέον στην Κύπρο) όσο και από χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις με μεμονωμένα καταστήματα που διαθέτουν από οικοδομικά υλικά και χρώματα μέχρι υλικά χειροτεχνίας και είδη hobby.
H ανάγκη για ανακαίνιση παλαιών κτηρίων, για εξοικονόμηση ενέργειας και θέρμανση, για αναβάθμιση παλαιών οικοδομικών υλικών, επίπλων και άλλων αντικειμένων, ακόμη και η ανάγκη μετατροπών σε κατοικίες που πρέπει να στεγάσουν οικογένειες με μέλη από διαφορετικές γενιές -αυτή η τάση αναδείχτηκε μέσα στην κρίση- δικαιολογούν τις προσδοκίες.
Στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Leroy Merlin από τις έρευνες που διεξάγει για το κοινό του DIY στην Ελλάδα και επιβεβαιώνουν τις θετικές προβλέψεις κλαδικών μελετών, δείχνουν αυξανόμενη τάση των Ελλήνων να διαθέτουν χρόνο για να κάνουν βελτιώσεις στο σπίτι μόνοι τους, είτε από χόμπι, είτε για πιο οικονομικές λύσεις.
Το ενδιαφέρον είναι ότι πάνω από το 92% των αγοραπωλησιών ιδιωτικών κατοικιών στην Ελλάδα αφορούν παλαιότερες και όχι νεόδμητες οικοδομές, κάτι που οδηγεί στην ανάγκη για τροποποιήσεις και βελτιώσεις.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο των ερευνών είναι ότι ολοένα και περισσότεροι ασχολούνται με δουλειές που έχουν σχέση με τη συντήρηση του σπιτιού, ενώ παραμένει σχεδόν σταθερός ο αριθμός αυτών που ασχολούνται με τη διακόσμηση και τον καλλωπισμό του σπιτιού.
Τα στοιχεία
Οι άνδρες κυριαρχούν στους πιο προχωρημένους, αλλά οι γυναίκες υπερτερούν σε αυτούς που ξέρουν να κάνουν αρκετές δουλειές. Η ανοδική τάση των ατόμων που ασχολούνται με τις ιδιοκατασκευές στο σπίτι δείχνει να επιβεβαιώνεται από το ότι στις νεότερες ηλικίες (25-44) αυτοί που δείχνουν να ασχολούνται ενεργά αγγίζουν το 23%, ενώ στις μεγαλύτερες ηλικίες (45-54) το ποσοστό φτάνει στο 17%.
Στις έρευνες διαπιστώνεται επίσης ότι μόλις ένα 20% αναφέρει πως δεν ασχολείται καθόλου με βελτιώσεις ή κατασκευές στο σπίτι, το 30% σημειώνει πως έχει πρόσφατα ξεκινήσει να ασχολείται, άλλο τόσο κάνει τα βασικά, ενώ ένα 20% κάνει προχωρημένες κατασκευές. Επίσης το 7% δηλώνει πως μπορεί να κάνει τα πάντα στο σπίτι.
Οι πιο ικανοί
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Leroy Merlin, αν και το ελληνικό κοινό παραδοσιακά είναι μικρότερο απ’ ό,τι το αντίστοιχο στις μεγάλες χώρες της Ευρώπης (Γερμανία, Γαλλία κ.α.), τα τελευταία χρόνια σημειώνει σταθερή άνοδο.
Μάλιστα στις μικρότερες πόλεις αυξάνεται το ποσοστό αυτών που δηλώνουν ότι μπορούν να καλύψουν όλες τις κατασκευές και τις ανάγκες βελτίωσης του σπιτιού από μόνοι τους.
Έτσι, στη Λάρισα το 18% δηλώνει πως μπορεί να αναλάβει όλα τα σχετικά project, στη Θεσσαλονίκη το 12%, ενώ στην Αθήνα μόνο το 5%.
Σύμφωνα με προηγούμενη έρευνα της Visa, από αυτούς που έχουν διάφορα χόμπι το 33% ασχολείται με το σπίτι, το 7% με τον κήπο, ενώ το 3% δήλωσε πως εστιάζει το ενδιαφέρον του στις διάφορες κατασκευές.