Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Με σημαντική ενίσχυση μεγεθών έκλεισε την περσινή χρήση η αλυσίδα Σκλαβενίτης, καταγράφοντας αύξηση εσόδων πέραν του 40% (κυρίως λόγω εξαγορών) και εκτόξευση των καθαρών κερδών, γεγονός που την κατατάσσει στους «κερδισμένους» της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, δικαιολογώντας εν μέρει και το ότι τελευταία βρίσκεται διαρκώς στο επίκεντρο επιχειρηματικών εξελίξεων του κλάδου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ισολογισμού της αλυσίδας για τη χρήση που ολοκληρώθηκε στις 31/12/2015, ο όμιλος Σκλαβενίτη εμφανίζει σημαντική αύξηση εσόδων στο 1,74 δισ. ευρώ έναντι 1,23 δισ. ευρώ το 2014, ενώ όσον αφορά την κερδοφορία καταγράφηκε εντυπωσιακή άνοδος τόσο σε επίπεδο προ φόρων αποτελεσμάτων όσο και μετά από φόρους. Συγκεκριμένα, τα προ φόρων κέρδη του ομίλου ανήλθαν σε 41,8 εκατ. ευρώ έναντι 16 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή κερδοφορία διαμορφώθηκε στα 25,6 εκατ. ευρώ έναντι 9,6 εκατ. ευρώ.
Τα ίδια κεφάλαια της αλυσίδας ανέρχονται σε 167 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των υποχρεώσεων αυξήθηκε σε 812,4 εκατ. ευρώ από 622,2 εκατ. ευρώ το 2014.
Σε επίπεδο ομολογιακών και μακροπρόθεσμων δανείων, η εταιρεία το 2015 εμφανίζει υπόλοιπο της τάξεως των 74,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι λοιπές υποχρεώσεις και αυτές προς τους προμηθευτές ανέρχονται σε 444,2 εκατ. ευρώ.
Οι οφειλές προς τους προμηθευτές εμφανίζονται αυξημένες περίπου κατά 136 εκατ. ευρώ έναντι του 2014, γεγονός που σχετίζεται και με τις νέες δραστηριότητες που εισήλθαν στο χαρτοφυλάκιο της αλυσίδας την περσινή χρονιά. Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια του 2015 φάνηκαν τα πρώτα δείγματα γραφής της δραστηριοποίησης της Σκλαβενίτης στην χονδρική, μετά την απόκτηση του δικτύου της Makro Cash & Carry, καθώς επίσης στην ίδια χρήση περιλαμβάνεται και η συμμετοχή της Χαλκιαδάκης, το 60% της οποίας έχει περάσει στον έλεγχο της Σκλαβενίτης.
Ταυτόχρονα, την περσινή χρονιά πραγματοποιήθηκε και το ντεμπούτο της αλυσίδας εκτός των τειχών της Αττικής με τη δημιουργία καταστήματος στην Κόρινθο.
Συνολικά το δίκτυο της Σκλαβενίτης αριθμεί 111 σημεία πώλησης λιανικής, 9 χονδρικής και την ισχυρή συμμετοχή στα 38 της κρητικής αλυσίδας Χαλκιαδάκης, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων διαμορφώθηκε πέρυσι στους 11.055. Και μολονότι η διοίκηση της Σκλαβενίτης αποφεύγει πεισματικά τη δημοσιότητα, η αλυσίδα κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση της επόμενης μέρας του κλάδου. Πέρα από τις προαναφερθείσες εξαγορές, η Σκλαβενίτης επιδίωξε να αποκτήσει και το εγχώριο δίκτυο της Βερόπουλος, συμφωνία η οποία ωστόσο δεν τελεσφόρησε.
Ωστόσο, λίγους μήνες αργότερα οι προβολείς έπεσαν πάλι πάνω στη Σκλαβενίτης, η οποία εμφανίζεται ως ο «λευκός ιππότης» για τη διάσωση της Μαρινόπουλος. Η κίνηση ματ της αλυσίδας, ήτοι η κατάθεση επιστολής στο Πρωτοδικείο μέσω της οποίας εξέφρασε την πρόθεση για συμμετοχή στο σχέδιο εξυγίανσης της Μαρινόπουλος, κατά τη διάρκεια της εκδίκασης της αίτησης προσωρινής προστασίας έναντι των πιστωτών της Μαρινόπουλος τον Ιούλιο, αποτέλεσε τη δεύτερη χείρα βοηθείας. Η πρώτη αφορούσε το εγχείρημα της δημιουργίας μιας κοινής εταιρείας Σκλαβενίτη – Μαρινόπουλου, στον έλεγχο της οποίας θα περνούσαν σε πρώτη φάση 33 υπερμάρκετ.
Η εμπλοκή και μόνο του ονόματος Σκλαβενίτη στην υπόθεση του Μαρινόπουλου και το ενδεχόμενο εξαγοράς της αλυσίδας ή του πλειοψηφικού μέρους αυτής, αναπόφευκτα άμβλυναν την ανησυχία της αγοράς ως προς το ενδεχόμενο να μπει λουκέτο στον λιανεμπορικό όμιλο με το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων στην εγχώρια αγορά.
Οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν τις συζητήσεις μεταξύ Σκλαβενίτη και τραπεζών να είναι σε καλό επίπεδο, με το business plan της εξυγίανσης της Μαρινόπουλος να βρίσκεται στο μικροσκόπιο των πιστωτικών ιδρυμάτων, ενώ «τρέχει» και το επιβεβλημένο due diligence.
Τα βασικά σημεία που φέρεται ότι θα προβλέπονται στον σχεδιασμό εξυγίανσης περιλαμβάνουν: νέα χρηματοδότηση κοντά στα 350 εκατ. ευρώ, κούρεμα οφειλών προς τους προμηθευτές 40%-50%, μετοχοποίηση δανείων και εμπράγματες εξασφαλίσεις από πλευράς της Μαρινόπουλος. Ο πρώτος στόχος είναι να υπογραφεί μια καταρχήν συμφωνία μεταξύ των εμπλεκομένων που θα ανοίξει τον δρόμο στην κατεύθυνση της επίτευξης του εγχειρήματος, που δεν είναι άλλο από την εξασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας του μεγαλύτερου μέρους του δικτύου της Μαρινόπουλος.