Στη Σοφία Εμμανουήλ
[email protected]
«Όσο θα υπάρχει ανάγκη για συνεργατικά projects με τη συμμετοχή πολλών στελεχών ή και ομάδων τόσο το προσωπικό γραφείο θα δίνει τη θέση του στους “κοινούς χώρους εργασίας” ή αλλιώς “co-working spaces”», προβλέπει σε συνέντευξή του στη «N» ο Χρήστος Μισαηλίδης, διευθύνων σύμβουλος της Regus για ΝΑ Ευρώπη, Ασία και Μέση Ανατολή.
Ως κορυφαίο στέλεχος της μεγαλύτερης εταιρείας παροχής έτοιμων χώρων εργασίας και ευέλικτων λύσεων, με παρουσία σε 106 χώρες και κεφαλαιοποίηση 2,3 δισ δολ., ο κ. Μισαηλίδης μιλά για τα σχέδια της Regus να επενδύσει περαιτέρω στην εγχώρια αγορά δημιουργώντας υποδομές σε νέα σημεία στην πρωτεύουσα αλλά και σε κάθε μεγάλη ελληνική πόλη.
Ποιες είναι οι κύριες τάσεις που διαπιστώνετε διεθνώς ως προς τους χώρους εργασίας;
«Οι βασικές αρχές για τον χώρο εργασίας του μέλλοντος είναι να βοηθάει τον εργαζόμενο να αισθάνεται άνετα, να καλύπτει τις ανάγκες της επιχείρησης για ευελιξία και δημιουργία και να μπορεί να είναι αποδοτικός. Τα τελευταία χρόνια αυτό που ονομάζουμε δουλειά γραφείου έχει αλλάξει δραματικά. Οι νέες τεχνολογίες και η παγκοσμιοποίηση της αγοράς μάς έχουν επιτρέψει να εργαζόμαστε εν κινήσει, να επικοινωνούμε διαφορετικά και να αξιολογούμε τις προτεραιότητές μας με νέα κριτήρια. Όσο προχωράει ο ψηφιακός μετασχηματισμός όλων των κλάδων της αγοράς, αυτές οι αλλαγές θα συνεχίζονται και θα χρειαστεί να εκφραστούν και στον χώρο εργασίας. Για παράδειγμα, όσο περισσότερο οι εργαζόμενοι μπορούν και χρειάζεται να λείπουν από το γραφείο τους και όσο θα υπάρχει ανάγκη για συνεργατικά projects με τη συμμετοχή πολλών στελεχών ή και ομάδων τόσο το προσωπικό γραφείο θα δίνει τη θέση του στους “κοινούς χώρους εργασίας” ή αλλιώς “co-working spaces”».
Στις ευέλικτες λύσεις για το εργασιακό περιβάλλον, όπως οι έτοιμοι χώροι, προσανατολίζονται κυρίως μικρές και νεοφυείς επιχειρήσεις ή πολυεθνικές;
«Η ανάγκη για ευελιξία δεν έχει να κάνει με το μέγεθος. Στο πελατολόγιό μας βρίσκονται από παγκόσμιες εταιρείες μέχρι ατομικές επιχειρήσεις και startups. Κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους, έχει ανάγκη από ευέλικτα συμβόλαια που θα προσαρμόζονται στις ανάγκες της, θέλει να μειώσει τις εργατοώρες για θέματα που δεν έχουν να κάνουν με το αντικείμενό της, όπως διαχείριση, δίκτυα κ.λπ., ενώ παράλληλα θέλει να προσφέρει στα στελέχη της γραφεία που καλύπτουν τις ανάγκες τους για ευχάριστη και αποδοτική εργασία».
Τα κόστη των λύσεων που προσφέρονται στους επιχειρηματίες είναι ανταγωνιστικά; Και ποια είναι η πολιτική της Regus;
«H Regus είναι η νούμερο 1 εταιρεία στον κόσμο στην παροχή έτοιμων χώρων εργασίας, με πολλούς μιμητές σε παγκόσμιο και τοπικό επίπεδο. Αυτό που ο ανταγωνισμός μας σχεδιάζει να υλοποιήσει ως επιπρόσθετη παροχή εμείς το προσφέρουμε ήδη ως στάνταρ σε καλύτερες τιμές. Για παράδειγμα, όλοι γνωρίζουμε το πόσο σημαντική είναι σήμερα μια γρήγορη σύνδεση στο internet και ότι η επικοινωνία πρέπει να πραγματοποιείται μέσω δικτύων τελευταίας τεχνολογίας. Εμείς θεωρούμε αδιαπραγμάτευτη την ύπαρξη οπτικής ίνας σε κάθε μας κέντρο γιατί πιστεύουμε στη δυναμική της επικοινωνίας».
Ειδικότερα στην Ελλάδα ποια είναι η στρατηγική; Προσφέρονται πιο οικονομικά πακέτα; Και η πολιτική της εταιρείας έχει προσαρμοστεί στα δεδομένα που δημιούργησε η κρίση;
«Η βασική αρχή της εταιρείας μας είναι να μπορεί ο καθένας να δουλεύει όπως θέλει και από όπου θέλει. Κατανοούμε τις δυσκολίες τού να επιχειρεί κανείς σε συνθήκες κρίσης και γι’ αυτό τα συμβόλαιά μας προσαρμόζονται ανάλογα με τις απαιτήσεις του κάθε πελάτη. Στα δύσκολα έχει σημασία να μπορεί κανείς να μειώνει πάγια έξοδα, αλλά παράλληλα να μπορεί να εργαστεί σε ένα σωστά οργανωμένο περιβάλλον, όπως και σε περιόδους που έχει ανάγκη από επιπλέον χώρο να μπορεί να τον χρησιμοποιήσει για όσο καιρό πραγματικά τον χρειάζεται. Η Ελλάδα για εμάς είναι μια χώρα που έχει δυνατότητες και γι’ αυτό, πέρα από τα τρία επιχειρηματικά κέντρα μας σε Μαρούσι, Πύργο Αθηνών και Λεωφόρο Συγγρού, σχεδιάζουμε να αναπτυχθούμε και σε άλλα σημεία στην πρωτεύουσα αλλά και σε κάθε μεγάλη ελληνική πόλη. Σε λίγο θα ανακοινώσουμε ένα νέο, πολύ πρωτοποριακό χώρο στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης, ενώ κοιτάμε και περιοχές στα νότια της Αθήνας».
Υπάρχουν αγορές που εμφανίζουν κοινά χαρακτηριστικά με την ελληνική; Και ποιες είναι αυτές;
«Η ελληνική αγορά είναι μια μικρή αγορά με μεγάλες δυνατότητες. Πιστεύουμε πως στα επόμενα χρόνια θα έχει μεγάλη ανάπτυξη και πως τα σημάδια της έχουν αρχίσει σιγά-σιγά να εμφανίζονται. Από την άλλη πλευρά είναι μια αγορά που χρειάζεται έναν εξορθολογισμό, ο οποίος και αυτός πιστεύω έχει ξεκινήσει να υλοποιείται. Στο αντικείμενο της εργασίας από απόσταση και στον τρόπο που εργαζόμαστε είναι μια αγορά που έχει μεγάλες δυνατότητες εξέλιξης».
Πώς εκτιμάτε ότι θα συμβάλει η τεχνογνωσία που έχετε στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού (την οποία αποκομίσατε από τη θητεία σας στην Adecco) στα σχέδια ανάπτυξης της Regus;
«Τόσο η Regus όσο και η Adecco είναι πολυεθνικές εταιρείες που κυριαρχούν στον κλάδο τους, προσφέρουν συνέχεια νέα και καινοτόμα προϊόντα και έχουν πελατοκεντρική προσέγγιση. Η Adecco για μένα ήταν ένα μεγάλο σχολείο με πολλές και σημαντικές επιτυχίες. Από την άλλη πλευρά η Regus και η συγκεκριμένη θέση αποτελεί για κάθε μάνατζερ μια μεγάλη πρόκληση. Όμως και τα δύο αντικείμενα -εργασιακός χώρος και εργατικό δυναμικό- είναι τόσο αλληλένδετα και τόσο σημαντικά για την επιτυχία ή την αποτυχία μιας επιχείρησης που η μετακίνησή μου στη Regus φάνηκε σαν ένα φυσικό βήμα».
Η Regus τιμά το ελληνικό ταλέντο στο μάνατζμεντ με το να σας αναθέσει τον ρόλο του περιφερειακού CEO για 35 χώρες αλλά και με τη συνεργασία της με την Κατερίνα Μάνου, η οποία έχει μια επιτυχημένη σταδιοδρομία στην πολυεθνική από το 2005 ως επικεφαλής της επιχειρηματικής δραστηριότητας στα Βαλκάνια. Θα θέλατε να κάνετε ένα σχόλιο γι’ αυτό;
«H Regus είναι μια εταιρεία η οποία καινοτομεί συνεχώς και αναπτύσσεται ραγδαία. Είναι επίσης πολύ απαιτητική από τα στελέχη της και ζητεί να επιδεικνύουν την ίδια διάθεση για καινοτομία και υψηλό επίπεδο αφοσίωσης στις ανάγκες του πελάτη. Είναι μεγάλη ευθύνη του να διοικείς τόσες χώρες οι οποίες βρίσκονται σε μεγάλες αναπτυσσόμενες αγορές και είμαι ενθουσιασμένος για την πρόκληση. Πιστεύω πως όταν οι Έλληνες μάνατζερ αποφασίζουν πως είναι έτοιμοι να δουλέψουν και με διαφορετική έδρα, τότε μπορούν να ανταγωνιστούν με αξιώσεις σε πολύ υψηλό επίπεδο».