Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Χατζηλίδη
[email protected]
Το μοντέλο της σύμπραξης του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα φιλοδοξεί να εφαρμόσει η κυβέρνηση σε περιπτώσεις κρατικών εταιρειών που είναι προς πώληση, αλλά το επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώνεται για αυτές αποδεικνύεται για διάφορους λόγους ανεπαρκές ή ατελέσφορο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό το μοντέλο βρίσκεται στο τραπέζι της κυβέρνησης ως εναλλακτικό σχέδιο διάσωσης της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων, σε περίπτωση που αποδειχθεί άγονος και ο νέος διαγωνισμός πώλησης της εταιρείας, που «τρέχει» από την 1η Αυγούστου.
Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός απέβη άκαρπος, καθώς η εκκαθαριστική αρχή είχε εντοπίσει ελλείμματα στους φακέλους και των δύο εταιρειών που είχαν καταθέσει δεσμευτικές προσφορές, δηλαδή του γερμανικού ομίλου Krauss-Maffei Wegmann και του νοτιοαφρικανικού Paramount Group. Ο νέος διαγωνισμός έχει τιμή εκκίνησης επίσης πάλι τα 10 εκατ. ευρώ, με καταληκτική προθεσμία για την υποβολή προσφοράς την 28η Αυγούστου. Σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, το τοπίο θα ξεκαθαρίσει μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, αφού προηγηθεί ο έλεγχος των δικαιολογητικών και η αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών.
Ωστόσο, επειδή η προϊστορία των διαγωνιστικών διαδικασιών για την ΕΛΒΟ δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική, η κυβέρνηση έχει στον σχεδιασμό της ένα plan b που προβλέπει την είσοδο στη βιομηχανία ενός στρατηγικού επενδυτή, που δεν αποκλείεται να είναι ένας από τους δύο ενδιαφερόμενους, με τη συμμετοχή ωστόσο και του Δημοσίου. Όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στην κυβέρνηση, κεντρικό ρόλο για τη βιωσιμότητα του συγκεκριμένου σχεδίου θα έχει η παραχώρηση σημαντικού έργου στην ΕΛΒΟ τόσο από τον προσφάτως κρατικοποιημένο ΟΑΣΘ όσο και από τον ΟΑΣΑ, δεδομένου ότι οι δύο οργανισμοί χρειάζονται -μαζί- σε άμεσο χρόνο περί τα 300 νέα λεωφορεία.
Εγνατία: Μικτό μοντέλο
Το ίδιο μοντέλο, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Ν», είναι έτοιμη να ενεργοποιήσει η κυβέρνηση και για την Εγνατία οδό, εάν δεν κριθούν ικανοποιητικές οι προσφορές στο πλαίσιο του διαγωνισμού για τη μακροχρόνια παραχώρηση της εκμετάλλευσής της, που αναμένεται να προκηρυχθεί τον Σεπτέμβριο. Η περίπτωση της Εγνατίας, βέβαια, είναι πολύ διαφορετική από αυτήν της ΕΛΒΟ, καθώς θεωρείται δεδομένο πως, αυτοτελώς, όχι απλώς μπορεί να είναι βιώσιμη αλλά και πολύ κερδοφόρα – το πρόβλημα είναι πως η παραχώρησή της περιλαμβάνεται στα προαπαιτούμενα της συμφωνίας με τους δανειστές. Εάν λοιπόν, λένε οι ίδιες πηγές, οι προσφορές για την Εγνατία είναι σε χαμηλά επίπεδα, της τάξης των 200-250 εκατ. ευρώ, κάτι που θεωρείται το πιθανότερο, τότε η κυβέρνηση θα μπει σε διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, προτείνοντας τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Θα βάλει, μάλιστα, στο τραπέζι και οικονομοτεχνική μελέτη της εταιρείας, που δείχνει ότι σε ορίζοντα 35ετίας τα αναμενόμενα έσοδα από την εκμετάλλευση της Εγνατίας οδού ανέρχονται σε 5 δισ. ευρώ, ακόμα και με διόδια χαμηλότερα από τις άλλες εθνικές οδούς.
«Αυτή η πρόταση έχει όλο το πακέτο. Διασφαλίζει την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία της εταιρείας με την είσοδο του επενδυτή, την αναπτυξιακή και περιφερειακή διάσταση με τη συμμετοχή του Δημοσίου και, σε ό,τι αφορά τους δανειστές, πολλά περισσότερα έσοδα από τα “ψίχουλα” που βάσιμα πιθανολογείται ότι θα δοθούν στον διαγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση, δύσκολα θα βρεθεί άνθρωπος να υπογράψει την παραχώρηση της Εγνατίας έναντι πινακίου φακής» σημειώνει άλλη πηγή με εξίσου καλή γνώση των κυβερνητικών σχεδιασμών.
Όπως προαναφέρθηκε, ο διαγωνισμός για τη μακροχρόνια παραχώρηση της Εγνατίας αναμένεται να προκηρυχθεί μέσα στον Σεπτέμβριο, ώστε μέχρι το τέλος του έτους – αρχές του επόμενου να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές, το ύψος των οποίων θα κρίνει και το αν τελικά θα ενεργοποιηθεί το plan b της κυβέρνησης. Σε κάθε περίπτωση, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έχει δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει κανονικά τον σχεδιασμό για την εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων σε όλους τους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το φθινόπωρο αναμένεται η ανάθεση της μελέτης, προκειμένου να ακολουθήσει ο διεθνής διαγωνισμός, με στόχο το νέο σύστημα να τεθεί σε εφαρμογή περί τα τέλη του 2018.