Από την έντυπη έκδοση
Tου Φάνη Ζώη
[email protected]
Mεγάλες απώλειες για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ίσως ανεπανόρθωτη ζημία, κυρίως στις εμπορευματικές μεταφορές, προκαλούν οι συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην εταιρεία, με τις οποίες ουσιαστικά ακυρώνεται το σύνολο του συγκοινωνιακού έργου.
Με αιχμή την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας και τη μη υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, οι σιδηροδρομικοί προχωρούν για τέταρτη συνεχόμενη εβδομάδα σε στάσεις εργασίας, αποκλείοντας επιβάτες και εμπορεύματα από οποιαδήποτε σιδηροδρομική μετακίνηση.
Ενδεικτικό της κατάστασης που δημιουργείται και μπορεί να επιφέρει ισχυρό πλήγμα στην ελληνική εταιρεία είναι η πρόθεση της Cosco να προχωρήσει σε απευθείας συμφωνία με την εθνική εταιρεία σιδηροδρόμων της πΓΔΜ, παρακάμπτοντας την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ενός ετήσιου κύκλου εργασιών που υπερβαίνει τα 5 εκατ. ευρώ.
Εντός της εβδομάδας, όπως αναφέρεται σε επιστολή του γραφείου Οικονομικών Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στην πΓΔΜ προς το υπουργείο Εξωτερικών, επίκειται απευθείας συμφωνία της εθνικής εταιρείας σιδηροδρόμων της πΓΔΜ με την κινεζική Cosco, για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, διά μέσω της χώρας, προς ευρωπαϊκούς προορισμούς. Τα εμπορευματοκιβώτια θα μεταφέρονται οδικώς από το λιμάνι του Πειραιά στα σύνορα με την πΓΔΜ, όπου και θα φορτώνονται στα βαγόνια της εταιρείας. Παράλληλα, αναφέρεται ότι θα υπάρξουν ανακοινώσεις για την εγκατάσταση από την κινεζική εταιρεία κέντρου logistics στη χώρα.
Οι συνεχιζόμενες απεργίες στον ΟΣΕ και οι ματαιώσεις δρομολογίων που μεταφέρουν εμπορεύματα προς τη γειτονική χώρα συνεχίζονται, έχουν δημιουργήσει έντονη ανησυχία στην διοίκηση της εθνικής εταιρείας σιδηροδρόμων της πΓΔΜ, αλλά και γενικότερα στην επιχειρηματική κοινότητα των Σκοπίων.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ήδη έντονα διαβήματα έχουν γίνει στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και στο ΤΑΙΠΕΔ από μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες μεταφορών, που, όπως υποστηρίζουν, καταστρέφεται η κυκλοφορία φορτίου επάνω σε ράγες από/προς την Ελλάδα, καθώς επίσης και όλα τα ελληνικά κυβερνητικά σχέδια για μια περαιτέρω ανάπτυξη των ελληνοκινεζικών εμπορικών συμφωνιών.
Επιπλέον, η εμπιστοσύνη της αγοράς προς τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές πλήττεται βαριά, με τα αποτελέσματα να γίνονται εμφανή κατά τη διάρκεια των ερχόμενων μηνών και θα μπορούσαν, όπως εκτιμούν, επίσης σοβαρά να βλάψουν την πρόσφατη συμφωνία του ΤΑΙΠΕΔ με τη Ferrovie Dello Stato Italiane. Ήδη, προκειμένου να διασφαλίσει την ομαλή συνέχιση των δραστηριοτήτων της, εξαιτίας των απεργιακών κινητοποιήσεων στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θυγατρική της Cosco ενεργοποίησε το σχέδιο έκτακτης ανάγκης που παρακάμπτει τον σιδηροδρομικό άξονα της Ελλάδας.
Το σχέδιο της θυγατρικής της Cosco («business continuity planning»), που δοκιμάστηκε με επιτυχία κατά την διάρκεια του πολυήμερου αποκλεισμού της Ειδομένης και ήδη υλοποιείται, προβλέπει τη διά θαλάσσης μεταφοράς του 50% των εμπορευματοκιβωτίων που προέρχονται από την Ασία και έχουν ξεφορτωθεί στον ΟΛΠ με προορισμό την κεντρική Ευρώπη στο λιμάνι της Σλοβενίας, Κόπερ και την από εκεί προώθησή τους στους τελικούς αποδέκτες.
Το άλλο 50% των φορτίων αυτών μεταφέρεται με φορτηγά στον συνοριακό σταθμό της Ειδομένης από όπου και παραλαμβάνονται από τους σιδηροδρόμους των Σκοπίων για να προωθηθούν επίσης προς την Κεντρική Ευρώπη.
Η υλοποίηση αυτού του σχεδίου, εκτός από τα έσοδα που στερεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καταδεικνύει τις συνθήκες απαξίωσης στις οποίες έχει περιέλθει η σιδηροδρομική εταιρεία. Απαξίωση στην οποία συνέβαλε τόσο η πολύμηνη διακοπή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ελλάδας με την Ευρώπη λόγω των μεταναστών και προσφυγών που είχαν αποκλείσει την διέλευση στην Ειδομένη όσο και των όσων συμβαίνουν με τους εργαζομένους.
Οι εργαζόμενοι
Ομόφωνα τα δύο σωματεία των σιδηροδρομικών αποφάσισαν την Παρασκευή τη συνέχιση των κινητοποίησεών τους. Έτσι, στα εμπορικά τρένα οι επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες θα συνεχιστούν έως και την Πέμπτη 21 Ιουλίου. Από σήμερα, Δευτέρα έως και την Τετάρτη, επαναλαμβάνονται οι κινητοποιήσεις στα επιβατικά τρένα.
Λιγοστές οι εντάξεις έργων στο CEF
Ελάχιστα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος βρίσκονται στον νέο γύρο εντάξεων έργων στο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Connecting Europe Facility» (CEF).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε πως εγκρίθηκε η ένταξη 195 έργων, συνολικού προϋπολογισμού 6,7 δισ. ευρώ, με σημαντικότερο από ελληνικής πλευράς τη χρηματοδότηση της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου στο τμήμα Ψαθόπυργος – Πάτρα, με 78,5 εκατ. ευρώ και επενδύσεις στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Ελληνικό ενδιαφέρον έχει και σειρά άλλων έργων που εντάχθηκαν στο CEF, όπως το έργο «PICASSO», μια μελέτη για την αποφυγή των ατυχημάτων στη ναυσιπλοΐα, στην οποία συμμετέχουν οι Ισπανία (συντονιστής), Κύπρος, Ελλάδα, Ιταλία, Μάλτα, Πορτογαλία, Σουηδία, Βρετανία. Το συνολικό κόστος του έργου φτάνει τα 10,3 εκατ. ευρώ. Το έργο «ELEMED», ύψους 300.000 ευρώ, αφορά στην ηλεκτροδότηση πλοίων (με πιλοτική εγκατάσταση στο λιμάνι της Κυλλήνης) και προωθείται από τη Hellenic Lloyd’s.
Το έργο «CarEsmatic», που προωθείται με συντονιστή το λιμάνι του Κόπερ στη Σλοβενία και συμμετοχή των λιμένων Πειραιά και Βαρκελώνης, είναι ύψους 17 εκατ. ευρώ και αφορά στην ανάπτυξη υποδομών για τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Μεγαλύτερη σημασία για τη χώρα μας έχει το έργο «ADRI-UP», ύψους 22,7 εκατ. ευρώ που προωθείται υπό τον συντονισμό του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας. Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη των υποδομών μεταφοράς φορτίων στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.