Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Σταθερά προσηλωμένη σε ένα πενταετές σχέδιο αναδιάρθρωσης με ορίζοντα το 2021 (2017 – 2021), το οποίο προβλέπει σταδιακή βελτίωση των λειτουργικών ταμειακών ροών και των EBITDA, είναι η γνωστή αλυσίδα καφέ Starbucks, που επανατοποθετείται σε στρατηγικής σημασίας γειτονιές στοχεύοντας σε αύξηση πωλήσεων μέσω της αξιοποίησης του τουριστικού ρεύματος.
Η στρατηγική υπαγορεύει συγκράτηση των λειτουργικών εξόδων με περικοπές δαπανών και γι’ αυτό οι διαπραγματεύσεις για μειώσεις των ενοικίων των καταστημάτων είναι συνεχείς. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η εταιρεία υλοποιεί σχέδιο αναδιάρθρωσης του δικτύου με κλείσιμο ζημιογόνων καταστημάτων και συνεχίζει προς την ίδια κατεύθυνση.
Ενδεικτική πάντως είναι η είσοδος του σήματος στην πλατεία Συντάγματος, εντός του πολυκαταστήματος Public. Το κατάστημα, μόλις 109 τ.μ. (ισόγειο και εξωτερικό καθιστικό), εγκαινιάστηκε την Τρίτη 9 Ιουλίου στο ισόγειο του ιστορικού κτηρίου στις παρυφές της οδού Ερμού που προσελκύει καθημερινά χιλιάδες τουρίστες αλλά και εγχώριους καταναλωτές. Μάλιστα, ο κ. Στέφανος Αραβανής, εμπορικός διευθυντής της Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ A.E.E., σχολίασε τη σημασία της συνεργασίας της εταιρείας με τα πολυκαταστήματα Public, η οποία εκτιμά ότι θα προσδώσει την απαιτούμενη αξία τόσο στους πελάτες του Public όσο και στους πελάτες των Starbucks.
Με το άνοιγμα του καταστήματος αυτού, το δίκτυο των Starbucks, που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2002, αριθμεί 27 καταστήματα σε κεντρικά σημεία μεγάλων πόλεων και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Στόχος της διοίκησης είναι η αξιοποίηση του θετικού momentum στην εστίαση για τόνωση των πωλήσεων και ενίσχυση του μεριδίου αγοράς της αλυσίδας, που βρέθηκε στη δίνη της οικονομικής κρίσης τα προηγούμενα χρόνια.
Η κρίση
Είναι ενδεικτικό ότι το 2012, μια χρονιά μετά το μπαράζ λουκέτων στην αλυσίδα (είχαν φτάσει τα 26 στη διετία 2011 – 2012), οι πωλήσεις πραγματοποίησαν «βουτιά» 29,4%, ενώ η πτώση συνεχίστηκε με διψήφιο ρυθμό, της τάξης του 10,4%, το 2013. Το 2014 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας κατέγραψε μείωση 5,6%, το 2015 πτώση 4,2% και το 2016 επίσης πτώση 6,1%. Μόλις πρόσφατα δημοσιεύθηκαν οι ισολογισμοί των συγκεκριμένων χρήσεων, με πιο επίκαιρο αυτόν του 2016, απ’ όπου προκύπτει ότι η εταιρεία παρά το υψηλό μικτό περιθώριο κέρδους (66,8%) παραμένει ζημιογόνα, με πωλήσεις που έφθασαν στα 16 εκατ. ευρώ, αρνητικά ίδια κεφάλαια, αρνητική καθαρή θέση στα 28,9 εκατ. ευρώ και καθαρό δανεισμό που κυμαίνεται πάνω από τα 18 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2013 έχει μεταβιβαστεί το μερίδιο της Starbucks στη μητρική εταιρεία της Μαρινόπουλος Καφέ με αποτέλεσμα ο Όμιλος Μαρινόπουλου να αποκτήσει τον απόλυτο έλεγχο. Επίσης η Μαρινόπουλος Α.Ε., μητρική εταιρεία της Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Α.Ε. που ελέγχει το δίκτυο Starbucks σε Ελλάδα και Κύπρο, στο πλαίσιο της προσφυγής της το 2016 στο άρθρο 106 β και θ του Πτωχευτικού Κώδικα, με μεταβίβαση σε νέα εταιρεία, θυγατρική της Ι&Σ Σκλαβενίτης Α.Ε., είχε προβλέψει και μεταβίβαση μέρους του ενεργητικού και παθητικού των θυγατρικών της αλλά η Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ Α.Ε. δεν συμπεριλήφθηκε στις εταιρείες που ενδιέφεραν τον νέο φορέα και ως εκ τούτου δεν μεταβιβάστηκε.
Σύμφωνα με τη συμφωνία εξυγίανσης (1η Μαρτίου 2017), οι μετοχές της θα έπρεπε να μεταβιβαστούν στην «Αφοι Μαρινόπουλοι Συμμετοχών & Διοίκησης Επιχειρήσεων ΑΕ» (πράξη για την οποία δεν έχει υπάρξει ακόμη επίσημη ανακοίνωση).
Επομένως η γνωστή αλυσίδα βρέθηκε μπροστά στην πρόκληση να αναχρηματοδοτήσει συνολικά τα υφιστάμενα δάνεια κατά τέτοιο τρόπο ώστε αυτά να μπορούν πλέον να εξυπηρετηθούν μέσω των δημιουργούμενων από τη λειτουργική δραστηριότητα της εταιρείας ιδίων ταμειακών ροών, καθώς και από την επίτευξη του πενταετούς επιχειρηματικού πλάνου.