Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Με εντατικούς ρυθμούς «τρέχουν» οι διαδικασίες επί των τεχνικών κλιμακίων προκειμένου έως το τέλος της βδομάδας ή στις αρχές της επόμενης να έχει ορισθεί ένας «οδικός χάρτης» για την αναδιάρθωση της Μαρινόπουλος. Επιδίωξη, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι έως το τέλος του μήνα να έχει κλειδώσει επί της αρχής το βασικό πλάνο του σχεδίου εξυγίανσης.
Bασικά σημεία στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αποτελούν οι ρυθμίσεις που αφορούν στη διαδικασία διαγραφής, περιορισμού, κάλυψης των οφειλών της αλυσίδας και το εάν θα υπάρξει κάποια άμεση καταβολή μετρητών και βέβαια σε ποιο ύψος θα κλειδώσει η χρηματοδότηση που θα καταβληθεί από την πλευρά του Σκλαβενίτη, στον βαθμό που διατηρηθεί έως το τέλος το ενδιαφέρον του να συμμετάσχει στο εγχείρημα. Η λέξη – κλειδί στην παρούσα φάση για την υπόθεση της διάσωσης της Μαρινόπουλος είναι η «ταχύτητα».
Οι λογιστικές καταστάσεις
Σε αυτήν την κατεύθυνση, οι ελεγκτές της PriceWaterhouse Coopers καλούνται με διαδικασίες-εξπρές να καλύψουν σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο βάθος τα οικονομικά, νομικά και φορολογικά δεδομένα της Μαρινόπουλος. Σύμφωνα όμως με τα στοιχεία που προκύπτουν από τις λογιστικές καταστάσεις της Μαρινόπουλος για την περίοδο 2012 – 2014, η εικόνα δεν είναι ενθαρρυντική, καθώς καταγράφονται αυξανόμενα αρνητικά λειτουργικά αποτελέσματα και υψηλές καθαρές ζημιές που στην τριετία κυμαίνονται στα 150 εκατ. ευρώ και οι λειτουργικές ταμειακές ροές να διαμορφώνονται στα 113 εκατ. το 2014.
Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι ο καθαρός δανεισμός της εταιρείας από τα 260 εκατ. του 2012 εκτινάχθηκε στα 427 εκατ. το 2014, ενώ τα έσοδα το 2014 εμφανίζονται ενισχυμένα στα 1,55 δισ. ευρώ έναντι 1,41 εκατ. ευρώ το 2013, αύξηση που αποδίδεται στα πρόσθετα σημεία του δικτύου που προέκυψαν από σειρά εξαγορών οι οποίες παρά την εικόνα της αλυσίδας ήταν ιδιαίτερα επιθετικές το εξεταζόμενο διάστημα. Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία αύξησε σχεδόν 50% το δίκτυό της, από τα 554 καταστήματα το 2011 σε 705 καταστήματα στο τέλος του 2014.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού
Αντίστοιχα, γρήγορες αντιδράσεις προσδοκάται να επιδείξει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία θα πρέπει να δώσει το «πράσινο φως» επί του τελικού κειμένου της συμφωνίας εξυγίανσης. Οι εκτιμήσεις, πάντως, αναφέρουν ότι ήδη οι αρμόδιοι επί του σχεδιασμού της συμφωνίας έχουν εικόνα σε ποιες περιοχές δύναται να υπάρχει πρόβλημα ανταγωνισμού ως προς την ύπαρξη καταστημάτων και σε αυτό το πλαίσιο το τελικό πλάνο θα έχει τη σχετική πρόβλεψη ως προς την παρουσίαση ενός «σύννομου» δικτύου. Το κομμάτι του δικτύου καταστημάτων είναι ένα εξίσου σημαντικό σκέλος επί της διαδικασίας. Αφενός η πλευρά Σκλαβενίτη έχει θέσει, μεταξύ άλλων, ως προϋπόθεση «τη διατήρηση των υφιστάμενων λειτουργιών και του δικτύου καταστημάτων της Μαρινόπουλος».
Πάντως, ειδικά για τα σημεία που γειτνιάζουν τα δύο σήματα και γενικά στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής αναμένεται ότι -πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για το σχέδιο της Μαρινόπουλος- μέρος του δικτύου της αλυσίδας θα αλλάξει χέρια. Συνεπώς και σε αυτό το επίπεδο καλείται η Μαρινόπουλος να αναπτύξει μια στρατηγική ως προς το ποια σημεία που δεν ανήκουν στο ιδιόκτητο δίκτυό της θα επιλέξει να «κρατήσει». Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, «σημαντική παράμετρος για την επόμενη μέρα είναι να μην απομειωθεί η αξία της άυλης περιουσίας της Μαρινόπουλος».
Σκεπτικισμός στην αγορά
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι ήδη στην αγορά έχει αναπτυχθεί σκεπτικισμός ακόμα και αναφορικά με τον αντίκτυπο που θα έχει στις σχέσεις προμηθευτών – αλυσίδων η επόμενη μέρα της Μαρινόπουλος, τόσο στον βαθμό που τελεσφορήσουν οι προσπάθειες εξυγίανσης, μέσω γενναίων κουρεμάτων υποχρεώσεων, όσο και στην αντίθετη περίπτωση της μη εξεύρεσης βιώσιμης λύσης.
Μέχρι στιγμής, πάντως, η παρτίδα φαίνεται ότι παραμένει ανοιχτή, με την αγορά να αναμένει να δει εάν τελικά η πλευρά Σκλαβενίτη θα κάνει την κίνηση «ματ», καθώς το ενδεχόμενο να υπάρχει plan B για τη Μαρινόπουλος δε φαντάζει δυνατό.
Η επιστροφή των καταναλωτών
Το θέμα του χρόνου είναι σημαντικό και μετά το κλείδωμα της όποιας συμφωνίας, καθώς, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, «η επιστροφή των καταναλωτών στα καταστήματα χρειάζεται χρόνο. Δεν αλλάζουν από τη μία μέρα στην άλλη οι ισορροπίες και οι συνήθειες των καταναλωτών και αυτό είναι κάτι που το έχει δείξει η σύγχρονη ιστορία του κλάδου της οργανωμένης λιανικής».