Skip to main content

Έσοδα 1,2 δισ. ευρώ προσδοκά το ΤΑΙΠΕΔ από την πώληση του 30% του ΔΑΑ

Από την έντυπη έκδοση

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Με ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον από τουλάχιστον πέντε σχήματα φαίνεται να εξελίσσεται ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το προς πώληση 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Οι Καναδοί μεγαλομέτοχοι της AviAlliance, οι Γάλλοι της Vinci, ο Όμιλος Κοπελούζου αλλά και αυστραλιανές, κινεζικές και ελληνικές εταιρείες φαίνεται να είναι διατεθειμένες να βάλουν τουλάχιστον 1,2 δισ. ευρώ για το αεροδρόμιο που σπάει όλα τα ρεκόρ επιβατικής κίνησης.

Η διαδικασία πώλησης του 30% του αεροδρομίου θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Τη φάση προεπιλογής (α’ φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (β’ φάση), με τις εκδηλώσεις ενδιαφέροντος να πρέπει να υποβληθούν από τους ενδιαφερόμενους στις 30 Σεπτεμβρίου. 

Οι σύμβουλοι
Οι τράπεζες Deutsche Bank AG. (London branch) και Eurobank Ergasias ενεργούν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, η κοινοπραξία των δικηγορικών εταιρειών Your Legal Partners και Δρακόπουλος Βασαλάκης ως νομικοί σύμβουλοι και η Arup Partnership ως τεχνικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.

Η εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας συνδέεται με τη σχετική συγκατάθεση (waiver) που είχε δώσει η AviAlliance, η οποία έληγε στις 30 Ιουνίου. Έτσι, εάν ο διαγωνισμός δεν είχε προκηρυχθεί μέχρι την ημερομηνία εκείνη, η AviAlliance θα μπορούσε να θέσει όρους για τον επενδυτή που θα αγοράσει το 30% προκειμένου να δώσει εκ νέου τη συγκατάθεσή της. 

Στο ΤΑΙΠΕΔ εκτίμησαν ότι κάτι τέτοιο δεν θα ήταν προς το συμφέρον της διαδικασίας και προχώρησαν αμέσως στην προκήρυξη για την πώληση του 30% του ΔΑΑ, που τεχνικά εκκρεμεί από τον περασμένο Φεβρουάριο, περίοδο που ολοκληρώθηκε η διαδικασία της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης. 

Η διαδικασία έρχεται σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ, η οποία απέφερε στο Δημόσιο 1,15 δισ. ευρώ και αναμένεται να υπερδιπλασιάσει τα έσοδα για τα ταμεία του κράτους. Η περίοδος διεξαγωγής του διαγωνισμού θεωρείται ιδιαίτερα καλή, καθώς το διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας σπάει το ένα μετά το άλλο τα επιβατικά ρεκόρ κι ενώ σχεδιάζει ένα επενδυτικό πρόγραμμα που ξεκινά από τα 400 εκατ. ευρώ για να φτάσει το 1 δισ. ευρώ. 

Αυξημένη κίνηση
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2018 διακινήθηκαν από τον ΔΑΑ 24,14 εκατ. επιβάτες, ξεπερνώντας κατά 11% και 2,4 εκατ. επιβάτες την κίνηση του 2017. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται στην ταυτόχρονη αύξηση της κίνησης επιβατών εξωτερικού (+13,8%), αλλά και εσωτερικού (+5,6%). Δεν είναι τυχαίο ότι μόνο τον περασμένο Δεκέμβριο, έναν τουριστικά δύσκολο μήνα, η κίνηση αυξήθηκε κατά 9,1%, φτάνοντας τους 1,55 εκατ. επιβάτες. Αντίστοιχα, ο αριθμός των πτήσεων κατά το 2018 έφτασε τις 217.094, παρουσιάζοντας αύξηση ύφους 10,8% και καταγράφοντας την ιστορικά υψηλότερη επίδοση σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ (210.147), που είχε καταγραφεί το 2009. 

Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι πτήσεις εξωτερικού σημείωσαν σημαντική αύξηση, της τάξης του 10,6% και του 10,9% αντίστοιχα. 

Αναθεωρημένη σύμβαση
Οι επιδόσεις αυτές ώθησαν τον μεγαλομέτοχο του αεροδρομίου, το καναδικό fund PSP Investments (που ελέγχει το 40% του αερολιμένα μέσω της AviAlliance), να υπογράψει την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης για 20 χρόνια, που εισέφερε στα κρατικά ταμεία σημαντικά μεγαλύτερα κεφάλαια από αυτά που είχαν συμφωνηθεί στην αρχική σύμβαση του 2017. 

Τα ίδια δεδομένα, σε συνδυασμό με τις προοπτικές του αεροδρομίου, οδήγησαν το καναδικό fund να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του και για την απόκτηση του επιπλέον 30% του ΔΑΑ, που πωλείται στη διαδικασία μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Τεχνικά, η AviAlliance, με το 40% υπό τον έλεγχό της και τη νέα σύμβαση παραχώρησης, δεν θα είχε πρόβλημα να διατηρήσει τον έλεγχο ακόμη και απέναντι σε έναν ισχυρό μέτοχο του 30%. Όμως οι οικονομικές προοπτικές του αεροδρομίου, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα να αποκτηθεί ο απόλυτος έλεγχος του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ φαίνεται ότι οδήγησαν στην απόφαση να συμμετέχει και σε αυτό τον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός των Καναδών, στον διαγωνισμό αναμένεται να συμμετέχει η γαλλική Vinci Airports. Πρόκειται για τον αεροπορικό βραχίονα της κατασκευαστικής που έχει συμμετάσχει σε πολλά μεγάλα έργα στην Ελλάδα.

Ο όμιλος Κοπελούζου
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι στη μάχη για το 30% του ΔΑΑ θα μπει και ο Όμιλος Κοπελούζου, που κατέχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος» από την αρχική σύμβαση. Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Κοπελούζου είναι ήδη συνεργάτης και της Fraport στο project των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας, στο οποίο συμμετέχει με ποσοστό 16,6%. 

Ένας ακόμη επενδυτικός Όμιλος ο οποίος ενδιαφέρεται είναι ο Macquarie από την Αυστραλία, ο οποίος εμφανίστηκε στο προσκήνιο αμέσως μετά τις ευρωεκλογές. Οι Αυστραλοί κατέχουν κυρίαρχη θέση σε επενδύσεις στον τομέα των υποδομών παγκοσμίως, ενώ είχαν δώσει το «παρών» και στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, έχοντας, μάλιστα, προκριθεί στη β’ φάση του διαγωνισμού. Ενδιαφέρον, κατά τις ίδιες πληροφορίες, έχει εκφράσει όμως και μεγάλος κινεζικός όμιλος (υπενθυμίζεται ότι κινεζικοί όμιλοι, όπως η Shenzen, είχαν εκφράσει και παλαιότερα ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ), που πιθανολογείται ότι θα συνεργαστεί με Έλληνα επιχειρηματία. 

Σταθερά σε άνοδο, αλλά σε μονοψήφιο ποσοστό η αύξηση της επιβατικής κίνησης στο αεροδρόμιο της Αθήνας.

Συνολικά, κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2019, η κίνηση στο αεροδρόμιο της Αθήνας έφθασε τα 11,26 εκατομμύρια επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 7,7%.

Η επιβατική κίνηση, τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού, παρουσίασε ανάπτυξη της τάξης του 4% και 9,5%, αντίστοιχα.
Θετική πορεία σημείωσε επίσης η επιβατική κίνηση τον Ιούνιο, φθάνοντας τα 2,61 εκατομμύρια επιβάτες και σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 7,6%.

Οι επιβάτες εσωτερικού παρουσίασαν μικρή άνοδο της τάξης του 1,9%, ενώ οι διεθνείς επιβάτες σημείωσαν δυναμική άνοδο κατά 10,3%.