Skip to main content

Το σχέδιο της VW για μια «πράσινη» Αστυπάλαια

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Αλεξάκη
[email protected]

Ξεκινά σήμερα με τον πλέον επίσημο τρόπο στην Αστυπάλαια η υλοποίηση του έργου Astypalea Smart & Sustainable Island, του στρατηγικού πλάνου ανάπτυξης για το νησί «Πεταλούδα» του Αιγαίου, που προωθεί τις πράσινες, τις ψηφιακές τεχνολογίες, αλλά και την ηλεκτροκίνηση μέσα από τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με τον CEO του ομίλου Volkswagen Χέρμπερτ Ντις, τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη, τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών Στέλιο Πέτσα, τον υφυπουργό Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, τον υφυπουργό Εξωτερικών για την Οικονομική Διπλωματία και την Εξωστρέφεια Κώστα Φραγκογιάννη, τον υφυπουργό Παρά τω Πρωθυπουργώ Άκη Σκέρτσο, τη γενική γραμματέα Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και άλλους αξιωματούχους αναμένεται να βρεθούν στην Αστυπάλαια για την in situ παρουσίαση του φιλόδοξου προγράμματος, το οποίο -εν όψει και της έναρξης της τουριστικής σεζόν- βάζει μια «πράσινη» σφραγίδα τόσο στην καθημερινότητα των νησιωτών όσο και στην οικονομία της φιλοξενίας στο Αιγαίο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αλλά και τα μέχρι στιγμής δεδομένα, κατά τη σημερινή παρουσίαση η Volkswagen θα παραδώσει ένα περιπολικό VW ID.4 στην Ελληνική Αστυνομία, καθώς και δύο ηλεκτρικά μοντέλα της στο Λιμενικό Σώμα και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Παράλληλα, ένα επιπλέον ηλεκτρικό μοντέλο της VW θα παραδοθεί για τη μεταφορά εργαζομένων του δήμου. Επίσης αναμένεται να δοθεί ένα ηλεκτρικό σκούτερ, ενώ για τη φόρτιση των οχημάτων έχουν ήδη τοποθετηθεί φορτιστές.

Κίνητρα για ηλεκτροκίνηση

Παράλληλα ο πρωθυπουργός αναμένεται να δημοσιοποιήσει και το πρόγραμμα κινήτρων για την αντικατάσταση του συμβατικού στόλου των 1.500 αυτοκινήτων του νησιού με ηλεκτρικά. Ουσιαστικά, με βάση όσα έχει ήδη αναφέρει ο κ. Φραγκογιάννης, θα διαμορφωθεί ένα καινοτόμο σχέδιο μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα με τις κατάλληλες υποδομές φόρτισης, αλλά και τον «διαμοιρασμό» οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων. Παράλληλα θα προωθηθεί και η αντικατάσταση των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι διάφορες δημόσιες υπηρεσίες στο νησί (ΕΚΑΒ, δήμος κ.λπ.). Η όλη επένδυση εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 20 εκατ. ευρώ, με τα πρώτα 3 εκατ. -όπως έχει ανακοινωθεί- να καταβάλλονται από τη VW άμεσα για το δίκτυο φόρτισης. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον κ. Φραγκογιάννη, για την προώθηση του έργου θα προβλέπονται διπλάσια κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Για την ολοκλήρωση, πάντως, της αντικατάστασης των οχημάτων θα απαιτηθούν τέσσερα με πέντε χρόνια.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα επιδοτηθεί σε ποσοστό 40% και μέχρι του ποσού των 12.000 ευρώ. Πρόκειται για ποσό που είναι διπλάσιο από την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που εφαρμόζεται για ολόκληρη τη χώρα. Με επιπλέον 3.000 ευρώ θα επιδοτείται η απόσυρση συμβατικού αυτοκινήτου. Η αγορά, επίσης, ηλεκτρικού δικύκλου για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας θα επιδοτείται με ποσοστό 20% και έως 1.600 ευρώ, με επιπλέον 800 ευρώ για την απόσυρση, και των ταξί με 4.500 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η επιδότηση φτάνει στο 40% και μέχρι του ποσού των 800 ευρώ, ενώ στα 500 ευρώ ανέρχεται η επιδότηση για απόκτηση «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης.

Παραγωγή ενέργειας

Παράλληλα ο κ. Μητσοτάκης αναμένεται να αναγγείλει και την έναρξη του διαγωνισμού για την κατασκευή του υβριδικού σταθμού 3ΜW, που θα παράγει ενέργεια για την κάλυψη των αναγκών του νησιού σε αντικατάσταση των ρυπογόνων μονάδων με συμβατικά καύσιμα της ΔΕΗ. Επιπλέον αναμένεται να ανακοινωθεί και ο ρόλος που θα έχει ο ΔΕΔΔΗΕ στο «χτίσιμο» των έξυπνων νέων δικτύων που θα απαιτηθούν.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μάλιστα, ήδη έχει κάνει την προεργασία, προκειμένου να λάβει το «πράσινο» φως από την Κομισιόν, για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου ενισχύσεων σχετικά με την «πράσινη» ενέργεια που θα παράγεται στο νησί. Στο μοντέλο αυτό, μάλιστα, αναμένεται να «πατήσει» και μια συνολική πρωτοβουλία για την εγκατάσταση υβριδικών σταθμών και σε άλλα μη διασυνδεδεμένα νησιά, μέρος ενός συνολικού πλάνου για «πρασίνισμα» των μη διασυνδεδεμένων νησιών, ύψους 750-800 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι μετά την Αστυπάλαια έρχεται η σειρά της Χάλκης, όπου ένα αντίστοιχο φιλόδοξο έργο θα προχωρήσει σε συνεργασία με τις γαλλικές εταιρείες Citroen, Vinci Energie και Akuo Energy Greece, με τη σχετική υπογραφή της συμφωνίας να αναμένεται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Στρατηγικός στόχος αυτών των σχεδίων είναι η διασφάλιση υψηλού επίπεδου ζωής για τα νησιά με άξονα τη βιώσιμη ανάπτυξη.