Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Δυνατότητα (capacity) εξυπηρέτησης 26 εκατ. επιβατών έχει σήμερα ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» μετά και την αναβάθμιση των περιοχών εντός και εκτός Σένγκεν, με τα έργα αναβάθμισης και ανακαίνισης των χώρων του αεροδρομίου, κόστους 35 εκατ. ευρώ, να συνεχίζονται και το 2018 στους χώρους των αφίξεων και του δορυφορικού αεροσταθμού (STB).
Tα μέχρι τώρα στοιχεία για τη χειμερινή περίοδο 2017-2018 σε ό,τι αφορά τον ΔΑΑ, είναι θετικά, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περισσότερους από 30 εκατομμύρια τουρίστες τη φετινή σεζόν στην Ελλάδα συνολικά.
Επισημαίνεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου 2014-16 η επιβατική κίνηση στον ΔΑΑ αυξήθηκε συνολικά κατά 60%, ποσοστό που δείχνει μια εντυπωσιακή αύξηση για ένα μητροπολιτικό αεροδρόμιο, δεδομένων και των εξελίξεων στο μακροοικονομικό περιβάλλον. Για το 2017 εκτιμάται ότι η γεωπολιτική κατάσταση ευνοεί τον ελληνικό τουρισμό και ως εκ τούτου η διεθνής ζήτηση για ταξίδια αναψυχής θα ισχυροποιηθεί.
Η εταιρεία αεροδρομίου αναμένεται να διατηρήσει την κερδοφόρα πορεία της και το 2017 με αύξηση εσόδων που θα συμβαδίζει με την επιβατική κίνηση, με την οικονομική αποδοτικότητα να συνεχίζει να είναι μία από τις καλύτερες μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Πέρσι, τα έσοδα ανήλθαν στα 404,6 εκατ. ευρώ, έναντι 371 εκατ. το 2015 και τα κέρδη μετά από φόρους τα 132,4 εκατ., έναντι 120,6 εκατ. το 2015.
Η βελτίωση των μεγεθών οφείλεται στην άνοδο της επιβατικής κίνησης, η οποία ξεπέρασε τα 20 εκατ. το 2016, αποτελώντας ρεκόρ.
Το πρόγραμμα
Συγκεκριμένα το πρόγραμμα για τον χειμώνα, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής επιβεβαιωμένα στοιχεία από τις αεροπορικές εταιρείες, ενώ αναμένονται και κάποιες επιπλέον εξελίξεις, διαμορφώνεται ως εξής (σε σχέση με τη χειμερινή περίοδο 2016-2017):
* 6 νέοι διεθνείς προορισμοί, με σημαντικότερη εξέλιξη τα 2 νέα υπερατλαντικά δρομολόγια Αθήνα – Νέα Υόρκη και Αθήνα – Σιγκαπούρη σε ετήσια βάση. Αναλυτικότερα, η EasyJet θα πετά προς Μπρίστολ, η Emirates προς Νέα Υόρκη, η Ryanair προς Κρακοβία, Κατοβίτσε, Πόζναν και η Scoot προς Σιγκαπούρη.
* 5 νέες αεροπορικές εταιρείες που ήδη εξυπηρετούνται από την Αθήνα συνεχίζουν και τον χειμώνα, όπως Aegean προς Μάλτα, Olympic προς Σητεία, Ryanair προς Φρανκφούρτη, Eurowings προς Ντίσελντορφ, Cobalt προς Πάφο.
* Τα δρομολόγια της Air China για το Πεκίνο και της Aegean για τη Στουτγάρδη αναβαθμίστηκαν σε απευθείας (Αθήνα – Πεκίνο & Αθήνα – Στουτγάρδη). Σημειώνεται ότι τη χειμερινή περίοδο 2016-2017 τα δρομολόγια αυτά πραγματοποιούνταν με ενδιάμεσο σταθμό το Μόναχο και τη Θεσσαλονίκη αντίστοιχα.
* Επιπλέον η Aegean επεκτείνει τη θερινή περίοδο σε 6 δρομολόγια (έως Νοέμβριο & από Μάρτιο) προς Μπορντό, Κατάνια, Ανόβερο, Νίκαια, Τουλούζη, Βενετία.
Έρευνα πρόβλεψης
Αξίζει να αναφερθεί ότι, έχοντας κλείσει ήδη 16 χρόνια λειτουργίας, το Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας ζήτησε από την IATA να διενεργήσει πρόβλεψη επιβατικής ζήτησης για τα επόμενα δύο χρόνια και να καθορίσει κατά πόσο και αφού ληφθεί υπόψη η οποιαδήποτε αύξηση της χωρητικότητας κτηρίων ή εξοπλισμού λόγω τεχνολογικών, οργανωτικών ή άλλων βελτιώσεων θα είχε επίσης επιτευχθεί το σχετικό κατώτατο όριο του 90%.
Η ανεξάρτητη μελέτη της IATA επιβεβαίωσε ότι μετά την έγκαιρη υλοποίηση συγκεκριμένων έργων βελτίωσης της χωρητικότητας οι εγκαταστάσεις του αεροσταθμού επιβατών θα είναι σε θέση να διαχειριστούν κίνηση τουλάχιστον 26 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως, ενώ θα παρέχουν κατ’ ελάχιστον το Βέλτιστο (Optimum) Επίπεδο Υπηρεσιών της IATA σε όλα τα υπο-συστήματα του αεροσταθμού εντός του Κτηρίου Κύριου Αεροσταθμού και του Δορυφορικού Αεροσταθμού. Ως εκ τούτου, το κατώτατο όριο του 90% της νέας χωρητικότητας δεν έχει επιτευχθεί.
Σύμφωνα με όσα ορίζει η ΣΑΑ, τα αποτελέσματα της μελέτης της IATA κοινοποιήθηκαν στη συνέχεια στο Ελληνικό Δημόσιο και επισφραγίστηκε η αναθεωρημένη ετήσια χωρητικότητα των εγκαταστάσεων αεροσταθμού επιβατών.
Ορόσημο το 2017
Το έτος 2017 εκτιμούν παράγοντες της αεροδρομιακής κοινότητας θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα ιστορικό ορόσημο τόσο για την εταιρεία αεροδρομίου όσο και για τον ελληνικό κλάδο αερομεταφορών. Η παραχώρηση 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων σηματοδοτεί μια νέα εποχή στην ελληνική αγορά αερομεταφορών. Ακόμη πιο σημαντικό γεγονός για τον ΔΑΑ αποτελεί η τελική ολοκλήρωση της επέκτασης της περιόδου παραχώρησης εντός του 2017.
Η εκταμίευση του τιμήματος για την 20ετή ανανέωση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος» προγραμματίζεται σε δύο δόσεις με την πρώτη για τον Νοέμβριο και τη δεύτερη για το 2018. Ο φάκελος της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» έως το 2046 βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο. Εφόσον εγκριθεί, πιθανότατα έως το τέλος του μήνα, θα κοινοποιηθεί στις αρμόδιες κοινοτικές αρχές (Ε.Ε., ΕΤΕπ).
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η προσφορά του ΔΑΑ προβλέπει συνολικό τίμημα, ύψους 600 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ, με το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων να ανέρχεται σε 483,87 εκατ. ευρώ.
Το συνολικό όφελος για το ελληνικό Δημόσιο από την επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης είναι πολλαπλάσιο του ανωτέρω τιμήματος, όπως υποστηρίζει το ΤΑΙΠΕΔ.
Ειδικότερα, εκτιμάται ότι τα επιπρόσθετα αναμενόμενα έσοδα από την καταβολή της, ήδη προβλεπόμενης στη σύμβαση παραχώρησης, ετήσιας αμοιβής θα ανέλθουν, για το σύνολο της εικοσαετούς παράτασης, περίπου στο ποσό των 894 εκατ., ενώ αντίστοιχα τα εκτιμώμενα έσοδα, από τη φορολογία εισοδήματος του ΔΑΑ, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 1,47 δισ.
Τέλος, σε επιχειρησιακό επίπεδο, η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου επιμηκύνει τη λειτουργία της για ακόμη 20 έτη, ενώ το επόμενο βήμα του ΤΑΙΠΕΔ είναι η πώληση του 30%.
Επενδύσεις
Πέραν της αύξησης της κίνησης του αεροδρομίου και της διασφάλισης της αυξημένης χωρητικότητας των εγκαταστάσεων του αεροσταθμού, η εταιρεία αεροδρομίου συνεχίζει να προβαίνει σε επενδύσεις που θα διατηρήσουν και θα βελτιώσουν την ανταποδοτική αξία προς τους επιβάτες και τους χρήστες και ταυτόχρονα εξυπηρετούν τους επιχειρηματικούς της στόχους. Οι πιο σημαντικές επενδύσεις το 2017 αφορούν λειτουργικές και εμπορικές αναβαθμίσεις στις εγκαταστάσεις αεροσταθμών ως μέρος ενός πολύχρονου επενδυτικού σχεδίου βελτίωσης των αεροσταθμών. Ταυτόχρονα, το επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας προβλέπει δαπάνες σε μια σειρά από περιοχές τόσο εντός όσο και εκτός του αεροσταθμού, με επενδύσεις σε διάφορους τομείς όπως βελτιώσεις της εμπειρίας των χρηστών, ενίσχυση στα θέματα ασφάλειας, συμμόρφωση με απαιτήσεις που προκύπτουν από τις ρυθμιστικές αρχές και λοιπές ενέργειες που σχεδιάζονται για να καλύψουν τόσο τις άμεσες ανάγκες των χρηστών όσο και μακροπρόθεσμες ανάγκες του αεροδρομίου.